Hjälp med kondensatorer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trioxic

Hjälp med kondensatorer!

Inlägg av trioxic »

Jag monterar ett styrsystem till min cnc maskin på en plåt som ska sitta i ett plåtskåp. Jag har monterat några kondensatorer, min fråga lyder då. Gängan som sitter på kondensatorn, händer det något om den rör vid plåten? Med tanke på att det sitter en gummibricka och en plastmutter på kondensatorn.

När jag ändå frågar på, jag behöver sänka en växelströmkälla på 95v till ca 80v. Det hela kommer att ligga på ca 6 amp. Hur löser jag detta? Likbrygga har jag fixat men vad för kondensator skulle jag då behöva?

Tack i förhand för svar!
bearing

Inlägg av bearing »

När du likriktar växelströmmen kommer den hamna på över 130 V (95 * roten ur 2 - diodspänningsfall)

Det är nog bäst att byta ut eller linda om transformatorn.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Med tanke på att det sitter en gummibricka och en plastmutter på kondensatorn.

Plastmuttern brukar ha en fasning som ska gå igenom plåten
och på så sätt göra det hela isolerat. Om det behöver vara isolerat alltså...
trioxic

Inlägg av trioxic »

Problemet är bara det att den här spolen är ganska så rejäl och det sitter ca 7 kabelpar ut ifrån den. Den ska även driva mina effektsteg till stegmotorerna. Hade varit bra om det gick att lösa på något sätt?
bearing

Inlägg av bearing »

Så, det finns ingen kombination av utgångar som ger lämpligare spänning?

Vad ska spänningen användas till?
trioxic

Inlägg av trioxic »

Det är mycket möjligt att det finns! Ska ta en titt på det. Jag behöver det till att driva en digital servostyrning till min spindelmotor. Den pallar bara 80vdc. Om jag nu hittar en lämplig spänning hur vet jag om den pallar att ge ca 6 amp? Spolen satt på det gamla styrsytemet och jag gissar på att den är specialtillverkad och jag har inga manualer. Den ger perfekt spänning till mina effeksteg så det skulle va surt att behöva byta ut den!
Skriv svar