MPLAB, hexfil i annan map
MPLAB, hexfil i annan map
Tjena. Jag har börjat programmera PIC nu igen (i ASM) men en sak som gör det välldigt omständigt med wisp'en är att jag har en projekt mapp till varje programm jag gör (om de inte tillhör samma projekt), och sen har jag en annan mapp som jag har xwisp liggandes i. För att man inte ska behöva skriva en massa onödiga parametrar till Xwisp så ska hex filen ligga i samma mapp. Så som det är nu kopierar jag över hex filen till xwisp mappen varje gång jag har byggt projektet.
Så jag funderade på om det inte fanns något sätt att ändra i MPlab så att hex filen kommer i en annan mapp än projektet. På "build option" finns det en flik som heter "directories", och sen kan man välja "output directories" och det låter ju rätt. Så jag tryckte "new" och la in adressen till xwisp mappen. När jag sen byggde projektet blev det som vanligt, hex filen ligger i samma mapp som projektet..
Ett annat alternativ hade ju varit om man kan ändra sökvägen i xwisp så att den söker igenom alla undermappar med mina projekt i, går det?
(Har sökt på google, kollat i "MPLAB IDE" samt "MPLAB Editor" manualerna..)
Mvh. Daniel
Så jag funderade på om det inte fanns något sätt att ändra i MPlab så att hex filen kommer i en annan mapp än projektet. På "build option" finns det en flik som heter "directories", och sen kan man välja "output directories" och det låter ju rätt. Så jag tryckte "new" och la in adressen till xwisp mappen. När jag sen byggde projektet blev det som vanligt, hex filen ligger i samma mapp som projektet..
Ett annat alternativ hade ju varit om man kan ändra sökvägen i xwisp så att den söker igenom alla undermappar med mina projekt i, går det?
(Har sökt på google, kollat i "MPLAB IDE" samt "MPLAB Editor" manualerna..)
Mvh. Daniel
>"eller den bättre Xwisp2"
Det är Xwisp2w, glömde det.
Jag har Xwisp2 liggandes i D:\PIC\xwisp, och projekten liggandes i D:\PIC\...\ borde jag ha det på något annat sätt?
Sen när jag ska köra xwisp öpnar jag "RUN" och skriver "cmd". I den skriver jag sen "cd D:\PIC\xwisp\" och "xwisp2w port 2 go ...."
Mvh.
Det är Xwisp2w, glömde det.
Jag har Xwisp2 liggandes i D:\PIC\xwisp, och projekten liggandes i D:\PIC\...\ borde jag ha det på något annat sätt?
Sen när jag ska köra xwisp öpnar jag "RUN" och skriver "cmd". I den skriver jag sen "cd D:\PIC\xwisp\" och "xwisp2w port 2 go ...."
Mvh.
Aha, Det varså du tänkte
. Då hänger jag med.
Det fungerar bättre såhär i alla fall, det smidigaste hade varit om man inte behövde flytta sig till projektmappen, men det kanske är svårt att fixa..
Man kan inte lägga in i PATH så att den täcker alla undermappar i en mapp va? (förutom att lägga in alla manuellt)
Tack för hjälpen sodjan!

Det fungerar bättre såhär i alla fall, det smidigaste hade varit om man inte behövde flytta sig till projektmappen, men det kanske är svårt att fixa..
Man kan inte lägga in i PATH så att den täcker alla undermappar i en mapp va? (förutom att lägga in alla manuellt)
Tack för hjälpen sodjan!
-
Skapa en .bat fil med detta innehållet:
Byt så klart ut
"C:\Program\XWisp\xwisp2w.exe"
Till din egna plats.
Kopiera sedan filen till samma mapp som du har hex filen i och dra hexfilen och släpp på bat filen och allt är klart.
Kod: Markera allt
@echo off
cls
C:\Program\XWisp\xwisp2w.exe port 1 go %1
"C:\Program\XWisp\xwisp2w.exe"
Till din egna plats.
Kopiera sedan filen till samma mapp som du har hex filen i och dra hexfilen och släpp på bat filen och allt är klart.
> Kopiera sedan filen till samma mapp som du har hex filen...
Eller lägg en genväg på skrivbordet och dra filen dit, så
behöver man inte kopiera den till alla projektkataloger.
Eller lägg en genväg i projektkatalogerna, så behöver man
inte kopiera om den när man ändrar i den.
Eller använd "post-processing" i MPLAB så behöver man inte
göra någonting alls....
Eller lägg en genväg på skrivbordet och dra filen dit, så
behöver man inte kopiera den till alla projektkataloger.
Eller lägg en genväg i projektkatalogerna, så behöver man
inte kopiera om den när man ändrar i den.
Eller använd "post-processing" i MPLAB så behöver man inte
göra någonting alls....