Laddbar dammsugare, byta ackar och laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Laddbar dammsugare, byta ackar och laddare

Inlägg av Nerre »

På landet har vi en gammal laddbar dammsugare som har lagt av, jag har tänkt försöka ge mig på att renovera den.

Den drivs av en batteripack av märke "Sanyo Cadnica®" (en kvalificerad gissning är att det är NiCd-ackar:-) som är märkt 6 V 1300 mA. 5 celler tyder också på att det är NiCd (1,2 V). Cellerna är tjockare än R6, men bara 3/4 så långa.

Laddaren är märkt 7,4 A AC (men den är död).

Elektroniken består av en lysdios med ett seriemotstånd och en diod (vet inte varför de satt en extra diod) som indikerar laddspänning och en diod i serie med ackarna. Ingen form av reglering alltså.

Min tanke är att klämma in 4 eller möjligen 5 R6 NiMH-celler (Ska testa om motorn funkar på 4, enklast hitta hållare till 4 celler), lär vara svårt att hitta R6 NiMH på mindre än 1500 mAh men det gör ju inget att det är bättre kapacitet.

Frågan är då vad jag ska ladda med. Att peta in ladd-elektronik känns overkill, verkar vettigare att ladda med låg ström (halva I10?) så den kan sitta på laddaren utan problem. Kör jag med DC borde jag kunna byta ut dioden mot ett seriemotstånd (slipper nytt kort eller "råttbo").

Då behöver jag bara en batterieleminator som ger en vettig DC-spänning, right?

Vad räknar man med för spänning på NiMH? Är det 1,4 V eller nåt sånt? 4 celler ger då 5,6 V.

Vad ska man ha för resistans om man vill köra in 6 VDC? 6 V är enkelt att hitta grejer som ger skulle jag tro. Tomma celler och 200 mA ger 30 ohm, kan 47 ohm funka eller kommer jag aldrig få cellerna fulladdade då?

Eller finns det nån skitsimpel laddregulator som jag kan peta dit? Orkar inte göra kretskort och grejer, men blir det bara 4-5 komponenter kanske jag kan slänga ihop nåt direkt på sladdarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

använd den befintliga laddaren - NiMh eller NiCd använder sig av konstantströmladdning vid långsam laddning som din förmodligen använder sig av. - typisk värde brukar vara =.03 C (36 mA) för en 1200 mAh-batteri - tar du moderna NiMh batterier med högre kapacitet så måste du nog öka på dessa lite.

NiCd och NiMh har is stort sett identiska urladdningsspänningar, så använd lika många celler som innan om du inte vill trimma damsugarmotorn ;-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, den gamla laddaren är död. Och i och med det har jag ingen aning om vad den laddade med för ström (eftersom det inte sitter nåt motstånd i själva dammsugaren).

7,4 V minus diodens spänningsfall känns som det kan bli lite för mycket ström? Och hitta en ny laddare som ger 7,4 V tror jag inte riktigt på...

(Ser att jag skrivit 7,4 A AC där uppe, ska ju vara V DC.)

Men jag ska slakta laddaren sen och se vad som sitter i. Men jag tror som sagt var inte det är mer än en trafo (varför skulle de annars sätta en diod i själva dammsugaren?).

Var hittar man en enkel batterihållare för 5 celler?
xxargs

Inlägg av xxargs »

har du typ en 12-volt DC-adapter så kan du med en LM 317 och ett motstånd göra en strömgenerator för lämplig ström. - se LM317:s datablad för hur det skall dimensioneras.

dioden i serie inne i damsugaren kan vara för att det inte skall bli spektakulära händelser om det kommer något metalliskt i intaget och kortsluter - NiMh/NiCd kan ge väldigt mycket ström vid kortis och den vägen starta bränder.
Skriv svar