Bosen skrev:
xxargs
Förbrukarna är kopplade direkt på generatorn!
Då är det jättebra - antingen kan du använda spänningsfallet på sladden mellan generatorn och batteriets polskor och via en OP-amp förstärka och visa det på ett visarinstrument eller liknande - kör med en tångampermeter på sladden för att kalibrera instrumentet ifråga. Med denna ingrepp så gör du ingen påverkan på befintliga kablar med extra resistans med långa sladdlängder eller någonting.
Den mer primitiva metoden är att klippa upp sladden mellan generatorn och batteriet och sätta en strömmätshunt av 20 - 50 mV-typ i serie på sladden och koppla in till tillhörande visarinstrument, eller i sista hand en billig biltema ampermeter med tillhörande väldigt grov kabel ända in i kupén och tillbaka...
sistnämda är dock inte att rekomendera...
---
Ang. batteriet - har den mätspänningen säg 12.8 volt över polskona innan man öppnar dörren och startar bilen - så kan man dra slutstatsen att så länge spänningen är över denna belopp vid körning så laddar den vartfall inte ur batteriet, medans ligger man länge under denna belopp så laddas batteriet ur mer eller mindre fort. Nästa dag så kan man kolla om batterispänningen har sjunkigt eller inte (innan dörren öppnas och innertaklampan tänds!) - har den sjunkig säg 0.1 Volt (12.7V) så är det bara att inse att ca 15%-20% av batteriet laddades ur under körningen sist.
- är spänningen under 12-5 - 12.6 Volt så bör batteriet laddas snartas för att den inte så mått skall börja sulfaticeras...