Jula borr/fräs som CNC ??
Jag tror nog att det ska fungera, sen har man ju mycket inställningar som man kan göra i Mach3:an, jag har provat lite med motorerna lösa och jag tycker det fungerar bra.
Apropå "BILTEMA CNC" för alla nyfikna så kommer svaret här.
Detta är min första version av nätaggregat till styrningen. Jag hade den här trasiga gamla batteriladdaren som låg och skräpade på vinden. Tänkte först använda en låda till ett nätaggregat för datorn men det kändes lite trångt.
En bild på insidan också. Det här var lite tidigare i våras som jag snickrade ihop den här. Jag beställde lite delar från elfa efter lite förslag i andra trådar här på forumet.
Sen dess har jag hittat en gammal låda från en astra parabolmottagare som det var betydligt mycket mera plats i. Under ligger datorn som jag har gjort iordning, reparerat moderkortet, gjorde om cd-spelaren så den blev liggande också satt in några extra usb-portar på framsidan för framtida bruk.
Hoppas ni inte tröttnar på alla bilder (jag har mycket kvar att visa).
Här kommer lite nyare bilder på astra lådan.
Provat in Jojjes kort i lådan och satt dit en ny plåt med uttag för parallellporten. Den gamla plåten var som ett såll med uttag. Köpte xlr uttag på kjell & co. Det satt en lysdioddisplay i lådan som jag sparade för framtida bruk. Har ni några förslag vad jag kan använda den till !! Kopplat klart uttagen. Flyttade över nätaggregatet och kopplade in porten för home/lim switcharna. Så här blev den med locket monterat.
Apropå "BILTEMA CNC" för alla nyfikna så kommer svaret här.
Detta är min första version av nätaggregat till styrningen. Jag hade den här trasiga gamla batteriladdaren som låg och skräpade på vinden. Tänkte först använda en låda till ett nätaggregat för datorn men det kändes lite trångt.
En bild på insidan också. Det här var lite tidigare i våras som jag snickrade ihop den här. Jag beställde lite delar från elfa efter lite förslag i andra trådar här på forumet.
Sen dess har jag hittat en gammal låda från en astra parabolmottagare som det var betydligt mycket mera plats i. Under ligger datorn som jag har gjort iordning, reparerat moderkortet, gjorde om cd-spelaren så den blev liggande också satt in några extra usb-portar på framsidan för framtida bruk.
Hoppas ni inte tröttnar på alla bilder (jag har mycket kvar att visa).
Här kommer lite nyare bilder på astra lådan.
Provat in Jojjes kort i lådan och satt dit en ny plåt med uttag för parallellporten. Den gamla plåten var som ett såll med uttag. Köpte xlr uttag på kjell & co. Det satt en lysdioddisplay i lådan som jag sparade för framtida bruk. Har ni några förslag vad jag kan använda den till !! Kopplat klart uttagen. Flyttade över nätaggregatet och kopplade in porten för home/lim switcharna. Så här blev den med locket monterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 16 december 2012, 15:32:50, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt35
Det sitter 4 lager i spindeln och 2 i den mittre remskivan så det tar en stund att byta. Du kan se dom på sprängskissen. 2st 6202, 3st 6205, 1st 6004. Det finns två sätt att byta lagren på, ett är att inte behöva att brottas med fjädern bakom plåtkåpan. Då får du knacka ur lagren med ett långt dorn.
Börja med att lossa låsmuttern mitt i remskivan och dra bort remskivan med en avdragare.
Nu kan du låsa spindeln, sen börjar du knacka med ett passande dorn uppifrån mitt i där remskivan satt så att det nedre lagret + axeln kommer ut eller så kommer bara axeln ut.
Då får du knacka bort lagret också om det inte följer med ut.
När det är borta har du fått lite mera plats i spindeln och du kan knacka bort det inre lagret i spindeln underifrån.
Nu måste du ta ett större dorn eller rör och knacka dom dubbla lagren underifrån. Dra av eller knacka bort lagren från hylsan.
Sen är det bara att sätta dit nya lager börja men det som sitter inne i maskinen högst upp på spindeln.
Det som kanske blir lite enklare om man tar bort fjädern är att du får ut spindeln direkt men du kan få problem att sätta tillbaka den. jag har gjort det så det går.
Lagren i mellanremskivan lossar du bara låsringarna och knackar ur axeln och lagren.
Hoppas det går bra :
Jojje
Här är en bild på låsningen som det ser ut i min maskin, förmodligen har kanten slitits ner så att den är rund.
Slipa den lite vassare så funkar det nog. Lite olja på själva skruven skadar väl inte heller. En bild till så här på lördagsnatten
Det sitter 4 lager i spindeln och 2 i den mittre remskivan så det tar en stund att byta. Du kan se dom på sprängskissen. 2st 6202, 3st 6205, 1st 6004. Det finns två sätt att byta lagren på, ett är att inte behöva att brottas med fjädern bakom plåtkåpan. Då får du knacka ur lagren med ett långt dorn.
Börja med att lossa låsmuttern mitt i remskivan och dra bort remskivan med en avdragare.
Nu kan du låsa spindeln, sen börjar du knacka med ett passande dorn uppifrån mitt i där remskivan satt så att det nedre lagret + axeln kommer ut eller så kommer bara axeln ut.
Då får du knacka bort lagret också om det inte följer med ut.
När det är borta har du fått lite mera plats i spindeln och du kan knacka bort det inre lagret i spindeln underifrån.
Nu måste du ta ett större dorn eller rör och knacka dom dubbla lagren underifrån. Dra av eller knacka bort lagren från hylsan.
Sen är det bara att sätta dit nya lager börja men det som sitter inne i maskinen högst upp på spindeln.
Det som kanske blir lite enklare om man tar bort fjädern är att du får ut spindeln direkt men du kan få problem att sätta tillbaka den. jag har gjort det så det går.
Lagren i mellanremskivan lossar du bara låsringarna och knackar ur axeln och lagren.
Hoppas det går bra :
Jojje
Här är en bild på låsningen som det ser ut i min maskin, förmodligen har kanten slitits ner så att den är rund.
Slipa den lite vassare så funkar det nog. Lite olja på själva skruven skadar väl inte heller. En bild till så här på lördagsnatten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 16 december 2012, 15:44:07, redigerad totalt 3 gånger.
lgrfbs
Går det att använda Mach3 att visa felkoder direkt över parallell porten
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.
----------------------------------------------------------------------------------------
Bengt35
Trevligt att du gillade tipsen.
Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.
MvH
Uffe
Tack så mycket för alla uppmuntrande ord
Det piggar alltid upp och sporrar en mer att slutföra projektet så småningom,det finns ju mycket kvar att göra än.
-----------------------------------------------------------------------------------
En liten uppdatering är det väl dags för.
Har fixat till fästen för x-y och z axeln.
Vi börjar med x och y-axeln.
Har gjort lite plåtar och svarvat till distanser för motorn. Eftersom Gaveln fram på maskinen ej är i 90 grader fick jag lägga stora brickor på baksidan av plåten. Det blir mycket spån när man får borra i gjutjärn.
Kvalitet på gjutjärnet är väl inte det bästa heller, det är mycket luftporer så när man gängar är risken att det inte blir 100% bra.
Det bästa vore att sätta in insatsgängor istället, det blir den gången gängorna pajar. Z-axelns motor passar perfekt i hålet där den inbyggda lampan satt. Bara att köra upp hålet lite så man har spelrum för remspänningen Fästplattan för z-motorn. När man har en fräs som ligger i delar får man ta till sticksågen och andra verktyg för att fixa till fästplattan. Färdig filad och slipad. x-y-z-axlarnas fästplåtar klara och målade. z-axeln färdig monterad, motorn går att skjuta snett uppåt för att justera remspänningen. Motorn sedd från undersidan där lampan satt förut. Elkopplingen till z-axeln, kabeln har jag dragit ned genom röret, jag har gjort ett hål i skivan som fräsen står på.
Jag vill ju inte ha en massa kablar hänga kors och tvärs.
Det här med hål i skivan gjorde jag för att när jag sänker ned huvudet med veven så forstsätter röret att gå c:a 70 mm till genom skivan och det är därför som jag kan få ned spindeln så att den tar i bordet med fräschucken monterad och z i toppläge. Z-axeln klar för provkörning. Jag har fixat till en film och lagt upp på nätet så ni har lite att titta på.
Går det att använda Mach3 att visa felkoder direkt över parallell porten
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.
----------------------------------------------------------------------------------------
Bengt35
Trevligt att du gillade tipsen.
Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.
MvH
Uffe
Tack så mycket för alla uppmuntrande ord
Det piggar alltid upp och sporrar en mer att slutföra projektet så småningom,det finns ju mycket kvar att göra än.
-----------------------------------------------------------------------------------
En liten uppdatering är det väl dags för.
Har fixat till fästen för x-y och z axeln.
Vi börjar med x och y-axeln.
Har gjort lite plåtar och svarvat till distanser för motorn. Eftersom Gaveln fram på maskinen ej är i 90 grader fick jag lägga stora brickor på baksidan av plåten. Det blir mycket spån när man får borra i gjutjärn.
Kvalitet på gjutjärnet är väl inte det bästa heller, det är mycket luftporer så när man gängar är risken att det inte blir 100% bra.
Det bästa vore att sätta in insatsgängor istället, det blir den gången gängorna pajar. Z-axelns motor passar perfekt i hålet där den inbyggda lampan satt. Bara att köra upp hålet lite så man har spelrum för remspänningen Fästplattan för z-motorn. När man har en fräs som ligger i delar får man ta till sticksågen och andra verktyg för att fixa till fästplattan. Färdig filad och slipad. x-y-z-axlarnas fästplåtar klara och målade. z-axeln färdig monterad, motorn går att skjuta snett uppåt för att justera remspänningen. Motorn sedd från undersidan där lampan satt förut. Elkopplingen till z-axeln, kabeln har jag dragit ned genom röret, jag har gjort ett hål i skivan som fräsen står på.
Jag vill ju inte ha en massa kablar hänga kors och tvärs.
Det här med hål i skivan gjorde jag för att när jag sänker ned huvudet med veven så forstsätter röret att gå c:a 70 mm till genom skivan och det är därför som jag kan få ned spindeln så att den tar i bordet med fräschucken monterad och z i toppläge. Z-axeln klar för provkörning. Jag har fixat till en film och lagt upp på nätet så ni har lite att titta på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 5 mars 2019, 23:17:13, redigerad totalt 4 gånger.
Går det att använda Mach3 att visa felkoder direkt över parallell porten
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.
Detta vet jag inget om, jag föreslog bara vad du kulle kunna använda LED:en till
Men låt ett separat övervakning kort ta hand om alla fel i maskinen och visa dem på LED:en då.
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.
Detta vet jag inget om, jag föreslog bara vad du kulle kunna använda LED:en till
Men låt ett separat övervakning kort ta hand om alla fel i maskinen och visa dem på LED:en då.
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.Bengt35 skrev:Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Jag lyckades inte klura ut hur man skulle koppla om motorn för ev. 3-fas eftersom kablarna försvinner in i motorn utan kopplingsplint.Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.
Jag har använt en ABB 0,75kw 2980rpm med fot som i princip passar direkt. Denna drives med en Mitsubishi frekvensomformare, 1-fas in 3-fas 230v ut. Vad priserna är på dessa vet jag inte eftersom det är komponenter från et utskrotat projekt på jobbet. I vilket fall så blev det en betydligt trevligare maskin med enbart detta utbytt och det försvan mycket obalans från spindel också märkligt nog.
Följer ditt bygge med stor spänning !!
Jag var lite otydlig i mitt svar, vad jag menade var att det går att gänga i gods med gängtapp i och med frekvensomformaren med vridmomentskompensering på låga varvquote: Originally posted by Bengt35:
Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.
mvh
Bengt