Sikt med stegmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Sikt med stegmotor?

Inlägg av ret »

Jag tänkte göra ett experiment med en större sikt eller vad man nu skall kalla det. :)
Den skall röra sig fram och tillbaka på lättrullande hjul med en rörelse på ca 10 cm mellan ytterlägena.
Den skall drivas av en excenter med en trolig hastighet av 10 - 20 varv i minuten.
Siktdelen är rätt tung, ca 200-300 kilo.

Orkar en stegmotor driva den?
Måste man ha en nedväxling?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27279
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Glöm stegmotor i detta fallet, en 'vanlig' motor med utväxling är det du ska ha.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Du lär behöva rejäl nedväxlig samt en FET stegmotor.

Jag skulle föreslå ganska kraftig nedväxlig och en kraftig servomotor istället, de kan snabbt nå höga varv samt stanna nästan lika fort.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

Jag har i och för sig en gammal frekvensomriktare på max 360 W (som jag aldrig provat) men drivningen skall vara så tyst som möjlig och en frekvensomriktare med kuggväxelmotor är visst inte så tyst :?:

Hastighetsändringar behöver inte ske så snabbt.

Jag har hittat denna begagnade stegmotor (jag har inte köpt den ännu):

CNC NEMA 34 Stepper Motor 60kg.cm shaft 1/2 INCH
HIGH SPEED HIGH TORQUE 60KG-CM (840oz-in)
SHAFT DIA 1/2 INCH x 1.2 INCH LONG
6A PER PHASE 8 LEADS
SIZE : 86mm SQ X L118mm LONG
Weight 4 KG

Hur långt skulle den räcka?
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

Om jag förstått de hela rätt så är ”840oz-in”
= 840 ounce inch = 5.931 703 54 newton meter.
http://www.onlineconversion.com/torque.htm

5,9 Nm blir det visst – tror det är hållmomentet – är drivmomentet annorlunda?

Skulle man behöva växla ner kanske man kan bygga en remväxel?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27279
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför krångla till det med stegmotor/drivare /mm mm

Häng på en 3-fas snurra i lämplig storlek med växellåda så är saken biff.
Vad är det du ska sikta?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

tystare än en stegare iaf.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

tecno skrev:Varför krångla till det med stegmotor/drivare /mm mm

Häng på en 3-fas snurra i lämplig storlek med växellåda så är saken biff.
Vad är det du ska sikta?
En vanlig växelmotor låter nog för mycket eftersom människor skall vistas nära under långa tider.
En frekvensomvandlare för att finjustera hastigheten låter visst också?

Det är ett experiment så jag är lite hemlighetsfull men Vasabröd behöver nog inte sova dåligt ännu :lol:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27279
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag är övertygad om att sikten med 'mediat' i kommer att låta mer än en 3-fas snurra med en bra växellåda.

Ett häftigt servo är ju ett annat alternativ om man vill bränna stålar.

ps. det finns hörselskydd i många skepnader
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

Fungerar det kommer den att gå hela dagarna så det blir många drifttimmar så energisnålhet, driftsäkerhet och tysthet är viktigt.
Är det enkelt att bygga och modifiera så är det ett extra plus. :)

Kuggväxelmotorer jag har hört surrar rätt högt - inte så kul att lyssna till timme efter timme. :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror på en 3-fas snurra med frekvensomriktare.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

Jag har kollat på en 90W motor med snäckväxel, 1400v/min motor och
den lämnar 29 v/min ut och 14 Nm och jag gissar att något sådant skall räcka (14 Nm). Har en skruvdragare på 20 Nm och tycker den är rätt stark.

Jag vet av en vanlig ABB 3 fasmotor med följande data:
0,13/0,17 kW 700/840 r/m
Troligen är vridmoment för lågt så antagligen behövs en remtransmission till den.
Genom att den skall gå så många timmar vill jag inte ha en större motor än nödvändigt.
Eller sjunker effektförbrukningen om motorn går med lägre frekvens så jag skall köpa en lite större motor (max 360W)? :shock:

Men kommer inte motorn att låta mycket av frekvensomvandlaren? :?
Sedan behövs visst en extra kylfläkt genom att motorn går långsamt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag skulle föreslå att ersätta hjulen med 4st rep, ett i vardera hörn upp till taket. Även om hjulen är lättrullande och tysta så är rep ... tja.

Primitiv remskiva (kan ju vara STOR) eller annan mycket primitiv annordnin bör räcka för att fixa skakande från en motor med ganska hög rpm (typ borrmaskin).
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Inlägg av ret »

netrunner skrev:Jag skulle föreslå att ersätta hjulen med 4st rep, ett i vardera hörn upp till taket. Även om hjulen är lättrullande och tysta så är rep ... tja.

Primitiv remskiva (kan ju vara STOR) eller annan mycket primitiv annordnin bör räcka för att fixa skakande från en motor med ganska hög rpm (typ borrmaskin).
Ja en upphängning i rep eller liknande har fördelar men i detta skede går inte taket använda så jag tror jag börja med hjulen ändå. Annars måste någon typ av stabilt högre stativ tillverkas.

Jag har fyra kullagrade nylonhjul med 200 mm diameter. De går lätt (4 beg. kostade 120 kr :)).

10 - 20 varv i minuten på excentern och en rörelse på ungefär 50 – 100 mm är jag också relativt säker på.
Frågan är vad som är den tystaste och billigaste drivningen?
Billig = tänker på elräkningen.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Bara för att motorn är märkt 300W innebär inte att motorn drar 300 W - det är lasten som bestämmer hur mycket det drar - motorn i sig drar inte mer än 5-10% av dess märkeffekt. (bättre verkningsgrad ju större motorn är)

gissar att växellådan och styrsystemen till motorn är den största förbrukaren + smula tillskott när det accelererar eller retaderar farten på 'lasten' om den inte agear propeller/vindsegel och jobbar mot vindar etc. Med dessa låga hastigheter så handlar det om väldigt lite belopp för hastighetsändring utan det mesta förlusterna fins nog i transmissionen
Skriv svar