schema till min trasiga migsvets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

schema till min trasiga migsvets

Inlägg av kilimanjaro »

Hej alla innevånarna här, själv är precis ny och anledningen till att jag loggar in är att jag köpt en pajad migsvets idag. Svårt att felsöka utan schema så min fråga blir om någon sitter på ett sådant till den här manicken: Telwin Maxmig 203/2
Tips om länkar vore också kung.

Tack på förhand // Karl B.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det brukar inte vara mer än motorstyrning som är "elektroniskt" i en MIG.

Resten är kontaktor, trafo, likriktare och en drossel, och en magnetventil.

Ett foto och en beskrivning vad som är fel.

Slår kontaktorn när du trycker på knappen, är knappen hel (mät på de tunna eller den enda tunna ledarna som kommer tillbaka i slangpaketet).

Är likriktarbryggan hel?

Går motorn i trådmatningen inte alls / sakta / för fullt.

Klickar det i magnetventilen?

Protte
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Svetsen är död det är bara fläkten som snurrar så det finns spänning in i den. Det är en 3fas med möjlighet att även köras på 220v. Kopplad för trefas nu.

Det finns ett kretskort för styrning av trådmatningen samt en tidsinställning för punktsvetsning. Jag antar att båda jobbar med likström och sannolik sitter det en nätdel på kortet. Hittar ingen mätbar likspänning någonstans i manicken. Magnetventilen, kontaktorn och trådmatning reagerar inte alls på tillslag och är väl troligt att det är likströmskomponenter
Allt sitter trångt och illa till så det går inte att se beteckningar på komponenterna på kortet utan att plocka ut det. Men kylflänsar talar för att det finns minst en stabbad nätdel.
Hann inte så långt igår och det vore enklare att ha ett schema att orientera efter innan jag börjar riva.
Har mailat tillverkaren i Italien så kanske får jag svar därifrån för det känns inte som om jag vill chansa på att byta hela kortet (om det nu går att få fatt i) även om det är en enkel metod, trial and error??
Likriktarbryggan har jag inte kollat för den är väl bara inkopplad genom kontaktorn så det blir ett senare problem.

Tack // Karl B.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns med stor sannolikhet en lite transformator i samband med elektronikkortet, detta ha alltså egen nätdel. På min svets är det trådspänningen som driver matningsmotorn, inger kontaktor men en fet TRIAC till att styra strömmen ut.

Det kan alltså vara lönt att plocka ut kortet, kolla transformatorn som kan sitta på kortet eller i chassin. Har du en variabel nätdel kan du mata kortet sedan och testa allt eftersom.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

kilimanjaro skrev: Har mailat tillverkaren i Italien så kanske får jag svar därifrån .
Får du svar ska du rama in det med en guldram och köpa en lott.
Tillverkare så lång bort skiter fullständigt i en liten svets uppi Norrland.

Protte
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

HA HA, fick lära oss i skolan att sätter man gångjärn på Sverige nånstans i Smygehuk och vrider landet 180 grader så hamnar Norrland i Italien, längre bort är inte Italien :D :D

Kjelle
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Icecap
Jorå det finns en trafo av mindre strl. som matar kretskortet med ca 24-27 v växel och den matningen går genom "overload"skyddet på drosseln.
Har inte hunnit med att kolla matningen för trådmotorn men det kan ju faktiskt vara så att den är tyristorstyrd men hursomhelst finns ett fel någonstans som reglerar ner alla funktioner. Det finns två "effektkomponenter" med kylflänsar på kortet och logiskt sett borde det vara i det grannskapet felet finns. River och kollar när jag får tid.
Kan någon bistå med ett kretsschema för en liknande mojäng? Antar att det är ungefär samma tekniklösningar oavsett fabrikat.

Tack // Karl B.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Det är inte så att det sitter en liten säkring någonstans som har kastat in handuken.

Finns 24-27Volten till kretskortet som du nämner ?
Efter det borde det likriktas och glättas och hit är det ju inte så svårt att kolla om det är riktigt
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

BMI mfl.
Problemet är kabelhärvan som är knölig att dissekera för att få grepp om kortets anslutningar, enklare med ett schema.
Säkringen finns och sitter på trafons primärsida och den var naturligtvis det första jag kollade av. Hel, så det finns 24-27 växel in till kortet och rimligtvis borde den likriktas för trådstyrning och för pulsfunktionen men kan man tänka sig några andra konstruktioner än en vanlig stabbad regulator?
Någon nämnde tyristorstyrning, hur vanligt och troligt är det?
Om jag minns rätt är det 6 eller 8 kablar till kortet ( sitter i stugan och har inte tillgång till svetsen men kan inte låta bli att fundera på den här roligheten hehe) varav två är sinus in, två till kontaktorn som sitter parallellt med magnetventilen samt minst två till som jag inte lyckades följa. logiskt borde det vara till motorn eller tänker jag galet?

Thanks // Karl B.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du provat å dra ihop ledningarna som går till knappen i slangpaketet?
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Slut summering och ett stort tack till er som engagerade er i min svets.

Den är lagad och fungerar fint och möjligen är det intressant för några av er att få lite feedback om vad som var galet.

Efter att ha plockat ut styrkortet och konstaterat att en kopparbana var avbränd byglade jag den skadan och provkörde modulen i min verkstad med hjälp av en vridtrafo samt ett labbaggregat.
Det är två delvis separerade strömförsörjningar. I standby matas modulen av ca 24 v sinus från en trafo men så fort svetsningen startat matas kortet från "stora" likriktarbryggan med ca 18 till 20 volt likspänning. Ett mindre likströmsrelä som styr kontaktor och magnetventil "klapprade" på typiskt växelströmsmaner så fort växelspänningen var ansluten.
Matad med likspänning var allt ok, alltså leta typ trasiga dioder någonstans i närheten av den avbrända koppparbanan. Först hade jag naturligtvis kollat upp styrtrissan för trådmatningen samt en triac som jag inte fått kläm på vilken funktion den har.
Nåja en liten 1N 4004 var kortsluten och efter byte av den fungerade allt perfekt.

Trolig anledning till det här felet: Någon människa, "kallad men inte utvald" hade monterat en 16 A hona (europadon) på anslutningskabeln istället för det handon det borde ha varit. Undrar hur farlig den andra kabelbiten blev med en öppen strömförande hane? Så här långt fungerar naturligtvis det här "rapplet" även om det var livsfarligt men till saken hör att det finns ett fabriksmonterat europadon monterat på fronten av maskinen för att ansluta någon form av tillbehör, vad vet jag inte men man använder L1 och L2 alltså två faser för själva lasten och mellan L3 och nollplint i det donet ligger en anslutningen till triggern parallellkopplad. Inte så smart av den som konstruerat kan tyckas men det är kanske långsökt att någon skulle göra en omvänd anslutning som i det här fallet.
Stoppar man in den ovan beskrivna "mördarkabeln" blir det 220 volt
(fas och nolla) på dom triggerstiften och därmed rakt in till styrkortet. Konstigt att det inte rensade mer.

Farligt för den som gjorde det med fan så roligt problem för mig att klura på och stor tillfredsställelse nu när det funkar. Bra och billig svets som blir perfekt i min verkstad.

Än en gång tack för hjälp och bollplank // Karl B.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Du får nog ta det där en gång till, lite långsammare och mycket mer beskrivet, för jag fattar inte hur man skulle kunna mörda något genom att montera en hona istället för en hane på anslutningssladden ( mer än den som ska koppla in den med dubbelhane-sladden) ?!?!
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Tja vad säger man?

Inlägg av kilimanjaro »

DjAlbert Ok ska försöka förklara hur det var kopplat även om jag tror att du mycket väl begriper problemet.

Först och främst: köpte maskinen på blocket som trasig och det var ju iofs schysst av säljaren att inte kränga den oärligt. Tack för det!

När jag menar att det var farligt kopplat handlar det om anslutningen till maskinen alltså svetsens stömkabel, eller eller eg. nästa anslutning.
Ok från väggen räknat sitter det numera nästan alltid ett runt uttag monterat på väggen eller i centralen eller på elverket, you name it, som har ett antal hål noga räknat 5, skyddsjord, nolla samt de 3 faserna, L1, L2 och L3. Förr i världen även med beteckningarna R, S, T.
På min svets var en sådan hona monterad på svetsens anslutningskabel.
Det betyder att motsvarande anslutninskabel som kommer från väggen måste vara en hane, dvs. ett don med friliggande stift och som naturligtvis om kabeln är ansluten till nätet ( tusan vet hur, möjligen en kabel med hannar i båda ändarna ) är spänningsförande. Fingrar där på stiften med fasspänningen och den andra handen på något skyddsjordat är risken stor att du själv blir jordad, typ "sex feet under".

Enligt säljaren var det så här när han köpte maskinen ny för några år sedan. Det tror jag inte ett smack på även om den kommer från Italien, hehe, så någon har under resans gång "micklat med fanskapet" och som jag tycker på ett livsfarligt sätt. Inte för mig men väl för den som använt den tidigare.

Tack för hjälp och smarta svar // Karl B. :o
Skriv svar