Lite tips om program för att koda C på PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
marcusab

Lite tips om program för att koda C på PIC

Inlägg av marcusab »

Har byggt robotar baserade på Siemens 16-bit C167CS och vill nu kasta mig in på PIC 8-bit. Tänkte börja med 16F877. Det verkar som om MPLAB + Hi-Tech Pic C Compiler duger gott för att koda PIC med C. Tyvärr kostar Hi-Tech PicC en slant, finns dock en enkel lösning (då jag än så länge bara kodar PIC som ren hobby). Ladda hem MPLAB från MicroChip´s hemsida. Sök efter 'picc-demo.exe' på ex Google så bör du finna v8.02 PL1 att ladda hem på någon sida. Sök sedan efter 'HI TECH PICC Compiler v8.02 PL1' på ex Google så lär du finna ett litet program som tar bort 20-dagars spärren på PICC. Installera MPLAB. installera PICC och kör det lilla programmet.

Som du säkert lär märka finns v8.05 PL2, men endast ett "litet program" för PL1, lite synd.

All denna info är själklart endast avsedd i utbildningssyfte och får inte alls användas för att påverka ovan nämda 20-dagars spärr.

Personligen tycker jag sådana här lösningar är ok för rent hobby-bruk, men, så snart man har någon ekonomisk vinning av det man fabricerar bör man göra rätt för sig.

:wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller så laddar man ner den gratis version som finns på HiTech hemsida....
Skriv svar