Driftsäker Carport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Driftsäker Carport

Inlägg av feedback »

En hypotetisk fråga.

Om jag ska utveckla en Carport. Som ska säljas någon stans. (dvs. vet ej var. Kan till och med användas på månen.) Vad skulle man använda för microprocessor och vilken strategi skulle man använda för att få det här så driftsäkert som möjligt.

Låt säga att kunden ber dig. Utveckla en Carport som ska funera i -40 grader till +85 och den ska fungera felfritt i 10 år. Inga människor kommer att använda den. Det viktiga är att den fungerar om 10 år och att den har använts varje dag.

Hur skulle ni bemöta problemet. :)

Jag är lite nyfiken på om det finns någon strategi för att göra det driftsäkert.

Kanske inte är så svårt när jag tänker efter. Det är ju bara att lägga ett lager som övervakar. För varje extra övervakningslager (övervakare som övervakar övervakarna) så blir det driftsäkrare. Och mekaniken är bara att överdimensionera. Eller?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gör konstruktionen så enkel som möjligt. Och analysera vad som kan gå fel. Att övervaka övervakningen innebär som oftast att man gjort något mer fundamentalt fel.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

En strategi kan vara att testköra prototyp ett i flera instanser.

Om man bygger 10 - 20 st och kör de parrallelt så får man snabbt upp lite driftstid. För att hitta felaktigheter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det jag som inte fattar vad en Carport är? För mig (och google) är en Carport ett tak varunder man kan parkera bilen, ingen sidor (eller kanske ett par) men ingen "stänga/öppna garageporten"-funktion.

Vad är det som ska styras?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Skulle jag utveckla en carport skulle jag skippa uC helt..
Timmrade väggar har visat sig hålla länge, nu var det iof bara 10 år vi prata om, så ta vilket skräpvirke som helst från lämplig lågpriskedja :)

"Inga människor kommer att använda den. Det viktiga är att den fungerar om 10 år och att den har använts varje dag. "

Men om inga människor har använt den på 10 år, hur har den då använts varje dag i 10 år?

Är det inte mekaniken som borde vara det stora problemet i en garageport? Ska du göra hela eller bara elektroniken till fjärrkontrollen? Jag hade satsat på att branda ett känt märke :)
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

Icecap skrev:Vad är det som ska styras?
ops. Min tanke var att styra en garagedörr som sitter utan på en carport. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Aha... men en carport med garagedörr kallas "garage". Det kan vara ett "frittstående garage" om det inte är byggt ihop med andra byggnader men "carport" har ingen dörr som stänger inne fordonet.

Nåväl, jag är mycket säker på att det inte är elektroniken som ger upp först om den inte är mycket illa konstruerat, mekaniken däremot är ett stort problem.

Jag brukar påstå att "fungerar det i 14 dagar fungerar det nog 14 år också" om elektronik, inte helt sant om det utsätts för fukt/mekaniska påfrestningar men med lite förnuft är det ganska sant.

Men att ha en garageport som kör 2 gg/dygn i 10 år utan renovering är nog inte så enkelt (låter som utopi), det kräver definitivt ett bra utgångspunkt (= dyr port i bra material och vettig konstruktion).

Själva styrningen är ju inte noga definierat, att den ska styra porten är klart och jag antar att det ska vara öppning och stängning som den styr men inget om HUR den ska få öppna/stänga signaler.

Största tillförlitlighetsproblem lär komma från klämskydd, botten- och toppavkänning pga. de mekaniska sensorer som finns, ledningar som böjs och nöts osv. alltså är de allra största problem mekaniska.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

aa. okej.

Kan man bygga låsningsfunktion som använder sig av magneter?

På samma sätt lägga porten i rätt sista läge, med magneter? Just för att minska slitage. Jag misstänker att det är öppning och stänings mekaniken som nöter mest.

Borde man inte kunna bygga en magnetisk luftkudde?

Inser att det här är ett 5 års projekt nu.

:(
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mina föräldrar har en helt vanlig, dock totalt livsfarlig(friliggande stora fjädrar) konstruktion från tidigt 1970 tal (1972/73). 1973,-75,-76,-78 -> 2005 öppnades och stängdes den 2 gånger varje arbetsdag.

Inga delar har blivit utbytta (förutom låskolven då pga bortslarvade nycklar), den har möjligen blivit smörjd nån gång. Och en mutter blev åtdragen en gång på 90 talet. (och utsidan har blivit målad)

Så 10 år kan väll inte vara ett problem?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AndLi: motordriven eller manuellt driven? Det är en stor skillnad.
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

AndLi skrev:Mina föräldrar har en helt vanlig, dock totalt livsfarlig..
Låter som det är den jag behöver. Vad ska de ha för den? :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Icecap skrev:AndLi: motordriven eller manuellt driven? Det är en stor skillnad.
Porten är manuellt driven. Vad grundar du ditt uttalande på?

feedback: Tror säkert du kan hitta massor av dem på blocket....
:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AndLi: den stora skillnad i driftsäkerheten är att den manuellt drivna har en biometrisk feedback som per instinkt kompenserar för kännbara förändringar, den elektrisk drivna kör på oavsett samt har ett större antal delar som slits.

Montera en motor samt nödvändiga stopp (upp & nere), automatisk lås osv. och kör den upp och ner 5000 gg och se vad som ger upp först, det blir inte själva porten.
Skriv svar