Ännu en nybörjarfråga

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Ännu en nybörjarfråga

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Hej.
Jag går just nu en digitalteknik A kurs på distans och har kommit så långt att vi har kollat lite på VHDL, men vi har inte fått lära sig hur man använder det i verkligheten utan bara hur koden ska skrivas. E det någon som vet hur man ska göra för att få in den där koden på en krets så det börjar hända grejor på riktigt? Vilka program behöver jag? Vilka kretsar är att rekommendera? Vilken programmerare ska jag ha?
Jag simulerar även en del i proteus isis och där kan man använda JEDEC filer till PLD:erna, men hur kommer man från VHDL till JEDEC?
Tacksam för hjälp!
/Henrik
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Har precis avslutat digitalteknik på malmö högskola. Där fick vi labba en hel del med VHDL. Fick bygga oss ett trafikljus o lite annat. Kommer inte riktigt ihåg kretsen vi använde men har för mig det va en Atmel krets. Programet vi använde vill jag inte äns veta namnet på, för ibland bestämde det sig bara för att göra tvärt emot vad man sa till det o sen helt plötsligt fungera inte spar funktionen.. :roll:
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Hur får man in funktonaliteten man beskriver med VHDL i de programmerbara kretsen? Jo man behöver ett program som gör syntes (jmfr kompilator för mjukvaruprogrammering) och mappar (skapar en programmeringsfil (jmfr länkar)) nätlistan (jmfr objektkod) till resurserna i den programmerbara kretsen.

Beroende på vilken krets man har (xilinx, altera, atmel eller annan) kanske man vill använda olika program. De stora CPLD/FPGA tillverkarna brukar tillhandahålla program som går att ladda ner från deras hemsida gratis. Det finns även tredjepartsprogram som stödjer kretsar från olika tillverkare. Jag har aldrig använt proteus men det borde vara rätt lätt att hitta information om vilka kretsar det stödjer (jmfr olika CPLD:er med t.ex olika processorer PIC, AVR, 8088, 6800 osv).

Även själva programmeringen kan skilja sig beroende på vilken krets du har men du behöver någon fysisk koppling som parallell-kabel, usb. Själva programmering på kretsen kan ske med parallelldata, serielldata eller via JTAG, ibland är även det konfigurerbart. Om inte kretsen är non-volative (Behåller värdet utan spänningsmatning, vad heter det på svenska?) av typen prom, eeprom, flash är det vanligt att man har ett externt minne som man laddar med programmeringsdata som kretsen sedan läser vid uppstart.

Programmeringskabel och mjukvara för att överföra programmeringsdata från PCn till kretsen kan man skaffa hos tillverkaren.

Vilken krets har du tänkt att använda?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

non-volative brukar vell översättas med "Icke flyktigt minne" om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Jag har inte bestämt mig för vilken krets det blir.
Måste få tid att sätta mig ner med det och kolla på lite olika alternativ.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag är helt grön på VHDL, men jag lyckades igår få över en snutt kod till min nyinköpta CPLD. Utvecklingskortet var billigt och den levererades snabbt från USA, så det kanske är ett tips.

Kortet använder ett chip från Xilinx, och de har ett gratis programvarupaket. Det är inte helt lätt att fatta hur det går till men jag fick hjälp av den här hemmagjorda guiden. Annars kan du fråga mig :D
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Låter bra, kollade lite snabbt på sidan du länkade till, den verkar faktiskt riktigt bra. Får kolla mer på den när min teleledning där hemma kommer upp igen! (fan ta gudrun, orkanen alltså! :evil: )
Skriv svar