Ventilationsfläkt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lithos

Ventilationsfläkt.

Inlägg av Lithos »

Tjo. Jag insåg rätt snabbt när jag browsat forumet en stund att mina frågor är av rätt basal lekmannakarraktär här, men desto bättre då kanske ni snabbt kan hjälpa mig.
Vårat sovrum ligger på andra våningen, huset har svarta betongpannor, resten fattar ni själva, varm dag = svettig natt.
Istället för att lägga massor penningar på en portabel AC alt. vända på min luftvärmepump så tänkte jag bara montera en 12v datorfläkt (6W) eller liknande i ventilationstrumman i sovrummet. Köra denna nga timmar på kvällen bör sänka tempen i rummet nga grader då solen inte ligger på under kvällen. Nu till mina frågor.

Min första tanke va att köpa en vanlig eladapter (230v -> 12v) och koppla direkt till fläkten med ett reglerbart motstånd av ngt slag. Skulle detta fungera? Ngn som har tips på grejjer och vart man skaffar dem isfl.

tack på förhand.
/ Pelle
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Elektriskt funkar det. Se till att adaptern ger likspänning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En vanlig potentiometer kommer brinna upp. En typisk sådan klarar ca 100mA.

Bygg en enkel fläktkontroll, såhär:
Bild

En potentiometer på 5kΩ (4,7kΩ), ett motstånd på 1kΩ, samt en blygsam effekttransistor. Löd ihop. Klart. :D
Klarar lätt fler fläktar om man vill.
Enklast (men kanske inte direkt billigast) är väl att skaffa delarna på elfa.se...
Lithos

Inlägg av Lithos »

Tackar ;)
Tror du att en vanlig "batteriladdare" fungerar som strömkälla.

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=88149
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

japp
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fläkten snurrar säkert, men nån luft lär den inte transportera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är semestern slut eller varför är humöret nere?
Det kommer att funka. Om fläkten räcker till för applikationen är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej då danei, sticker på tisdag morgon.
Grejjen är att axialfläktar (dvs propellerfläktar) är infernaliskt dåliga på att hantera tryckfall, och det har man mycket av i ventilationskanaler.

Stoppa in en Radialfläkt istället, typ badrumsfläkt.
De badrumsfläktar som är försedda med axialfläkt tenderar att vara mycket högvarviga och högljudda.
Lithos

Inlägg av Lithos »

Om det fungerar återstår att se. Sovrum innebär ju att jag inte vill trycka dit ngt monster, ingen direkt mening att ha ett nerkylt sovrum med 70dB fläkt i örat 8) . Bättre börja smått och dimensionera upp efter behov.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bostadrätt, hyresrätt eller villa?

EDIT: Sorry, läste inte riktigt i början.

Du kan ju alltid borra hål i väggen.

Börja med att räkna ut hur mycket luft du behöver flytta, sedan är det en smal sak att hitta en lämplig fläkt.
Å andra sidan, en oscillerande bordsfläkt vid fönstret gör sannolikt samma jobb.
Lithos

Inlägg av Lithos »

Villa, samt ventilationstrumman leder direkt ut till utsidan, (30cm öppet rör med ventiler) så det blir nog minimalt med tryckfall)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso så, du behöver sannolikt runt 10-20 omsättningar/h för att få ner temperaturen.
Bara attr räkna luftvolym och fläktens kapacitet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När jag tänker på badrumsfläkt tänker jag på vanliga typ PAX-fläktar, och de är av axialmodell...

Med tanke på att en enda 120mm-fläkt knappt kan byta tillräckligt med luft i ett datorchassi, ställer jag mig mycket tveksam till att en likadan gör någon märkbar nytta i ett rum med åtskilliga kvadrat uppvärmt tak som värmekälla. Tänk på vilken förhållandevis enorm mängd energi som lagrats där av solen under dagen. Även om du efter 2 timmar med fläkten faktiskt lyckas sänka temperaturen en grad, kommer det inte ta många minuter innan det är minst lika varmt igen när den stängs av.

Jag bor längst upp i en kåk, och här inne blir det outhärdligt varmt på sommaren. Lätt över 30°. Min AC som har en kyleffekt på 4,1kW, klarar då att sänka till runt 23° på 5 timmar efter att solen gått ner och jag har teve och stereo avstängda. Eftersom AC:n låter en del, (en sådan på hjul) stänger jag av den när jag ska sova. Temperaturen börjar då stiga av strålningsvärmen från tak och väggar, och efter ett par timmar vaknar jag av att kudden är blöt av svett.
Vad kan då en liten fläkt på 6W göra med halvljummen luft utifrån?

Men som sagt. Bara att prova. ;)

[Edit]
Okej att det troligen känns bra att få in en liten konstant luftström som dalar ner över sängen. Det är rätt skönt när luften rör på sig. Men för någon mer effekt än så håller jag med Tomas att det behövs lite rejälare doningar.
Senast redigerad av MadModder 25 juli 2008, 23:28:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ungefär så mad.
Skriv svar