Montering av Amperemätare på bilen!
Montering av Amperemätare på bilen!
Jag vill motera en amperemätare på min cadillac för att ta reda på hur mycket generatorn laddar. Anledningen är att jag funderar på att kanske växla om generatorn för att den skall ladda lite tidigare, men jag vill ju veta vilket varvtal jag behöver ha.
Hur skall jag koppla amperemätaren??
1. mellan batteriet och batterikablen.
2. mellan generator och batteriet
Jag själv tycker att det bör vara nr2. Om jag kopplar som nr1 så får jag väl reda på hur mycket som förbrukas av bilen istället. Eller tänker jag bara helt fel?!?!
Hur skall jag koppla amperemätaren??
1. mellan batteriet och batterikablen.
2. mellan generator och batteriet
Jag själv tycker att det bör vara nr2. Om jag kopplar som nr1 så får jag väl reda på hur mycket som förbrukas av bilen istället. Eller tänker jag bara helt fel?!?!
om du väljer alternativ ett kommer du att mäta generatorströmmen minus bilens förbrukning.
vill du veta hur mycket ström batteriet får bör du montera den enligt alt.1
vill du veta hur mycket generatorn ger ansluter du amperemetern enligt alt.2
Du bör ju kunna generera ström så det räcker både för att ladda batteriet och för förbrukningen så du bör ju veta hur mycket du vill ha ut först.
vill du veta hur mycket ström batteriet får bör du montera den enligt alt.1
vill du veta hur mycket generatorn ger ansluter du amperemetern enligt alt.2
Du bör ju kunna generera ström så det räcker både för att ladda batteriet och för förbrukningen så du bör ju veta hur mycket du vill ha ut först.
Skaffa strömtång typ biltema 15-281 (faktiskt en av de få strömtängerna som har upplösning till 10 mA DC och inte kostar typ 4000:- som det gör på Elfa - dom i 800:- och upp brukar inte visa med mindre upplösning än 01 - 0.2 ampere...) - då blir det ingen katastrof/säkring går om du skulle starta bilen och ampermetern är inkopplad - se bara till att nollställa inför varje mätning innan du klämmar strömtången på kabeln.
...
Om det är en fast amperemeter så måste den kopplas mellan startmotorns batteri-anslutning och kablarna från startmotorn till bilens övriga förbrukare och generatorinkoppling (detta med grov kabel). Att koppla in ampermetern mellan batteriet och batterisladden till startmotorn är ingen bra grej då ampermetern kommer att brinna upp vid första bästa startförsök.
Detta förutsätter också att _all_ ström till förbrukarna tas från inkopplingen vid startmotorn och det inte fins några 'genvägar' till batteriskona typ matning av extraljus etc.
en bilbatteri som är hyffsat laddat tar inte mer än 2-5 ampere laddström oavsett hur man gasar motorn första tiden efter en start.
komplettera det hela också med en voltmeter tex av instickstyp i ciggarettuttaget (biltema 43-333, även om den inte är graderad) och kolla, ta den analoga typen med visare, ger fasen så mycket mera 'live'-information än sådanana med lysdioder), så kan du under körning se om spänningen sjunker under 13 Volt mer än sällsynta tillfällen - är spänningen under 13.0 - 12.8 Volt så laddas batteriet ur - punkt.
...
Om det är en fast amperemeter så måste den kopplas mellan startmotorns batteri-anslutning och kablarna från startmotorn till bilens övriga förbrukare och generatorinkoppling (detta med grov kabel). Att koppla in ampermetern mellan batteriet och batterisladden till startmotorn är ingen bra grej då ampermetern kommer att brinna upp vid första bästa startförsök.
Detta förutsätter också att _all_ ström till förbrukarna tas från inkopplingen vid startmotorn och det inte fins några 'genvägar' till batteriskona typ matning av extraljus etc.
en bilbatteri som är hyffsat laddat tar inte mer än 2-5 ampere laddström oavsett hur man gasar motorn första tiden efter en start.
komplettera det hela också med en voltmeter tex av instickstyp i ciggarettuttaget (biltema 43-333, även om den inte är graderad) och kolla, ta den analoga typen med visare, ger fasen så mycket mera 'live'-information än sådanana med lysdioder), så kan du under körning se om spänningen sjunker under 13 Volt mer än sällsynta tillfällen - är spänningen under 13.0 - 12.8 Volt så laddas batteriet ur - punkt.
Jesse
Jag vill veta hur mycket generatorn ger
xxargs
Min bil är inte kopplad som du beskriver. Jag vet att det är ganska vanligt att alla förbrukare och generator är anslutet vid startmotorn och sedan går det bara en kabel därifrån till bateriet, men så är det inte i detta fallet. Från batteriet så går det en grov sladd till startmotorn och en klenare till generatorn (detta är orginal, och polskon är gjuten med dessa 2 anslutningar) och från generatorn går det en kabel till alla förbrukare.
Jag vill veta hur mycket generatorn ger
xxargs
Min bil är inte kopplad som du beskriver. Jag vet att det är ganska vanligt att alla förbrukare och generator är anslutet vid startmotorn och sedan går det bara en kabel därifrån till bateriet, men så är det inte i detta fallet. Från batteriet så går det en grov sladd till startmotorn och en klenare till generatorn (detta är orginal, och polskon är gjuten med dessa 2 anslutningar) och från generatorn går det en kabel till alla förbrukare.
-
n00bl0r14n
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
bosen:
ja, men var kopplas förbrukarna in? - det du vill ha är att förbrukarna kopplas före på generatorsladden innan den når batteriet - inte att förbrukarna är inkopplade på startmotorn.
Det är hemskt viktigt att den kopplas in rätt i kretsen om du skall mäta rätt sak - det är liksom inte förhandlingsbart och är det fel såk kan det tvinga dig att dra om lite sladdar för att kunna mäta det du vill
ja, men var kopplas förbrukarna in? - det du vill ha är att förbrukarna kopplas före på generatorsladden innan den når batteriet - inte att förbrukarna är inkopplade på startmotorn.
Det är hemskt viktigt att den kopplas in rätt i kretsen om du skall mäta rätt sak - det är liksom inte förhandlingsbart och är det fel såk kan det tvinga dig att dra om lite sladdar för att kunna mäta det du vill
först och främst sitter det en växelströmsgenerator i bilen. -63 va första åsrmodellen med växelström på cadillac... men min -64 har motor och låda och generator från -75.
För det andra så funkar det ännu sämmre att gå att köpa en volvo eller saab generator eller liknande på skroten eftersom de är byggda för motorer som varvar mer. Tomgångsvarvet på min motor är 600-800 varv/min och en 4 clindrig motor dör vid så låga varv.
Härmed så släpper vi detta OT!!!! Det var Amperemätare jag pratar om. I första hand skall jag mäta tillfälligt... men jag skulle gärna vilja ha en inkopplad alltid.
xxargs
Förbrukarna är kopplade direkt på generatorn!
För det andra så funkar det ännu sämmre att gå att köpa en volvo eller saab generator eller liknande på skroten eftersom de är byggda för motorer som varvar mer. Tomgångsvarvet på min motor är 600-800 varv/min och en 4 clindrig motor dör vid så låga varv.
Härmed så släpper vi detta OT!!!! Det var Amperemätare jag pratar om. I första hand skall jag mäta tillfälligt... men jag skulle gärna vilja ha en inkopplad alltid.
xxargs
Förbrukarna är kopplade direkt på generatorn!
-
Rolf Zetterberg
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Det enklaste är att använda jord (-) kabeln från batteriet till chassi som shunt. Ingen extra resistans i systemet som ger förluster eller andra problem. Då ser man resulterande ström, d v s om det är momentant underskott eller överskott. Det är ju det som är intressant, inte hur mycket generatorn laddar.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
En Saab är iofs en bit från en Cadillac, och vi ska inte diskutera vilken som är bästa bilen 
Mitt bidrag blir istället ett utdrag ur elschemat för en Saab 96 -62:

Nr 9 är batteriet, 8 - startmotorn, 6 - generatorn (likström). I kombinationsinstrumentet 16 sitter amperémätaren näst längst till höger.
Mitt bidrag blir istället ett utdrag ur elschemat för en Saab 96 -62:
Nr 9 är batteriet, 8 - startmotorn, 6 - generatorn (likström). I kombinationsinstrumentet 16 sitter amperémätaren näst längst till höger.

