små elekromagneter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner

små elekromagneter

Inlägg av gripner »

Hej

ska göra x antal SMÅ elektromagneter, ca 5mm från syd till nordpol :) och ca samma diameter. skulle vilja givetvis ha så mycket "effekt" i de som möjligt och skulle vilja ha dem runt en 15-20 ohm så "normal" elektronik kan driva dem utan att srömen blir ohanterligt för fiselektronik.

Har kollat lite på elfa efter lackad koppartråd sök på 55-170-40 så kommer en hel drös up. Jag har ingen aning om hur man räknar på elektromagneter, så har ingen aning om hur tjock diameter jag skall välja, är generel regel ju flera varv desto bättre, medan flera varv på samma diameter = mindre diameter på koppartråden = för hög resistans?

tacksam för input

edit:
räknade lite snabt med en 0.1mm diameters tråd, skulle bli ca 8meter lindning vid 18ohm.

tar man iställt en 0.05mm dia så blir det ca 2meter lindning, frågan är, vilken blir starkast?

/ Leif
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Magnetfältet fås av strömmen och arean i slingan. Om dina alternativ ger samma resistans kommer du få samma ström, men större area med den tjockare tråden pga fler varv vilket ger kraftigare fält.

Annars hade det ju varit smutt om elektromagneterna blev kraftigare ju tunnare tråd man hade... :wink:
gripner

Inlägg av gripner »

hur mycket sås kan man dra genom en 0.05 resp 0.1mm koppartråd?
Hittade en tabel med ström i olika AWG, dock fans ej dessa små med

/ Leif
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vid ett tillfälle när jag behövde små elektromagneter så köpte jag några små reläer och tog magneterna ur dem. Då fick jag optimerade magneter med kända spoldata.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Så små elektromagneter blir mycket svaga. Det finns inget att göra åt den saken, annat än att ha kort luftgap. Man kan köra korta pulser med hög ström och få starkt fält någon tiondels sekund. Permanentmagneter i den storleken är mycket starkare.
gripner

Inlägg av gripner »

testade ytterst ammatörmässigt att linda en magnet. tog en M6 skruv och lindade up ca 6meter isolerad koppartråd, slutade på 12ohm, la på 5 volt och fick ut en ca 200mA.

Satt en permanentmagnet i närheten och testade med ström och utan ström. märkte ingen skilnad i när atrahering skedde med och utan strömmen inkopplad :( Testade att byta riktningen på strömen så polerna ändras, samma resultat.....

behöver man linda på någe särkilt sätt? tex från höger till vänster till höger till vänster osv osv?

/ Leif
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

testa med längre tråd
gripner

Inlägg av gripner »

längre tråd ger ju högre resistans mindre ström mindre magnetfält... kan ju iof höja späningen för att få up strömmen.

Ett tips jag fick var att spolens innre area bör vara så stor som möjligt med så hög ström igenom som möjligt ger bra drag. får testa lite mera.
gripner

Inlägg av gripner »

lite mer googlande

"When you wrap the wire around the nail, make certain that you wrap the wire all in one direction. You need to do this because the direction of a magnet field depends on the direction of the electric current creating it"

om det nu stämmer så antar jag att man bör linda tex:
vänster till höger, börja om från vänster till höger, börja om från vänster till höger. iställer för att linda fram och tillbaka.

/ Leif
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är riktningen på strömmen i tråden som bestämmer riktningen på magnetfältet, inte huruvuda varven ligger på ena eller andra sidan om varandra. Du ska linda tråden åt samma håll RUNT spiken. Hur du lindar UTMED spiken har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

till ett projekt vi gjorde så tog vi små spolar, satte in dom i en symaskin, o spolade på tunn koppartråd, ca 50m på varje spole, detta skulle bli kraftigt nog att höja den järnsörjan vi hade i en form , dock fick vi det inte att funka, men symaskinen e ett tips om man ska spola på snabbt!!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

angående tråddiameter:

För en viss spolvolym kommer styrkan på magnetfältet bli i princip samma för en viss ineffekt oberoende av tråddiametern. Däremot kommer resistansen bli olika. Tunnare tråd för högre drivspänning och lägre ström och vice versa.

Hur mycket effekt man köra in går inte att säga utifrån tråden man använder utan har mer att göra med arean på den kompletta mojängen och hur varm man kan låta den bli.
Skriv svar