Datainsamling
Datainsamling
Tja! Håller på med ett projekt och har kört fast. Jag behöver läsa av några externa värden till ett program. 2 st digitala värden upp till 2 khz och ett analogt värde 0-5 volt. Dom digitala värdena är varvtal och det analoga ett vikt värde. Hur löser jag det på det enklaste sättet. Jag använder en bärbar laptop.
Vad är det du vill åstakomma? de digitala värdena bör nog användas med en räknare, alltså du kan läsa av hur många puser som kommit in när du vill.
Hur ofta vll du läsa av den analoga ingången och måste den vara synkroniserad med det digital? Noggranhet?
Jag har använt produkter från National instruments och de är väldigt bra och enkla att jobba med finns med ett antal analoga kanaler+ digitala+räknare mm och USB eller PCI anslutning. Dock ka de vara onödigt dyra... går att kolla själv på www.ni.com
Hur ofta vll du läsa av den analoga ingången och måste den vara synkroniserad med det digital? Noggranhet?
Jag har använt produkter från National instruments och de är väldigt bra och enkla att jobba med finns med ett antal analoga kanaler+ digitala+räknare mm och USB eller PCI anslutning. Dock ka de vara onödigt dyra... går att kolla själv på www.ni.com
Har laptopen ett stereoljudkort?
I så fall skulle jag använt det, de 2 digitala signalerna får göras om till analoga nivåer och adderas. (tex 0.2 och 0.4V)
den analoga signalen behöver bara anpassas till ingångsnivåerna.
Sen är det bara att börja sampla och börja analysera signalen. Du borde få en rätt bra synkning mellan de två signalerna.
I så fall skulle jag använt det, de 2 digitala signalerna får göras om till analoga nivåer och adderas. (tex 0.2 och 0.4V)
den analoga signalen behöver bara anpassas till ingångsnivåerna.
Sen är det bara att börja sampla och börja analysera signalen. Du borde få en rätt bra synkning mellan de två signalerna.
Det är en bromsbänk jag håller på med så värdena är riktigt viktiga och att dom är snabba. Dom digitala värdena ska in i en matematisk formel med det analoga värdet. Jag kör nu med ett kort från vellerman men det verkar som det inte hänger med när det blir lite varv på rullarna (ca 130 kmh). Så det jag söker är ett prisvärt kort eller dyligt som kan användas för detta ändamål. Jag styr även den så kallade bromsen med en 0-5v signal och den regleras efter varvtalet på rullarna. det kräver att det måste vara ett exakt varvtalsvärde och det måste reagera FORT. Jag är också öppen på förslag hur man kan bygga något eget som kan fungera till deta.
> och det måste reagera FORT.
Och vad fasen är "FORT" ??????
1 us ?
1 ms ?
"Senare idag" ???
Du kommer aldrig att få något att fungera med så luddiga
krav som "fort" som inte betyder ett smack igentligen...
Samma sak gäller med dina övriga krav som "prisvärt", "exakt",
"viktiga", "snabba" o.s.v. Det är "krav" som är i princip värdelösa
(kanske inte för dig, men det spelar ju mindre roll)...
Och vad fasen är "FORT" ??????
1 us ?
1 ms ?
"Senare idag" ???
Du kommer aldrig att få något att fungera med så luddiga
krav som "fort" som inte betyder ett smack igentligen...
Samma sak gäller med dina övriga krav som "prisvärt", "exakt",
"viktiga", "snabba" o.s.v. Det är "krav" som är i princip värdelösa
(kanske inte för dig, men det spelar ju mindre roll)...
JAg skulle nog välja att splitta på de två sakerna så att regleringen sköts av en PLC och endast lämna insamling på PC. Beror lite på OS men så länge det inte är ett RT os så kan datorn hitta på en massa annat kul medans motorn rusar till småbitar. Vad har du för budget?
Vill du lägga 200spänn och 100timmar eller 10000 och 2 timmar?
Vill du lägga 200spänn och 100timmar eller 10000 och 2 timmar?
Jag snackar mycket men det är lite verkstad. Det finns ett projekt någonstans inne i min skalle som är tänkt att mynna ut i vad du försöker göra. Den här tråden behandlar det väl det till en viss del. Ska du ha en bra och snabb DAQ så får du lägga ut riktigt mycket pengar. Till och med så mycket att det skulle bära sig att köpa en beg. bänk i stället.
EDIT. Jag har inhandlat DLP-IO8-G men har inte provat den änns. Det följer ingen programvara med som i dom andra varianterna. Men kan man hacka lite så tror jag inte att det är några prob. Jag är usel på det dock
EDIT. Jag har inhandlat DLP-IO8-G men har inte provat den änns. Det följer ingen programvara med som i dom andra varianterna. Men kan man hacka lite så tror jag inte att det är några prob. Jag är usel på det dock

Kan du programmera assembler eller C? För det är nog inte så mycket jobb att slänga ihop någon vettig hårdvara som sköter samplingen och regleringen och som sedan skickar datan till en PC via USB. Men det kräver ju lite programmering för att få det att funka bra.
Höll själv på bygga en bromsbänk till mindre motorer, typ små 2-takare till cross, gokart med mera. Så jag har hyffsad koll på vad som gäller.
Började även designa lite mjukvara för att presentera/jämföra graferna, lägga på korrektion med mera.
Höll själv på bygga en bromsbänk till mindre motorer, typ små 2-takare till cross, gokart med mera. Så jag har hyffsad koll på vad som gäller.

Jag har en kamrat som är mycket duktig på programaring o han har gjort programet som vi kör med nu. Men som jag skrev tidigare så vill inte varvtalet följa med över 130 kmh. vist det kan vara fel på programeringen men vi har provat med SÅ MÅNGA altenativ på programeringen så vi börjar tro att det är det nuvarande kortot som inte vill följa med ordentligt. vi hade också en tanke på att vi skulle använda den analoga invärdet kvar på det kortet o försöka bygga något för dom digitala invärdena. Någon som har några kunskaper om hur nan får till något som skulle passa det?
- Schnegelwerfer
Stene: det du beskriver kräver som jag ser det en egen µC som sedan kommunicerar med en PC för visningen och inställningen.
Ett Vellerman K8055(? antar att det är en sån du har) USB<->pinnar är på tok för långsamt till detta och att använda en PC som styrenhet är inte speciellt vettigt då Windows inte har en uns realtids pålitlighet.
Och jag instämmer i kören:
Vilka krav finns?
Ett Vellerman K8055(? antar att det är en sån du har) USB<->pinnar är på tok för långsamt till detta och att använda en PC som styrenhet är inte speciellt vettigt då Windows inte har en uns realtids pålitlighet.
Och jag instämmer i kören:
Vilka krav finns?
vist! Jag använder en halgivare från elfa (art nr: 73-490-38 ) som är kopplad till en optokopplare (4N35) för varvtalet på rullarna. för varvtalet på motorn är det en hemmbyggd grej som ska ge en fyrkantsvåg. För vridet har jag en lastcel monterad som är kopplad till en förstärkarmodul från Nobel Elektronik. Den ger en 0-10 v signal. Det är så jag har det nu men är öppen för förslag om det fins några bättre altenativ