Montering av Amperemätare på bilen!
-
The_ChOsen
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
Har inte läst tråden men ett säkert sätt att få bilens generator att gå åt fanders är dessa amperemätare. Har du över 30A generator så sätt INTE dit dem det kommer inte bli bra. Ska man ha dem inne i kupén så minskar laddningen pga spänningsfallet i kabeln.
Skjutit två generatorer för att kunna se att det "laddar".
Det bästa är att slå på ljusen och sen starta bilen sen lite över tomgång bör man minst ha 13 volt, gärna uppemot 14.
Skjutit två generatorer för att kunna se att det "laddar".
Det bästa är att slå på ljusen och sen starta bilen sen lite över tomgång bör man minst ha 13 volt, gärna uppemot 14.
En voltmeter säger inget om hur många ampere det laddar - men säger i allafall när den laddar tillräkligt (dvs spänningen över 13 Volt över batteriets polskor)
skall man ha amperemeter så bör man välja en konstruktion som kan använda den befintliga sladden mellan generatorn och lastuttagen och batteriet som ett shuntmotstånd - förstärka upp det med en OP-amp (och kalliberera mot en tångampermeter) och styra ett mittställd visarinstrument (borde finnas färdiga dito lösningar tycker jag)
alternativ använda och montera in en 20 eller 50 mV fast strömshunt på kabeln mellan generator/last och batteriet och använda passande visarinstrument för detta, på detta sätte slipper man dra en massa högströmskabel ända in i bilen med onödiga spänningsfall.
skall man ha amperemeter så bör man välja en konstruktion som kan använda den befintliga sladden mellan generatorn och lastuttagen och batteriet som ett shuntmotstånd - förstärka upp det med en OP-amp (och kalliberera mot en tångampermeter) och styra ett mittställd visarinstrument (borde finnas färdiga dito lösningar tycker jag)
alternativ använda och montera in en 20 eller 50 mV fast strömshunt på kabeln mellan generator/last och batteriet och använda passande visarinstrument för detta, på detta sätte slipper man dra en massa högströmskabel ända in i bilen med onödiga spänningsfall.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Som MAX4070 typ:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387The MAX4069MAX4072 low-cost, bidirectional, high-side, current-sense amplifiers are ideal for monitoring battery charge and discharge currents in notebooks, cell phones, and other portable equipment.
The MAX4070 contains an internal 2.5V reference. The charging current is represented by an output voltage from 2.5V to VCC, while discharge current is given from 2.5V to GND.
