Turbokonvertera/ Trimma Gräsklippare?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tydligen skall de japanska motorerna vara _mycket_ bättre än B&S i generatorsammanhang - tydligen är den totala drifttiden för B&S pinsamt låg innan nödvändigt totalrenovering i området 500 drifttimmar medan de japanska motorerna klarar tusentals timmars gång.

- och med tanke på hur de ser ut inuti så är jag inte förvånad...
GFEF

Inlägg av GFEF »

Henry
>Vevstaken ut genom höljet?
>Kan se vevstaken flyga iväg som en projektil..

http://www.cargolaw.com/2000nightmare_s ... tml#CNRail
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror något gick sönder där, ordentliga krafter.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Henry skrev:Aha, dock de jag öppnat upp är vevpartiet och motvikterna en gjuten del men det finns kanske andra som är uppbyggda annorlunda.
Japp, de har flyttat ut motvikterna från vevpartiet till två hopsatta järnklumpar som ligger tidsmässigt förskjutet jämfört med de fasta vikterna på vevpartiet.
Detta görs med 2 excentriska lagerbanor som inte är speciellt breda, och en pinne som är lagrad i båda ändarna, som en liten vevstake
Jag antar att de gjort detta för att få ner storleken på vibrationerna eftersom de kan få motvikten motvikta när de vill med excentrarna.
Dessa excentrar mår inte bra utan olja och brukar vara anledningen till slammer i gamla briggsmotorer.
Pinnen är inte så grov den heller och går sönder vid övervarv med hyfsade smällar som resultat.
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

xxargs skrev:tydligen skall de japanska motorerna vara _mycket_ bättre än B&S i generatorsammanhang - tydligen är den totala drifttiden för B&S pinsamt låg innan nödvändigt totalrenovering i området 500 drifttimmar medan de japanska motorerna klarar tusentals timmars gång.

- och med tanke på hur de ser ut inuti så är jag inte förvånad...
För generatorer verkar Honda vara ett säkert och tystgående alternativ, men för gräsklippare (otrimmade) är B&S med Klippo-botten oslagbart :)
Den äldsta är nästan 30 år nu och går hur bra som helst :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Pinnen är inte så grov den heller och går sönder vid övervarv med hyfsade smällar som resultat.

Aha, så det är uppbyggt på det viset på vissa ja det förklarar ju det hela isåfall. Huga..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

B & S är rena skiten tycker jag och trim begränsas såklart av att de går väck. Sett filmer på youtube där de turbokonverterat, dock verkade den fanimej inte gå bra men ändock turbo.

Ska man trimma är det bättre att sätta dit en annan motor.
Skriv svar