Att fixa under semestern! Styrning av AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Att fixa under semestern! Styrning av AC

Inlägg av Glycol »

Efter lång tid utan forum så har jag nu semester och skall fixa följande.

Fick en split AC, inte värmepump, bara AC av en polare som är kylmontör. NY kondensor, plus gas. Saken är den att fjärren är borta. På panelen kan du välja, fläkt, avfuktning, kylning eller off. Den kyler utan problem. Dock fick jag ersätta termistorn i luftinsuget med ett fast motstånd för att den skall starta, vet ej om man ens kan ställa in temp på den med fjärren. Det problemet är lösbart med extern termostat krets. Problemet är att jag skulle vilja reglera fläkthastigheten, den verkar gå på lägsta hela tiden. Det är omöjligt att hitta en fjärr. Tänkte först lösa det med ny styrelektronik, tills jag såg att fläktmotorn har 4 anslutningskablar, och det ligger ca 160 volt på alla föutom jordkabeln. Har ni några idéer?. Verkar som att utedelen har någon form av steglös reglering på fläkten, då den ändrar varvtal ganska ofta. Modellen heter Superclima sc314 AR Ecologic.
Har letat koder på nätet och testat i multifjärr. Hittar dock inte märket någonstans.
Så nu behöver jag hjälp !
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kolla på kretskorten efter tillverkare. Min pump (Carrier) har kretskort märkta Toshiba...
sdujolo2

Kan vara värt ett test!

Inlägg av sdujolo2 »

Har du testat den här fjärren?
Glycol

Inlägg av Glycol »

Skall öppna den och kolla på kretskorten. Tydligen är det något skräp tillverkat i Italien. Med andra ord virrvarr med kablar, blandat kabelskor och kontaktdon. På vissa ställe är skyddsjord, svart osv.. Ser ut som man har tagit vad man hade för saker just då. Men jag skall se om jag kan gräva fram kontrollern.

Har för övrigt testa alla koder som finns att ladda ner till min Logitech Harmony multifjärr, ingen fungerade.

Skall beställa en från Kjell och prova.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jaha verkade inte som att fjärren från kjell stödjer min AC. De kunde inte få hem en heller inom rimlig tid. Tog en titt inuti igen. Hänger en del lösa trådar, kontakterade. Sitter något som skulle kunna vara en konding som har 2 stift lediga. Kanske skall vara så, man vågar inte ens prova att koppla ihop något. Man vill helst inte förlora den kyleffekt man har. Någon som vet vad skillnaden är mellan avfuktning och kylning. Är det bara att termostaten inte är inkopplad vid avfuktning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Avfuktning är bara kylning på låg effekt.

Jag har köpt en del ac-grejer från den här italienska ebaysäljaren, kanske dom kan hjälpa dig
http://stores.ebay.co.uk/ACQUAPURAITALIA
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

OFT: trodde inte att man kan köpa både R12, R22 kylgaser på Ebay. Lär nog dock bli stoppat rätt snabbt i tullen, om det skrivs vad paketet innehåller vls.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, det blir inte stoppat, speciellt inte om det står på italienska ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visserligen sant på ett vis. :) Men dock heter R12 just R12 på alla språk och har tullmannen/kvinnan koll så skall det stoppas, eller kräva uppgifter på vad det innehåller om de misstänker något, såvida man inte har en ackrediterad kylfirma eller dylikt då det inte bör vara några problem.

R12 är har jag för mig är totalförbjudet i Sverige och tror R22 likaså eller om det får användas till ett visst år. Gäller nog alla CFC gaser för den delen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

"BOMBOLA GAS REFRIGERANTE"
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja jag som vet knappt ett ord italienska vet vad gas refrigerante betyder även om det varit första gången jag sett det. Ingen utan en kylfirma får så vitt jag har för mig köpa riktiga kylgaser, men visst jag vet inte hur petiga tullen är med detta.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Henry skrev:R12 är har jag för mig är totalförbjudet i Sverige och tror R22 likaså eller om det får användas till ett visst år. Gäller nog alla CFC gaser för den delen.
R12 samt 502 och övriga CFC får endast finnas i stationära enhetsaggregat med under 900g fyllning.
R22 och övriga HCFC har endast påfyllningsstopp. Än inget datum satt på sista användningsdag.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Ok tog en närmare titt på fläktmotorn i innedelen. Den har fyra kablar. Svart, brun, blå och gul/grön.

Blå antagligen nolla
gul/grön självklar
svart 145 VAC
brun 165 VAC

Motorn är märkt 230 Volt Max 4250 Rpm

Inget mer.

Vid avfuktning sjunker varvtalet något och spänning ligger runt 130 VAC.
Någon som kan lista ut vad det är för motor. SKulle vilja koppla förbi controllern
och med en brytare för att få full kräm, om det går.
Kan fixa bilder om det behövs.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PaNiC: ok, har hört annat om R12 och R22 för några år sedan och något sista datum om 2015 för någon av dem. Men det var då det.
Skriv svar