Tjena, ser att Mach3 använder G-kod som är fördeklarerad. Med det menar jag att rad 1 har ex: G18 G54 G90 G94 osv. Tyvärr hittar jag inte detta i manualen. Någon som vet om mach kräver detta.
Nästa fråga är ju vilka värden ligger default, finns det några?
Varför jag undrar är vid körning av MDI så tar maskinen kommando som S800, X10 Z12 men inte F20. Jag redigerade några rader i en wizard fil där jag önskade svarva av en axel innan körning av gänga men fick inte gehör för:
F20
G01 X-15
G01 Z-15 (genomförda men i G00 fart)
M04 P1000 ( denna kan vara felinställd i generalconfig, jag gillar milisek)
M04 genererade felkod på rad ....
S800 var ok
M04 var ok
Fördeklarerade värden kan ställa till med problem om inte programmet kräver detta. Jag har erfarenhet av Sinumerik som inte gillar det. Men istället så finns en massa värden default.
Någon som känner igen sej. Jag kör Mach3 Turn men det är ju skit samma.
Mach3 -fördeklaration och default i G-koden
Måste säg att jag är lite osäker på vad du menar och vad som är problemet...
Jag har fått för mig att det är "good practice" att sätta modala switchar till vad programmet behöver för att fungera korrekt. En typisk rad i början på mina program kan se ut:
G80 G90 G40 G49 G21 G17
På det viset VET jag att maskinen är i det läge som programmet är skrivet för och till exempel inte står i G91 istället för G90 eller G20 istället för G21.
Enda gången min inte köper Fnn kommandon i MDI är om systemet är nödstoppat men jag kör ju Mill, kan det möjligen ha med feed/mm vs feed/rev att göra, 20mm per rev är ju en del.....
Ääh, jag svamlar mest.....
Jag har fått för mig att det är "good practice" att sätta modala switchar till vad programmet behöver för att fungera korrekt. En typisk rad i början på mina program kan se ut:
G80 G90 G40 G49 G21 G17
På det viset VET jag att maskinen är i det läge som programmet är skrivet för och till exempel inte står i G91 istället för G90 eller G20 istället för G21.
Enda gången min inte köper Fnn kommandon i MDI är om systemet är nödstoppat men jag kör ju Mill, kan det möjligen ha med feed/mm vs feed/rev att göra, 20mm per rev är ju en del.....
Ääh, jag svamlar mest.....
- DW
- Kontakt:
Inget svammel H.O. ditt svar var välkommet
Vad jag menar med för-deklaread, är en rad som finns först i programmet och ställer vissa parametrar inför kommande hantering, precis som du skrev. G80 G90 G40 G49 G21 G17
Ja, och nytt för mej är G20 G21 den har jag aldrig kört förut.
Så här kan det se ut i Sinumerik
http://web.telia.com/~u92129708/
länken kanske rör ihop det än mera.........
Vad jag menar med för-deklaread, är en rad som finns först i programmet och ställer vissa parametrar inför kommande hantering, precis som du skrev. G80 G90 G40 G49 G21 G17
Ja, och nytt för mej är G20 G21 den har jag aldrig kört förut.
Så här kan det se ut i Sinumerik
http://web.telia.com/~u92129708/
länken kanske rör ihop det än mera.........
Senast redigerad av DW 19 juli 2008, 22:12:58, redigerad totalt 1 gång.
G20/G21 är tum/mm - är väl kanske inte helt nödvändig i en "produktionsmaskin" som 'aldrig' kör något annat men när man som jag testar och grejar en massa så känns det bra att ha med den.
Du kan ju också mata in dina 'fördeklarationer' i Initilization String under Config/General config, på så vis sätts switcharna varje gång Mach3 startar eller varje gång du 'resettar' beroende på om inställningen Init on all "Resets" är aktiverad eller inte.
Men, inget av det är något krav för att det skall fungera så frågan är varför den inte köper dina MDI-kommandon.....? Det KAN vara en korrupt XML-fil, det låter långsökt men jag har hört om alla möjliga konstiga och oförklarliga 'fel' som försvunnit efter att ha 'börjat om från början'.
Du kan ju också mata in dina 'fördeklarationer' i Initilization String under Config/General config, på så vis sätts switcharna varje gång Mach3 startar eller varje gång du 'resettar' beroende på om inställningen Init on all "Resets" är aktiverad eller inte.
Men, inget av det är något krav för att det skall fungera så frågan är varför den inte köper dina MDI-kommandon.....? Det KAN vara en korrupt XML-fil, det låter långsökt men jag har hört om alla möjliga konstiga och oförklarliga 'fel' som försvunnit efter att ha 'börjat om från början'.
- DW
- Kontakt:
Det är lysande H.O Där satt den Initilization String.
Då är det bara att lägga in ett antal standard stängar där.
I min maskin finns inte G20/G21 utan jag använder G70/G71 men det är samma funktion. -ja, då är det bara G01 som skall kollas upp.
Denna sträng var körd innan, det kanske är detta som skapat felet.
G76 X1.75 Z-10 Q1 P2 J0.02 L45 H0.4 I29 C0.025 B0.02 T0
Det är det en gänga med 1.75 i stigning som körs. Vet inte om G76 behöver stängas av när man övergår till G01. Jag har ju inte det på min fräsmaskin, även om det teoretiskt skall gå att köra gänga i den oxo men på annat vis. I min bok heter det helixinterpolering, spiral på svenska kanske.........Någon som använder G76 i annan maskin måntro? eller vad tror du H.O.
Då är det bara att lägga in ett antal standard stängar där.
I min maskin finns inte G20/G21 utan jag använder G70/G71 men det är samma funktion. -ja, då är det bara G01 som skall kollas upp.
Denna sträng var körd innan, det kanske är detta som skapat felet.
G76 X1.75 Z-10 Q1 P2 J0.02 L45 H0.4 I29 C0.025 B0.02 T0
Det är det en gänga med 1.75 i stigning som körs. Vet inte om G76 behöver stängas av när man övergår till G01. Jag har ju inte det på min fräsmaskin, även om det teoretiskt skall gå att köra gänga i den oxo men på annat vis. I min bok heter det helixinterpolering, spiral på svenska kanske.........Någon som använder G76 i annan maskin måntro? eller vad tror du H.O.
Hmm, jag har dålig koll på svarv-applikationen men det känns ju som att G76 borde tillhöra samma modala grupp som G1 och därmed borde cancelera varandra. Alla borrcycler i Mill, G81, G82 etc tillhör samma grupp men G76 finns inte med alls i den tabellen och dokumetationen för Turn finns ingen tabell som visar grupp-tillhörigheten för respektive G-kod.
Om problemet kvarstår (vad var probelemt egentligen...?) så förselår jag att du gör ett inlägg på antingen Machsupport.com-forumet eller Yahoo-gruppen, där finns garanterat nån som vet hur det skall fungera och om det är något fel så får Brian reda på det och kan fixa till det.
Om problemet kvarstår (vad var probelemt egentligen...?) så förselår jag att du gör ett inlägg på antingen Machsupport.com-forumet eller Yahoo-gruppen, där finns garanterat nån som vet hur det skall fungera och om det är något fel så får Brian reda på det och kan fixa till det.
- DW
- Kontakt:
-var i kontakt med Techno, han har en lika dan svarv. Vi funderar på om det är ett tillfälligt fel efter jag kört en gänga i wizard och att G76 blokerade
mina efterkommande kommandon. Problemet var att jag inte kunde komma åt G01 och matningen F 20. G76 används bara i Mach3. Men visst bör det vara som du säger att G1 bör ju cancelera G76. Vi får se under veckan. Tack så länge!
mina efterkommande kommandon. Problemet var att jag inte kunde komma åt G01 och matningen F 20. G76 används bara i Mach3. Men visst bör det vara som du säger att G1 bör ju cancelera G76. Vi får se under veckan. Tack så länge!