Konvertera slutande till öppen "brytare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TigerSoul

Konvertera slutande till öppen "brytare"

Inlägg av TigerSoul »

Halloj!

Jag har lött en del, joxat runt en del, men aldrig så mycket att jag blivit någon expert precis. Jag ska snickra ihop en liten idé och behöver något för mig lite udda som jag inte vet hur jag ska lösa. Något som för er säkert är en idiot-grej, men iaf :P

Jag vill få ihop en krets med hjälp av så få komponenter, så enkelt som möjligt, som "konverterar" slutande brytare till öppen. Dvs: jag vill att strömmen ska passera när en krets öppnas istället för bryts. Hur lyckas jag med detta? Strömmen som ska passera är svagström, typ 9 el 12 volt.
Jag menar alltså att jag vill att strömmen ska löpa i kretsen när jag slår av en strömbrytare snarare än när jag slår på den. Hoppas jag varit tydlig nog nu. Jag hoppas att svaret innebär någon transistor eller 2, något enkelt och billigt, typ något man går in o handlar på clas bara.

Kristian
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Ett relä är kanske det du tänker på.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jag har själv en vandalsäker tryckströmställare här hemma. Som man kan välja om den ska vara NC eller NO (NC=normally close, NO=normally open). Den kan man dock inte se vilket läge den har.
TigerSoul

Inlägg av TigerSoul »

limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja.
TigerSoul

Inlägg av TigerSoul »

Kanon, billigt också.

När jag ändå frågar dumma saker: vad är enklaste billigaste sättet att skapa en fördröjd krets: dvs, en krets som väntar x sekunder innan ström passerar och aktiverar te.x en siren eller lampa. Fördröjningen ska startas om varje gång komponenten/kretsen får ström och inte "komma ihåg" så att säga.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är tidskonstanten på "komma ihåg" noll eller bara "ganska kort"?
Hur lång fördröjning?
Hur mycket ström tar du ut?
Om man vet strömmen så kan man använda sig av den eller om man så vill strömmen in till ett relä.
Om det skall vara en helt generell lösning så krävs det aktiva komponenter (åtminstone transistorer men ju mera aktivt desto enklare och flexiblare).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En 555 är nog billigaste. Testa att söka på det.
Ett tidrelä är nog enklast. Men det är nog desto dyrare.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej
Tidrelä clas ohlsson 87133 :D
M.V.H
Christer
TigerSoul

Inlägg av TigerSoul »

Jag kommer köra på 12v troligen, alt 9. Jag kommer inte ta ut någon störr effekt, tänk blinkande lampa eller summer, fördröjningen ska vara någonstans på 1 eller några minuter typ.

Sökte på tidrelä och det därt artnr'et på clas och hittade ingenting, vad är en 555'a och var köper jag den billigast?

Kristian
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Enklast vore väll en kondensator och motstånd? kondensator i serie med spole och motstånd prallellt med kondensator, eller nått...

/ Tompa
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En 555a är en Integrerad krets. Om du gör som jag sa och skriver 555 i sökrutan på google eller liknande så ska du se att då får många svar.
Den finns på elfa tex.
TigerSoul

Inlägg av TigerSoul »

555'orna jag ser är ju inte direkt billiga el bara i fler pack på elfa, ska titta runt på andra ställen också dock.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

5,71+moms är det dyrt?
xxargs

Inlägg av xxargs »

det är stor skillnad mellan sekunders fördröjning och minuts fördröjning!

skall man ha minuters fördröjning på en NE555 så blir det väldigt stora kondensatorer, väldigt höga motståndsvärden och tämligen oexakt omslagstid

då är det bättre att NE555 går lite fortare i sekundtakt och man använder en räknarkrets som delar NE555 svängning i 32 eller 64 steg innan utgången ändras - och så måste man se till att räkarkretsen låser sig när den väl har slagit om resp går i reset i normalläget innan aktivering..

när det börjar vara på den här nivån så är det nästa bättre med en liten PIC-processor som sköter fördröjningen...
Skriv svar