Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Inlägg av Terho »

Sorry tänkte nog för snabbt ha ha :P

Hittade på nu:

So we’ll take the motors 200 steps multiply that by the drives 5 micro step. (200 X 5 = 1000)
The drive needs 1000 pulses (or steps) to turn the screw one revolution thus making the axis
move 5mm. So now we take those 1000 steps and divide by the pitch of the screw, which is 5.
(1000 / 5 = 200). In other words we need 200 steps to move one unit or mm in this case.

Är de där man ställer in så att 1 mm i mach 3 också blir 1 mm på arbetsbordet?
H.O

Inlägg av H.O »

Alldeles riktigt.
200 * antal mikrosteg * eventuell utväxling / skruvens stigning i mm = Steps per Unit att mata in i Mach3. Sen är det bara att prova.
Terho

Inlägg av Terho »

Då börjar den delen klarna med :wink: tack för all hjälp så länge och de funkar bra med bärbara nu efter mycket om och men, var tvungen och ställa in parallellporten i biosen ordentligt innan den började funka, kört lite med motorerna löst.... Lämnat tillbaka lånedatorn så jag har bärbara så länge och leker lite men vad annses som normalt på velocity och acceleration på dom motorerna? annpassar man acceleration efter bordetsvikt och biten man jobbar med sen el ? Vad menar ni med halvsteg och helsteg?

Vad för cad program ska jag cada i så mach 3 kan läsa det? går det att få mastercam 8 program att passa mach 3 på något sätt?

Liter frågor igen men måste få lite hum för snart ska maskinen byggas om och då kan de vara bra och fatta lite vad man gör :D
H.O

Inlägg av H.O »

Ett "helsteg" är samma som stegvinkeln på motorn, det absolut vanligaste på stegmotorer är 200steg/varv, alltså 1.8°/steg - så det är ett helsteg. Om du ställer in drivsteget på "halvsteg" så får du 400steg/varv eller 0.9°/steg osv.

Har ingen erfarenhet av varken de motorerna eller drivstegen så jag har ingen aning. Det vanligaste är väl att man (när dom är monterade på maskinen) "arbetar" sig uppåt tills man nått ett värde där dom börjar tappa steg eller "stalla" och sedan "backar av" en bit från det, kör ett tag tills man vet att man "kan lita på den" eventuellt kan man behöva "backa av" lite till beronde på hur "hårt" man kör osv.

Det finns mänder med CADCAM program som fungerar. Om du redan har, vill och kan använda, Mastercam 8 så borde det gå att hitta en postprocessor som funkar - brukar funka med en Generic Fanuc eller liknande, men det är samma sak där, du får prova dig fram.

Annars så finns LazyCAM (som följer med Mach3 som demo men kostar $50 eller nått sånt). Med det så importerar du en .dxf från valfritt CAD-program och genererar G-kod som körs i Mach3.

Jag rekomenderar dig att besöka/söka/läsa Mach3's Yahoo-grupp, Mach3's Web-forum samt övriga CNC-trådar på detta forum. Dom flesta frågor du funderar över har blivit besvarade många gånger om - kan vara svårt att hitta ibland men medan man letar så lär man sig oftast en massa andra bra saker.

Räkna med att lägga ner MYCKET tid, surfa på nätet, läs manualer och forum, testa och fråga - det du ger dig in på är inte gjort på en fikarast, speciellt om du aldrig gjort nått liknande innan. Om du låter det ta "sin" tid så kommer du att lyckas och du kommer dessutom första hur det hänger ihop.
Terho

Inlägg av Terho »

Nu är jag på *G* igen med bygget, haft några dåliga dagar :oops:

Men iaf de finns en massa olika inställningar på drivstegen för pulser och om nu 200 är helsteg och 400 är halvsteg varför finns de upp till 10000 pulser då???? när jag kör med 10000 gå motorerna bra sakta och på 400 racersnigel fort.... varför så mycket inställningar?

Har motorerna på bordet än och lekkör då och då tills maskinen är klar.

kör nu 1000 Pulser på stegen 100 på stegs per i mach 3 då jag tänkt köra med 10 mm stigning på kulskruv och kör jag med 16 stignings kulskruv blir det 62,5? har jag fattat detta rätt?

Nu vart de mycket men ja vill få lite och klarna i min knopp :D

Länk till en bild på inställningarna :wink:

http://www.ladda-upp.com/bilder/6768/msd2278
H.O

Inlägg av H.O »

Anledningen till till fler steg/varv är i första hand att få en mjukare gång och i andra hand att få bättre upplösning. Om du kör halvsteg i stället för helsteg så så får du ju dubbelt så många steg/mm dvs dubbelt så hög upplösning. 1/4 steg istället för 1/2 steg - ytterligare dubbelt så hög upplösning osv.

Men ju "högre" man går desto mindre kan man lita på att den sanna positionen verkligen uppnås. 1/10 steg eller så brukar vara lagom, alltså 2000 pulser/varv.

Om du har en kulskruv med 16mm stigning och kör på 1000pulser/varv så har du 1000 / 16 = 62,5steg/mm - det är riktigt.
Terho

Inlägg av Terho »

Tack H.O :D men om jag har 2000 pulser blir de 125 då? :oops:
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Japp, kör du med 16 mm stigning så blir det 2000/16=125 som skall in i Mach. Det blir tydligare när du har maskinen uppkopplad. Sätter du in fel värde så kommer maskinen flytta sig mer än ex 16 mm på ett varv. Så i praktiken blir ex en önskad förflyttning på 10 mm inte 10 mm när du kör.
Terho

Inlägg av Terho »

Ok då är jag med men nu om jag ska köra med 16 mm stigning på kulskruven hur många kn får jag ut på bordet? och om någon har lusten och skriva ner hur man räknar ut det så är det ett + :)

och så klart trevlig helg :D
H.O

Inlägg av H.O »

Om du har 5Nm, ingen utväxling, 16mm stigning och kulskruv med 90% verkningsgrad så blir det ungefär: 5 / ( 0,016 / 6,28 ) * 0,9 = 1766N

Teorin bakom den uträkningen har jag skrivit ner åtskilliga gånger tidigare på forumet så det får du leta upp det själv... ;-)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

http://bergan.se/downloads/Bergan_Data_kalkyl.xls

Läs i "Förklaring", sen lägger du in din data i "Kalkyl".
Skriv svar