att styra en LM317(av och på) med en PIC
att styra en LM317(av och på) med en PIC
Jag hade tänkt ge mig på ett litet PIC projekt. Jag har inte hållit på med dessa sedan man gick på univerisitet, eller nämnvärt mycket elektronik sedan dess överhuvudtaget.
Hur som helst. Tanken är att göra nån sorts skylt där man sätter ut hål i en skiva så att hålen bildar bokstäver. I hålen ska det sitta en massa LEDs.
En PIC ska blinka dessa bokstäver fram och tillbaka på olika roliga sätt som jag inte har bestämt ännu. Jag tänkte gära det enkelt för mig att bara låta en bokstav på skylten motsvara en bit på en port på PICen och helt enkelt sätta respektive cleara respektive bit på porten för att styra varje bokstav.
Problemet är ju att en PIC inte orkar driva alla dessa LEDs direkt utan man behöver väl nån komponent mellan LED och PIC. LM317 har jag läst mig fram till att den kan fungera men hur kopplar jag den enklast mot en PIC. I så fall måste jag ju ha en LM317 per bokstav om jag vill styra dom individuellt. LM317 kommer alltså fungera som nåt sorts relä. Det kanske finns billigare och enklare komponenter att tillgå?
Varje bokstav kommer att bestå av ca 20-30 LEDs misstänker jag.
Tips?
Hur som helst. Tanken är att göra nån sorts skylt där man sätter ut hål i en skiva så att hålen bildar bokstäver. I hålen ska det sitta en massa LEDs.
En PIC ska blinka dessa bokstäver fram och tillbaka på olika roliga sätt som jag inte har bestämt ännu. Jag tänkte gära det enkelt för mig att bara låta en bokstav på skylten motsvara en bit på en port på PICen och helt enkelt sätta respektive cleara respektive bit på porten för att styra varje bokstav.
Problemet är ju att en PIC inte orkar driva alla dessa LEDs direkt utan man behöver väl nån komponent mellan LED och PIC. LM317 har jag läst mig fram till att den kan fungera men hur kopplar jag den enklast mot en PIC. I så fall måste jag ju ha en LM317 per bokstav om jag vill styra dom individuellt. LM317 kommer alltså fungera som nåt sorts relä. Det kanske finns billigare och enklare komponenter att tillgå?
Varje bokstav kommer att bestå av ca 20-30 LEDs misstänker jag.
Tips?
> Problemet är ju att en PIC inte orkar driva alla dessa LEDs direkt utan man behöver väl nån komponent mellan LED och PIC.
En "driver", t.ex en av ULNxxxx kretsarna.
Jag förstår inte ritkigt vad en spänningsstabb har där att göra.
Kanske någon slags konstantströmmatning ?
Ska det alltså vara en skylt med fasta bokstäver ?
Som visar en viss fast text ?
En "driver", t.ex en av ULNxxxx kretsarna.
Jag förstår inte ritkigt vad en spänningsstabb har där att göra.
Kanske någon slags konstantströmmatning ?
Ska det alltså vara en skylt med fasta bokstäver ?
Som visar en viss fast text ?
Ja precis. LEDsen är arrangerade på så sätt så dom bildar bokstäver. Ungeför som en neonskylt, typ.
ULN2004 låter ju som den skulle vara rätt krets.
Ursäkta mina rätt usla kunskaper men fattar jag rätt då att om man matar den med t.ex 12V så ger den 12V ut på utgångarna med maximala 500mA? Fast PICen bara skickar ut t.ex 5V 20mA
ULN2004 låter ju som den skulle vara rätt krets.
Ursäkta mina rätt usla kunskaper men fattar jag rätt då att om man matar den med t.ex 12V så ger den 12V ut på utgångarna med maximala 500mA? Fast PICen bara skickar ut t.ex 5V 20mA
Jädrar vilket drag det var här då... ni har ju löst mina problem på ett par minuter.
ULN2004an ska väl matas med nåt och det var väl det som var lite klurigt att läsa ur databladet. 30V verkar det stå där men, men det låter ju onödigt. 12V, 9V eller 5V är ju lättare att tillgå. Borde väl funka?
Inga dioder kommer kommer att ingå i flera bokstäver, nej.
Fan den där skissen blev ju ännu enklare än ULN2004 grejen. Tack.

ULN2004an ska väl matas med nåt och det var väl det som var lite klurigt att läsa ur databladet. 30V verkar det stå där men, men det låter ju onödigt. 12V, 9V eller 5V är ju lättare att tillgå. Borde väl funka?
Inga dioder kommer kommer att ingå i flera bokstäver, nej.
Fan den där skissen blev ju ännu enklare än ULN2004 grejen. Tack.
Matar och matar, var ska du ansluta den "matningen" ??
Det finns ingen pinne för det...
Du kopplar din last (d.v.s dina dioder) mellan matningen för
dioderna (upp till 30V) och en av "out" pinnarna och styr det
hela med motsvarande "in" pinne. Plus det vanliga motståndet
för strömbegränsning, så klart.
Det finns ingen pinne för det...
Du kopplar din last (d.v.s dina dioder) mellan matningen för
dioderna (upp till 30V) och en av "out" pinnarna och styr det
hela med motsvarande "in" pinne. Plus det vanliga motståndet
för strömbegränsning, så klart.
OK då fattar jag. Det blev ju rätt lätt det också. Jag får se hur jag gör, måste få tag på en PIC programmerare också.
Duger den här tro?
http://www.kjell.com/?item=87163&path=2 ... ,296000000
Duger den här tro?
http://www.kjell.com/?item=87163&path=2 ... ,296000000
Det står att ULN2004 ska ha en insignal på 6-15 volt. Inte bra. PIC'en ger ju 5 volt, så du ska i så fall ha en ULN2003 (insignal 5V). ULN2003 ersätter ju 7 transistorer.... så det är ju en smaksak om man vill använda många transistorer eller en krets... Nackdelar med den kretsen är att den är darlingtonkopplad vilket innebär ett onödigt spänningsfall i transistorn på 1.3 - 1.6 volt (jämfört med kanske 0.2-0.4 V för en "vanlig" transistor) vilket kan utveckla ganska mycket värme (7*500mA*1.6V=5.6W) .
Hur många LED ska du ha i varje bokstav , ungefär? Bilden jag skickade har för många LED i serie... Många lysdioder har ett spänningsfall på ca 2.0-2.1 volt. Om du har matningsspänning 12V (?) bör du lämna några volt till motståndet så att du kan reglera strömmen. Hur stor spänning du kan lämna över R beror bl.a. på hur stabil din 12V källa är. Om den är mycket exakt kan du kanske ha under 2 volt över R, annars rekommenderas större spänning för säkerhets skull. T.ex 4 LED i serie blir ca 8-8.4 Volt. Lägg till spänningsfall på transistorn, säg 0.3 V och du får 8.7 volt. 12-8.7 = 3.3 volt. Om du ska ha I<20 mA ström ska du då ha R>U/I dvs R>3.3/0.020 , R > 165Ω. Välj 180Ω och du får drygt 18mA
EDIT: skrivfel ändrat förrsta raden: 5-15 volt ändrat till 6-15 volt
Hur många LED ska du ha i varje bokstav , ungefär? Bilden jag skickade har för många LED i serie... Många lysdioder har ett spänningsfall på ca 2.0-2.1 volt. Om du har matningsspänning 12V (?) bör du lämna några volt till motståndet så att du kan reglera strömmen. Hur stor spänning du kan lämna över R beror bl.a. på hur stabil din 12V källa är. Om den är mycket exakt kan du kanske ha under 2 volt över R, annars rekommenderas större spänning för säkerhets skull. T.ex 4 LED i serie blir ca 8-8.4 Volt. Lägg till spänningsfall på transistorn, säg 0.3 V och du får 8.7 volt. 12-8.7 = 3.3 volt. Om du ska ha I<20 mA ström ska du då ha R>U/I dvs R>3.3/0.020 , R > 165Ω. Välj 180Ω och du får drygt 18mA
EDIT: skrivfel ändrat förrsta raden: 5-15 volt ändrat till 6-15 volt
> måste få tag på en PIC programmerare också.
Jag föreslår att du kollar lite i "Mikroprocessor" ämnet, det finns
ganska många gamla trådar om just det.
> Duger den här tro?
Jag har inga synpunkter på den, eftersom jag själv säljer en annan...
Jag har ett gäng ULN liggandes på kontoret, måste kolla men
jag har för mig att det är ULN2803, d.v.s 8-linjersmodellen med
5V TTL/CMOS drivning. Återkommer när jag har släpat mig
ner till kontoret i morgon...
Jag föreslår att du kollar lite i "Mikroprocessor" ämnet, det finns
ganska många gamla trådar om just det.
> Duger den här tro?
Jag har inga synpunkter på den, eftersom jag själv säljer en annan...
Jag har ett gäng ULN liggandes på kontoret, måste kolla men
jag har för mig att det är ULN2803, d.v.s 8-linjersmodellen med
5V TTL/CMOS drivning. Återkommer när jag har släpat mig
ner till kontoret i morgon...
-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ULN 2003 är ju perfekt om det nu var 7-segments displayer.....
Det ät en enkel, men användbar krets. Som bonus tål den viss misshandel och är så långsam att den genererar minimalt med HF-störningar. 2803 är ju lika bra OM man behöver 8 kanaler, men den är dyrare och fulare 
Glöm inte heller att det går strålande bra att parallelkoppla kanaler för högre drivförmåga/lägre spänningsdropp

Glöm inte heller att det går strålande bra att parallelkoppla kanaler för högre drivförmåga/lägre spänningsdropp