Spänningsfall över spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Spänningsfall över spänningsregulator

Inlägg av EagleSpirit »

Hej,

Jag har sänkt en spänning från 24V -> 5V mha. en 7805CV. 5V har jag kopplat till en liten motor på en radiostyrd bil, vidare till en darlington-transistor (BD677A) ner till jord. Bilen börjar rulla när man öppnar transistorn, men när det kommer lite motstånd så saktar den in ganska kraftigt och stannar till slut. Jag har mätt spänningarna och det verkar som att spänningen ut från 7805 sjunker kraftigt när bilen saktas in. Detta tyder väl på att spänningsregulatorn inte klarar strömmen. Jag har funderat på att sätta en "stor" konding efter spänningsregulatorn, men kommer det att kunna hjälpa något eftersom det handlar om ett "kontinuerligt" spänningsfall?

Jag undrar om det finns något bättre alternativ att få ner spänningen från 24V till 5V? Helst med en linjär krets eftersom det kräver färre komponenter. Eller kommer ni på något annat som kan strula till det som gör att motorn stannar?

Tacksam för alla förslag och all hjälp jag kan få.

//Simon
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 7805 kan driva mellan 1A och 1,5A lite beroende på exakt version, jag ids inte slå upp din.

Dessutom har den ett övertemp. skydd inbyggd och jag antar att det är det som ställer till det, (24V - 5V) * 1A = 19W och utan en seriös kylning blir den SNABBT varm nog att stänga ner.

En lösning (om 5V enbart driver motorn) är PWM, ställ den fast med 20,8% och du har motsvarigheten till 5V till motorn... fast än bättre ville det ju vara att justera PWM'en till mellan 0% och 20,8% vilket då ger "steglös" hastighetsreglering.

"Steglös" beroende på din PWM-upplösning självklart.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En kylfläns skulle nog hjälpa. Även om det kanske inte löser problemet helt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

CV-typen ska klara 1,5A.

Jag har haft en aluminiumbit som kylfläns med direkt anslutning, men utan kylpasta... Den blir varm, men inte så att man bränner sig, fast det betyder kanske inte att kretsen internt är varm. Skaffade en riktig kylfläns idag, men har inte hunnit testa med den.

Jag kanske får gå över till PWM då, men jag hade ju gärna sluppit det... En fundering, om man kör med 24V fast med PWM direkt på motorn, finns det risk att det kan bli överslag eller att den helt enkelt brinner upp pga den höga spänningsskillnaden?

Sen skulle det ju kunna vara så att motorn helt enkelt är för svag, men det vill jag inte acceptera :P

Tack för förslagen. Tänkte inte på det där med överhettning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om din PWM kör med "hög nog" frekvens kommer motorn bara att "uppfatta" det som att den matas med 5V, alltså är överslag ganska uteslutet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har du känt på själva flärpen på regulatorn - om kylflänsen är accetabelt varm men om du får inbränd avbild av metalldelen på regulatorn och texten på framsidan så vet du att den termiska kontakten inte var så bra ;-)

så länge du inte kör mer ström än motorns märkström så klarar sig motorn bra - ström och moment hänger ihop väldigt hårt - får du inte tillräklig vrid vid motorns märkström så har du för klen motor. högre spänning ger högre varvtal om den går olastad - typ går den 3000 varv vid 5 Volt så går den 14400 Varv vid 24 Volt om inte olika förluster håller ned varvtalet.

Du kan temporärt mata mer ström för högre moment under kort tid om den hinner svalna mellan gångerna, men räkna med att momentet inte ökar med ökad ström över en viss nivå (kanske dubbla dubbla strömmen) då metalldelarna i motorn blir magnetiskt mättad.

motorns moment bestäms av dess BL-faktor enlig klassiska F=BIL där 'I' är strömmen.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hehe, jag tänkte att jag inte vill ha någon tatuering på fingret så jag har inte vågat ta på flärpen :)

Jag vet ju tyvärr inte vad motorn har för märkström. Jag sökte lite men hittar inget. Är det på något sätt möjligt att ta reda på egenskaperna med experiment?

Planen är att köra den typ 20 sekunder var 3e minut så det borde vara möjligt att pressa den en del, men jag vet ju inte var gränsen är, så det är svårt att lägga sig där i närheten.

Nu ska jag ta och bygga ihop PWM-delen.

Jag fick ett förslag att sätta en zenerdiod i serie med motorn som bränner upp överflödig effekt, men jag tycker det känns konstigt. Vad säger ni om det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tja... då är det ju "bara" att kyla zenerdioden, då är det ju DEN som blir mycket varm...

Grejen är: med linjär reglering är det (vid 1A) 19W som ska kylas bort, exakt vilken komponent som blir varm beror på var spänningen försvinner.

Enda sättet att komma förbi detta är switchreglering eller byta motor till 24V motor.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jo jag förstår att det är hela effekten som ska bort nånstans, men jag tycker inte att det borde vara det som är problemet.

Testade med PWM, men utan oscilloskop var det svårt att komma någonstans. Ett problem verkar vara att om man använder control-voltage ingången så kan man inte få lägre än en viss duty, vilket skapar lite problem för mig eftersom jag vill kunna stanna bilen helt. Får se hur jag gör, måste lösa lite andra problem just nu.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså har du byggt en mycket dålig PWM-enhet... Du kanske skulle bygga en ordentlig direkt?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det var tydligen kretsen som var pajj. Jag har nu kollat med oscilloskop och signalen ser rätt ut, men som sagt, den klarar inte lägre än en viss duty. Finns det något annat smidigt sätt än att använda en 555? Vad menar du med ordentlig?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ordentlig = skrota 555'an.

KOLLA HÄR
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag satt och kollade runt lite om man ville ha mindre än 50% duty med 555 och då hittade jag denna sida: http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm

Med en diod över R2 så får man tydligen ett annat förhållande. Nu har jag fixat så att förhållandet går mellan ca 5 - 38%. Men för att den ska stänga av helt vid låg duty istället för att pipa har jag kopplat in RESET-pinnen på samma som control-voltage-pinnen, så när spänningen är under en viss nivå så stängs kretsen av och utgången blir helt låg.

Jag har inte kunnat testa när bilen kör på riktigt, men elektriskt så stämmer allt.

Icecap: Ja den där sidan verkar vara ganska stabil, får börja följa dom ritningarna istället i fortsättningen. Tack.
Skriv svar