Sikt med stegmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Så är det ett problem till. Det ska ju vara ett "ryck" när man byter håll, så att mjölet går igenom sikten.

Att bara vagga mjölet fram och tillbaka är ju kul men kanske inte det man vill ha. Ökar man hastigheten så ökar man ju även "ner fallet" av mjöl, frågan är om det är det man vill.

Kanske kan man ha en motor dom lyfter allt 1cm och släpper den? Med styrsystem så att det är lagom mycket. DET lär inte bli tyst hur man än gör.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

xxargs skrev:Bara för att motorn är märkt 300W innebär inte att motorn drar 300 W - det är lasten som bestämmer hur mycket det drar - motorn i sig drar inte mer än 5-10% av dess märkeffekt. (bättre verkningsgrad ju större motorn är)
Har man inte räknat väldigt fel då? Varför vill man ha en stor dyr motor på 300W om en 30W hade klarat biffen? (nu är väll varken en 300 eller 30 W dyr, men jag tror ni förstår vad jag menar endå)

Alla de motorer jag mätt på (80% fläktar och 20% cirkpumpar) när vi driftat anläggningar har märkströmmen och uppmätt motorström legat hyffsat nära varandra (inom 10-20% skulle jag vilja påstå)
ret

Inlägg av ret »

Det är inte mjöl som skall siktas men den skall fungera ungefär som en sikt gör fast med lite lugnare gång.

Jag har kollat med en motorexpert (3-fas) men det går inte så bra att köra en vanlig asynkronmotor så sakta som jag tänkt utan återkoppling till frekvensomriktaren.
Det behövs då också en större motor på ca 1,5 kW med lämplig frekvensomriktare för att få rätt vridmoment.

En långsamgående 3 fas kvalitetsmotor med 8 poler på 670 v/min och 40W med 2 steg växellåda med 11 v/minut och 20 Nm ut med frekvensomriktare kostar närmare 9000:- med moms. :(

En stegmotor tror också en del på. Det finns stegmotorer på 8,5 Nm och även 12 Nm har jag sett.
Hittade en stegmotorer på eBay i USA på 8,5 Nm för $170 + moms och tull. Men sedan kommer nätdel och allt annat till.
Men en stegmotorer är mer flexibel men inget jag kan så mycket om. :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan det här hjälpa nåt kanske?

Gå först hit. Välj sen Ladd ner AMT_beräkning_steg_servomotorer.

Annars finns ett Excel-ark på min hemmasida.
(Själva uträkningen är på Kalkyl-bladet.)

Destu saktare en stegmotor går, desto starkare blir den.
Med en utväxling blir den enormt stark. :D
ret

Inlägg av ret »

http://www.kelinginc.net/KL42H2150-42-8A.pdf
Detta är den största stegmotorn jag sett hitintills.
Den väger 9 kilo och har ett hållmoment på 20Nm (2830 OZ-IN)
när 2 av 4 faser används.
Kostar $289.00 + frakt och moms från USA.

Något att ha? :roll:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ska du flytta järnvägsvagnar? :lol:
ret

Inlägg av ret »

jojje skrev:Ska du flytta järnvägsvagnar? :lol:

2-300 kilo utan att använda växellåda skulle väl inte vara så illa heller? :D

Frågan är om jag duger till att koppla ihop ett stegmotor system? :?
Skriv svar