Sökes: Terco Milltrainer manual!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eländes elände.... :cry: Nu har Tercon rasat! Jag hann med att köra upp hålen i "lillsyrran" så att rören passade, men nu när jag ska fräsa lite till så vill den inte! Den beter sig jättekonstigt, tar inte emot "reset" som den brukar utan displayerna visar ex. "L L L L L L", "H H H H H H" och ibland lite blandade tecken... Den speciella displayen för "X,Y,Z,I,J och K" visar något som bäst beskrivs som kinesiska... (får se om jag kan ordna en bild lite senare).

Edit: Har fixat en bild på displayen och dom "kinesiska" tecknen...
Bild

Jag misstänker att det är själva processorkortet som rasat men då ska det ha hänt i avstängt läge under dom 2 veckor som jag inte ens varit i verkstan :? Känns som att det blir mer och mer akut att börja bygga på den nya styrboxen till Tercon, men jag behöver ju den nuvarande boxen för att kunna tillverka delarna till den nya! :evil:

Någon av er som också äger en Terco som kanske ligger på processorkortet och inte längre behöver det?

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 11 juli 2008, 14:16:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tjohoo :whoho: Jag fick igång den! Det verkar som att kontakterna i IC-hållarna var allt för oxiderade för att den skulle hitta alla adress- och datapinnar(?) Jag gjorde helt enkelt så att jag plockade ur alla kort (med ESD-armbandet på och ESD-mattan under naturligtvis). Därefter sprayade jag alla hållare med kontaktspray/kontaktskydd (CRC Contact Protect). Alla Kretsar fick sig en omgång med toppz doppad i oxidlösare (Biltemas Oxide Clean) så nu blänker pinnarna på alla kretsar :wink:

För att vara säker på att det inte berodde på dåliga lödningar, maskinen är ju trots allt från tidigt 80-tal, så lödde jag på alla lödpunkter på kretskorten (slitgöra).

Men... nu fungerar den och känns mycket stabilare än när jag köpte den! Det har nog varit pågång ända sedan jag köpte den så behovet var akut! Tur att man hann fixa innan något gick sönder, då hade man varit riktigt rökt!

/PeterH
Skriv svar