Tyrisor problem
Tyrisor problem
Har en (av två) trasig tyrisor till min cdi box, vet någon var man kan vända sig för att tex mäta/kolla upp den hela och på så vis ordna en ny, eller kan man själv på något vis kolla detta?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF3292.jpg
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF3292.jpg
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
limpan4all
Lär ju vara det med tanke på att NPN-transistorer är lättare att få bra och det därför finns bättre såna
Japanerna verkar dock slutat färga sina PNP-transistorer gröna för ganska länge sedan. Jag tycker det ser lite flummigt ut, speciellt på stora effekttransistorer i TO-264-hölje och liknande. Men ändå ganska snyggt på nåt sätt
Japanerna verkar dock slutat färga sina PNP-transistorer gröna för ganska länge sedan. Jag tycker det ser lite flummigt ut, speciellt på stora effekttransistorer i TO-264-hölje och liknande. Men ändå ganska snyggt på nåt sätt
Nej, jag vet ingenting, men jag får hoppas att killen jag pratat med på Maringuiden.se (båtforum) vet.kimmen skrev:Vet du att det är en tyristor eller?
Jag skulle gissa på nån japansk PNP-transistor med tanke på att den är grön.
Han har lagat sin cdi två gånger och det var han jag fått infon från och vilken komponent jag skulle köpa.
Vad är det för skillnad på en tyristor och en transistor, är det bara färgen som gör att du tror det är en transistor?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"det var han jag fått infon från och vilken komponent jag skulle köpa."
Men du vet du alltså vilken komponent det ska vara? Dvs inte bara komponenttypen.
En stor skillnad mellan transistor och tyristor är att tyristorn fortsätter att leda även när man brutit styrspänningen. Den slutar att leda först när spänningen genom A (anod) och K (katod) är under ett visst värde (beroende på tyristor).
Men du vet du alltså vilken komponent det ska vara? Dvs inte bara komponenttypen.
En stor skillnad mellan transistor och tyristor är att tyristorn fortsätter att leda även när man brutit styrspänningen. Den slutar att leda först när spänningen genom A (anod) och K (katod) är under ett visst värde (beroende på tyristor).
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: