Datainsamling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

Det verkar vara bra sätt att mäta på.
Vad är det för diameter på rullen och hur många pulser är det per varv?
Har ni mätt signalen från sensorerna med oscilloskåp och kollat så att dom verkar sjyssta?
Ett tips är att räkna hur många instruktionscykler som krävs för varje beräkning och jämföra det med perioden på signalen. Ett annat är att simulera signalerna med mjukvara eller hårdvara och se va som händer.

Om det är en PIC på 5 MIPS så finns det 2500 instruktioner per värde om 2 kHz insignaler. Det borde räcka tycker jag.
Stene

Inlägg av Stene »

jag har 20 pulser per varv och med min uträkning så blir det 1,5 khz vid 200 kmh. kan det stämma? Jag vet inte vad instruktionscykler är för något. Nej jag har inte kört med oscilloskåp pga att jag inte äger något. har mätt frekvensen med en multimeter som tar hz och det fungerar men det säger ju inte om det är rena o fina pulser.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men vi har provat med SÅ MÅNGA altenativ på programeringen

Helt bortkastat om ni inte först kollar att :

> en halgivare från elfa (art nr: 73-490-38 ) som är kopplad till en optokopplare (4N35)

ger justa och snygga signaler.
Annars kan ingen programmering i världen göra något åt det.
bearing

Inlägg av bearing »

Det beror ju på diametern på rullen. Om 20 pulser per varv, 1,5 kHz, 200 km/h är diametern 24 cm.

Vad används för utvecklingsmiljö?

I MPLAB går det att simulera signalerna du beskriver. Simulera och se om det även där blir knas vid runt 130 km/h. Om inte är det sannolikt någon givare.
Skriv svar