Löst: Dator problem. Tack vare kunniga människor. Bra foru

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Löst: Dator problem. Tack vare kunniga människor. Bra foru

Inlägg av sirdizarm »

Hej. Köpte idag just ny dator, och skulle bygga ihop den. Men när jag kom till sista delen "Nätagg" såg jag att det var ett stort problem.. Mordekortskabeln passar inte kordekortet..

Detta är mordekortet jag har :
http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l ... odelmenu=1

Och detta är nätagget jag köpte:
http://www.kjell.com/?item=44221&path=9 ... ,114500000

Någon som vet vad för nätagg jag ska ha istället, och vad jag såfall ska fråga efter imon (idag senare) på Kjellco när jag lämnar tillbaka den felaktiga nätagg o ber om en annan...

Tack för svar.
Senast redigerad av sirdizarm 27 juli 2008, 01:31:47, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Någon som vet vad för nätagg jag ska ha istället,

Den du köpte prylarna av, sannolikt... :roll:

> Mordekortskabeln passar inte kordekortet..

Vad var problemet ?
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Ja om en kontakt inte passar tror jag det säger ganska mycket om vad som var problemet. Kontakterna har ju olika utseenden, så att om en kontakt inte motsvarar den kontakt som finns på mordekortet, är det ju antingen fel kabel, eller helt fel grej. Jag har monterat Datorer innan så jag vet vad som ska vara var, men i detta fall står det på Kjellco´s hemsida att mordekortet har ATX men på Asus hemsida står där inget om detta alls..

Så min fråga var då om någon viste vilket nätagg som skulle då kunna passa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nätagget du köpt har kontakt för både 20 och 24-poliga ATX-kontakter. Moderkortet du köpt har 24-polig kontakt. Följer det inte med en adapter, så ska en liten 4-polig fyrkantig kontakt gå att passa ihop med den 20-poliga och sen tryckas ner i moderkortets kontakt.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Fast det som var i mitt fall så var kontakten lika bred som själva kontakten på mordekortet. Så det gick inte att byta håll på den. Eller lägga till kontakt.

EDIT: Jo nu såg jag att det var så att det stämde. Förstår inte hur jag kunde missa det innan :S

Tack
Senast redigerad av sirdizarm 27 juli 2008, 01:18:55, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ja om en kontakt inte passar tror jag det säger ganska mycket om vad som var problemet.

Mycket lite faktiskt. Skit samma om du inte kan tala om vad som var skillnaden.
Eller fixa bilder...

> på Kjellco´s hemsida att mordekortet har ATX men på Asus hemsida står där inget om detta alls..

På ASUS sida står det :

> 24-pin ATX Strömkontakt
> 1 x 4-pin ATX 12V Strömkontakt

Men det kanske inte är det som du menar...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var konstigt... Och det är samma antal poler? (24)
ATX är en standard och det ska inte kunna vara så som du beskriver. I så fall är det något som är mycket galet...
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jag som såg fel innan. Jag hade testat att sätta i den Kant i kant, så det såg ut att den var lika stor.. Hade lite för mycket villja om att få den igång idag, så jag missade det helt. Kom på sen när du sa att det fanns en extra kontakt, att jag faktist var med om det En gång tidigare då jag monterade en Dator. Så jag kom faktist inte ihåg det.

Tack o ursäkta för besväret! Nu skall det sista monteras sedan installering av operativsystem o så har man en ny dator igång :)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bra att du fick det fixat! :tumupp:

Själv matar jag mitt moderkort med en 20 pinnars atxkontakt, medans moderkortet har en 24 pinnars, funkar bra och har funkat i typ 2 år nu.. :)
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo jag tänkte på att det skulle vara en extra kontakt när jag skulle koppla in sata kabeln till hårdisken. Men det var till mordekortet det skulle vara en extra kabel :D

Det ända som fattas nu är en front på chassit.. Har tappat bort den, när jag skrotade min gamla dator. Men annars fungerar det fint. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Till moderkortet finns adaptrar att köpa från 20->24pin. Vad man använder till mordekortet vet jag däremot inte...[/u]
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det heter MODERkort för att det är huvudkortet som sköter om kommunikationen mot allt annat. En mamma med navelsträngar. ;) Motherboard på engelska.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo jag vet. Skrev fel där innan, sedan på tal om inget : Dyslexi.. :/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har fått den uppfattningen att personer med dyslexi skriver (eller försöker) som det ser ut att man säger, eller vad man ska säga... och du kanske säger mordekort, vad vet jag... men skit i det. Nu funkar det i alla fall. :D
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo jag säger mordekort verbalt också. Är så att jag inte tänker på det, men det är morderkort igentligen men det är lättare att säga mordekort :D

Jo datorn fungerar fint. Bara lite modding på chassit när jag hittar fronten som fattas. :)
Skriv svar