Jag är ny här på forumet men har läst en hel del inlägg och man märker ju direkt att det finns mycket kunskap här!
Jag håller på med ett projekt där jag ska koppla ihop upp till fyra stycken hissar så att de kan styras ifrån en och samma kontroll. Själva styrningen kommer att bestå utav, Upp, Ner och en "programmeringsknapp" där användaren ska kunna ställa in en max och en minhöjd för hissarna (det handlar om pelarhissar och inte hissar du åker i). Dessutom så kan hissarna höjas i olika hastighet beroende på hur tungt lastade de är, det är detta som är ett problem och därför behövs en mikroprocessor som kan hålla reda på hur snabbt hissarna går.
Det var lite om själva projektet, nu till mikroprocesson.
Jag behöver en mikroprocessor som har 25 st I/O portar, 3 timers, minne och hastighet vet jag inte exakt men skulle tro att något i stil med 16 KB minne och ca 16 mhz vore tillräckligt. Troligen är det mer än tillräckligt men det är ju skönt med lite extra marginaler

Det är ju som vanligt PIC eller AVR som det står mellan. Jag kommer att programmera i C och har viss men inte jättemycket mikroprocessorerfarenhet sen tidigare. Har inte användt PIC eller AVR tidigare så det blir lite nytt där hur som helst. Har iof tittat lite på TI olika varianter då jag har programmerat en DSP ifrån TI och känner till CodeComposer.
Instinktivt så känns det bättre med AVR, de verkar ha enklare utvecklingsmiljöer (när man programmerar i C) med programmerare och allt. Det är ju bara så som jag ser det, jag har ju inte testat ännu.
Priset på programmerare och microprocessor spelar inte så stor roll, de flesta verkar ligga inom rimliga priser i alla fall.
Är det någon som har något bra tips på mikroprocessor? Och vilken programmerare man behöver för att programmera den skulle vara trevligt att veta också!
Jag bor för närvarande i USA så ni behöver inte tipsa om några speciella svenska sidor eller produkter om de inte finns att få tag på i USA.
Och just det ja, detta kan bli en produkt (ingen massproduktion, kanske 100 per år eller så) i framtiden men jag antar att mer eller mindre alla mikroprocessorer kan användas i produktion.
Oj det blev lite längre än vad jag hade trott

tack på förhand
/Calle