Lyftsensor gräsklippare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders_Peter

Lyftsensor gräsklippare

Inlägg av Anders_Peter »

Någon som vet hur lyftsensorer fungerar på de automatiska gräsklipparna
till exempel automower?

Kan det möjligen vara så att skalet är upphängt i bottenplattan och att skalet kan röra sig uppåt om den lyfts och att en givare då känner att skalet lyfts från bottenplattan???
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad menar du med lyftsensor? För stöld?

Finns det verkligen en sådan då?

Normalt så larmar den om man öppnar manöverlocket baktill utan att slå in koden.

Nej, skalet är löst upphängt men inte för att lyftas utan för att detektera påkörning.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

antagligen är lyftsensorn till för att stoppa knivarna?
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Jag menar att knivarna ska stängas av, var väl lite otydlig.

Om man läser i beskrivningen till automower så står det att knivarna stängs av om den lyfts upp och detta kallar dom för lyftsensor.

Har väl planer på att försöka få ihop en automatisk klippare men då detta med avstängningen av knivarna är ett frågetecken hur det ska göras så måste det redas ut först eftersom det troligen kommer att påverka den mekaniska designen av skalet mm.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Funderade först på någon form av ir/ultrajuds avståndsmätare men detta kan bli lite osäkert eftersom gräs mm kan täcka över sensorn. Jag tror det bästa är någon form av mekanisk brytare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Skulle kunna tänka mig en mekanisk brytare i något av hjulen, för enkelhetens skull i någon av de icke drivande hjulen. Om axeltrycket försvinner....
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tiltbrytare? Om lutningen överstiger X antal grader så stängs knivarna av.

Ljussensor? Om det blir allför ljust i underredet av gräsklipparen så stängs knivarna av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tiltsensor kan ju ge problem om man klipper i en backe. Helst bör den efterfrågade detekteringen reagera så fort den bara lyfts några få centimeter. Tycker iallafall jag. :)

Bra idé att hålla koll på axeltrycket. Det borde fungera.

Eller kanske ultraljuds-avståndsmätare *på* chassit, riktat fram, bak osv.
Det kan då jobba extra som shit-nu-kommer-det-ett-träd--bäst-att-svänga-kontroll. :)
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Jimmy, eller en shit-nu-kommer-en-stubbe-kontroll :lol:
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Tack för alla ideer, har själv funderat på det här med brytare på hjulen, isåfall på de främre som inte driver den framåt, då det blir lite komplicerat att få en bra infästning på motorerna om man skulle känna av drivhjulen.

Har haft en fundering på om man skulle kunna mäta strömmen till drivmotorerna och då hålla koll på om det går åt för lite ström då förutsätts att hjulen snurrar fritt i luften och då stanna knivarna, kanske finns någon hake med detta???

Detta med ultraljud då skulle givaren kunna monteras en bit upp tex 10cm, och inte där själva kniven sitter så att det kan skvätta gräs på givaren utan då utanför knivarna, man kan också tänka sig att om det ändå kommer gräs på givaren så får man se till att hela tiden mäta avståndet så att den detekterar om det kommer gräs på givaren och då stannar knivarna och drivmotorerna.

Alternativet med att mäta ljus är faktiskt rätt smart, kan bli problem om det kommer gräs på då det är svårt att detektera detta

Att ha ett skal som hänger fritt i bottenplatta med brytare är ju fullt möjligt men det är inte så enkelt att designa ett snyggt skal då, och det får ju inte vara för tungt heller med tanke på att man vill att batterierna ska räcka så länge som möjligt

Kanke finns ytterligare något smart sätt???
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Automowern stoppar kniven när du lyfter locket över manöverpanelen. Under det locket sitter också bärhandtaget. Visst kan du lyfta den på annat sätt också, men då får du skylla dig själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

slaeshjag: :D
Jag vet inte aaalls vad du menar... host host.. :eh: :helgon:

edit:
vfr:
"Visst kan du lyfta den på annat sätt också, men då får du skylla dig själv."

"The attack of the automowers" - snart i din videobutik.

Jo, jag ska sova nu. :oops:
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Okey den stoppar alltså inte om man lyfter upp den utan att använda handtaget, då var jag lite väl seriös i mitt säkerhetstänkande då...

Tack för den infon!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan ju montera en lämplig tråd längs hela nederkanten på klipparen (typ ståltråd) som du kopplar till en "touch kontroller". Så fort något levande kommer åt tråden så stoppar den...

/PeterH
Matte

Inlägg av Matte »

Har för mig att de andvänder en accelerometer för att mäta rörelse/vinkel. Sen vet den juh själv hur den åker så backar borde inte vara så svåra att filtrera bort.
Skriv svar