Aktivt delningsfilter
Aktivt delningsfilter
Som jag tidigare har skrivit om så håller brorsan på med ett bygge av en mobil stereoanläggning, och beslutet har fallit på att mecka ihop ett aktivt delningsfilter på 3500hz som delar mellan bas och diskant så dom kan få separata förstärkarkanaler i stället för att använda passiva filter.
Jag har tittat på lite olika hemsidor och cadat lite i eagle, kan inte påstå att jag är så bra på detta så jag skulle behöva lite feedback på det hela, någon som kollar att allt är rättkopplat osv...
http://meduza.mordor.se/ovrigt/delningsfilter.pdf
Jag har tittat på lite olika hemsidor och cadat lite i eagle, kan inte påstå att jag är så bra på detta så jag skulle behöva lite feedback på det hela, någon som kollar att allt är rättkopplat osv...
http://meduza.mordor.se/ovrigt/delningsfilter.pdf
Ser att det är Sallen-Key typ av Butterworth filter du använder, vilket är väl det ända jag kan implementera också :)
Dock ser buffersteget för högpassfiltret vara av icke-inverterande typ och buffersteget för lågpassfiltret av inverterande typ! . Om du vill ha förstärkning utan buffersteg går det utmärkt att köra icke "Unity-Gain = 1" med Sallen-Key.
Dock ser buffersteget för högpassfiltret vara av icke-inverterande typ och buffersteget för lågpassfiltret av inverterande typ! . Om du vill ha förstärkning utan buffersteg går det utmärkt att köra icke "Unity-Gain = 1" med Sallen-Key.
Jo detta var väl det enda som var enkelt nog för att jag skulle förstå mig på det hyfsat 
Som jag förstod det så inverteras alltid den ena signalen i denna koppling och därför satte jag ett inverterande buffersteg för att invertera tillbaka så att utgångarna skulle bli i fas?
Vad för typ av kondensatorer är att föredra till det här?
Som jag förstod det så inverteras alltid den ena signalen i denna koppling och därför satte jag ett inverterande buffersteg för att invertera tillbaka så att utgångarna skulle bli i fas?
Vad för typ av kondensatorer är att föredra till det här?
-
MammaMumin
Kanske av intresse:
http://sound.westhost.com/projects-3.htm
Bra sida överhuvudtaget om man är intresserad av att bygga egna stereoprylar i allmänhet. Eller lära sig.
http://sound.westhost.com/projects-3.htm
Bra sida överhuvudtaget om man är intresserad av att bygga egna stereoprylar i allmänhet. Eller lära sig.
Har läst där, det var i hans projekt 81,
"12dB / Octave Linkwitz Riley Crossover" som jag läste att man skulle köra med inverterande buffertsteg för att vända tillbaka fasen.
Har jag förstått det rätt att det är plastkondningar som är att föredra på alla 33nF jag har i schemat men att in och utgångskondningarna kan vara elyter?
"12dB / Octave Linkwitz Riley Crossover" som jag läste att man skulle köra med inverterande buffertsteg för att vända tillbaka fasen.
Har jag förstått det rätt att det är plastkondningar som är att föredra på alla 33nF jag har i schemat men att in och utgångskondningarna kan vara elyter?
http://sound.westhost.com/project81.htm är himla trevligt, med LR-calculatorn och hela köret. Gjorde ett ganska lyckat filter med hjälp av den artikeln.
Jag saknar dock några små matningsspänningsstabiliseringskondingar i din ritning. Det är såååå lätt att det smyger sig in skräp i ljudet den vägen.
Jag saknar dock några små matningsspänningsstabiliseringskondingar i din ritning. Det är såååå lätt att det smyger sig in skräp i ljudet den vägen.
-
MammaMumin
Har inte byggt några aktiva filter men väl försteg och där brukar man sätta en 100 nanos plastkonding direkt på op:n, mellan Vcc- och Vcc+ (en på varje op).
Man brukar förorda plastkondingar i signalvägen (alltså på in- och utgång). Nu sitter ju inte alla 33 nanos i signalvägen men jag skulle nog köra med plastkondingar där också. Är det inte utmärkt i schemat att det skall vara eleltrolyt så...
Angående mer kondingar (matningsspänningen) så beror det på vad du använder för källa, har du en filtrerad och fin spänning in så tror jag inte du behöver mer.
Sen så har jag sett att en del (experterna) mer än gärna sätter en 100 nanos plastkonding parallellt med alla elektrolyter i strömförsörjningsdelen. Men ett storpack kondingar är ju inte så dyrt och det är heller inte så svårt att löda dit dem.
Man brukar förorda plastkondingar i signalvägen (alltså på in- och utgång). Nu sitter ju inte alla 33 nanos i signalvägen men jag skulle nog köra med plastkondingar där också. Är det inte utmärkt i schemat att det skall vara eleltrolyt så...
Angående mer kondingar (matningsspänningen) så beror det på vad du använder för källa, har du en filtrerad och fin spänning in så tror jag inte du behöver mer.
Sen så har jag sett att en del (experterna) mer än gärna sätter en 100 nanos plastkonding parallellt med alla elektrolyter i strömförsörjningsdelen. Men ett storpack kondingar är ju inte så dyrt och det är heller inte så svårt att löda dit dem.
Den kommer 50-60% av tiden att drivas från 24V NiMH-Batteripack med mittuttag och den resterande tiden från ett switchat nätagg från sure electronics...
Ser det bättre ut nu?
Alla motstånd är 1% metallfilm, alla småkondningar är plast, ska se om jag kan hitta några hyfsat billiga 10µF plast...
http://meduza.mordor.se/ovrigt/delningsfilter2.pdf
Ser det bättre ut nu?
Alla motstånd är 1% metallfilm, alla småkondningar är plast, ska se om jag kan hitta några hyfsat billiga 10µF plast...
http://meduza.mordor.se/ovrigt/delningsfilter2.pdf
switchade aggregat och bra ljudkvalitet har inte något med varandra att göra - såvida du inte har telecom-klassade switchade nätagregat - problemet med dessa är att dessa ligger i helt annan prislapp än vad folk är vana vid...
länkar till gammal tråd (slutet) som iofs. handlade om egenbyggd strömförsörjning men diagrammen visar ändå på hur mycket det kan försämras med switchade agregat gentemot linjär/telecom-kraftagregat.
men allt är ju en prioriteringsfråga.
länkar till gammal tråd (slutet) som iofs. handlade om egenbyggd strömförsörjning men diagrammen visar ändå på hur mycket det kan försämras med switchade agregat gentemot linjär/telecom-kraftagregat.
men allt är ju en prioriteringsfråga.
I det här fallet är 100% ljudkvalitet en underprioriterad fråga då det är viktigare med låg vikt, en tung trafo är inte att komma på fråga så länge det inte är allt för hörbart brus... i vår gamla variant har vi en AMP6 som drivs med ett switchat laptopagg, och den ger fint ljud...
Ska trots allt bli en _mobil_ stereoanläggning
(förra försöket till mobil stereo mynnade ut i över 40kg vikt och en ohanterlig låda...)
Det är helt enkelt till att göra det bästa av situationen, vad kan jag göra för att unvika så mycket som möjligt av störningarna utan att krångla till det?
EDIT: Nu inser jag att jag har gjort ett misstag... kan ju inte driva ett delningsfilter som kräver +/-12v från ett switchat 24v supply... helvete...
EDIT2: Blir det bättre om jag sätter en kretskortstrafo på 2x9v som jag likriktar till 2x11,5v med en liten brygga och en 470µF elyt till delningsfiltret men har kvar förstärkaren (4x100w klass D från Sure Electronics) på det switchade agget?
Ska trots allt bli en _mobil_ stereoanläggning
Det är helt enkelt till att göra det bästa av situationen, vad kan jag göra för att unvika så mycket som möjligt av störningarna utan att krångla till det?
EDIT: Nu inser jag att jag har gjort ett misstag... kan ju inte driva ett delningsfilter som kräver +/-12v från ett switchat 24v supply... helvete...
EDIT2: Blir det bättre om jag sätter en kretskortstrafo på 2x9v som jag likriktar till 2x11,5v med en liten brygga och en 470µF elyt till delningsfiltret men har kvar förstärkaren (4x100w klass D från Sure Electronics) på det switchade agget?
givetvis får man komprommissa efter behov.Meduza skrev:
Om du har in och utgångskondingar och inte kräver DC-genomgång så kan du biasera upp spänningen från ingångskondingen in mot OP-ampen så att den ligger på 12 Volt DC (sk. U/2-spänning och virtuell jord) tillverkad av en spänningsdelare via en motstånd så går det bra att mata med single ended 24 Volt. varge del som är AC-kopplad mot förra delen måste ha en sådan motstånd och U/2-biasspänning.
Se till att denna 12-volts-bias (U/2) är väl avfiltrerad - kanske tom. genom ett LP-filter mha OP-amp då alla störningar som ev. läcker igenom kommer att läggas in på ingången.
---
sådär gör man i nästan alla 5-volt system där man skall hantera ljud etc. och inte har +/- spänning. Nackdelen med arragemanget är att det inte går att DC-koppla och en av orsakerna till att tex ljudkort inte kan användas som 'oscilloskop' och mäta på DC-spänningar utan en del extraarragemang på utsidan.