AVR programering hjälp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
kon10

AVR programering hjälp

Inlägg av kon10 »

Jag har tänkt att göra denna http://ledcontroller.de.vu/ och nu undrar jag vad jag behöver för att programera ATMEGA8. såg denna http://www.olimex.com/dev/avr-pg1.html och sen http://www.olimex.com/dev/pdf/avr-p28b.pdf skulle dom funka i hop och kommer jag kunna programera avr en? Otroligt tacksam för svar. är ny inom programering:)
Senast redigerad av kon10 10 juli 2008, 21:51:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Hej och välkommen till forumet!

Först vill jag börja med att gratulera dig till ett bra val. Ser ut att vara ett 'lagom' nybörjarprojekt. I stort sett dom delarna du frågar om kan du köpa från den svenska återförsäljaren till Olimex,Lawicel

Dock kan jag inte se p28b, men väl p40b hos dom. Hur pass stor budget har du till det här med utvecklings/programmeringsverktyg av mikrokontroller?? Det finns nämligen bättre(men dyrare) förslag på hårvara.
kon10

Inlägg av kon10 »

jag vet inte inte specielt stor men kom gärna med förslag på programerare och sånt :) är det svårt att programera in hex filen på avr en? tacksam för svar. ps jag har beställt 4 free sampel atmega8 från företaget som gör dom:P
Senast redigerad av kon10 10 juli 2008, 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Försök skriva bättre rubriker i fortsättningen. Välkommen och lycka till.
kon10

Inlägg av kon10 »

tackar :p några förslag på programerare?
kan jag använda en pic programerare till detta eller går det inte ?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Min stora favvo är STK500

Bild

Vilken nivå är du på när det gäller hårdvara?
Gör du egna kretskort?
Löder du ytmonterat?

STK500 är mest till för hålmonterade kretsar och kostar ~725sek.

En annan goding är AVRISP mkII

Bild

kostar ~440sek, men är 'bara' en programmerare, medans STK500 är ett utvecklingsverktyg med socklar för samtlilga hålmonterade AVR-kretsar plus extern programmerbar oscillator samt 8st. tryckknappar och 8st. lysdioder(för att testa program med).

Edit: nej PIC-programmerare hör inte hemma i AVR-sammanhang.
kon10

Inlägg av kon10 »

jag löder lite hemma och gör egna kretskort. den sista programeraren hur kopplar man in den till avr en måste man inte ha ett annat kort ochså?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Den har en 6-polig IDC-kontakt. Du kan t.ex. montera AVRen på ett labdäck och sedan ansluta dom 6 polerna i kontakten via byglar till mikrokontrollern. Om du vill kan du bygga en parallellportsprogrammerare med ett tjugotal komponenter. En så'n här:

Bild

Läs mer om det och om PonyProghär.

Som du ser finns det programmerare med 6- eller 10-poliga kontakter. Men innehållet/funktionen är densamma. Se pin-out:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stinrew 15 juli 2013, 17:58:17, redigerad totalt 1 gång.
kon10

Inlägg av kon10 »

ok tack men kan jag använda labbdäcket som jag länkade eller det kanske inte är något labbdäck kom gärna med förslag om det ochså. sen undrarjag vilken programerare som är mest "nybörjar vänlig" :P
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Välkommen till forumet! Vi är noga med att rubrikerna förtäljer vad tråden handlar om, så jag föreslår att du editerar ditt första inläggs rubrik och ersätter den med något mer beskrivande.
Stranne

Inlägg av Stranne »

Vad har STK500 för fördelar jämfört med en Dragon?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

kon10:Ja, visst kan du det. AVR-P28B eller AVR-P40B, det som skiljer dom åt är vilken sorts AVR dom kan användas med. Är det så att du tänkt bygga in ett utvecklingskort i din RGB-LEDdesign, så köp ett sådant. På frågan om nybörjarvänlighet tvekar jag inte. Där är STK500 svaret, väldigt mycket är färdigt när paketet kommer hem till dig. Du behöver strömförsörjning samt en ledig RS232-port på datorn till det(kablar ingår). Du trycker i en krets, sätter dit programmeringskabel och är redo att programmera. Väldigt enkelt.

Stranne:Jag har aldrig sett en dragon live. Men att kunna trycka dit en hålmonterad kapsel och få ut samtliga I/O på stiftlisterna är grymt bra. Plus dom 8 tryckknapparna och dom 8 lysdioderna. Om jag i en utvecklingsfas ska skriva en funktion är det vanligt att jag bara kopplar upp med en hålmonterad AVR för just det arrangemanget och testar ut koden på STK500. Den har även programmerbar strömförsörjning som även i viss mån kan strömförsörja periferienheter, inställbar mellan 0-6V(men, det kanske draken har också). Man kan även köpa till expansionsmoduler för ytmonterade TQFP-64-kapslar och CANbus t.ex.
kon10

Inlägg av kon10 »

ok men det skulle alltså räcka med den programeraren och ett AVR-P28
kort för att programera den? men kortet har ju en 10 pinars anslutning och programeraren 6pin går det i alla fall? tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Alla AVR-programmerare kan programmera alla AVR-kretsar(i ursprungsutförande).
Det jag menar ovan är ISP-programmering(In System Programming). Sedan förekommer det uppkopplingar där samtliga I/O måste användas som just I/O. Reset-pinnen är en I/O, men för att kunna använda den till det så måste resetfunktionen programmeras om. I det läget använder man någon form av högspänningsprogrammerare och inte vanlig ISP, men i nuläget är det överkurs för dig.
Du kommer till att börja med att enbart programmera mha. ISP. En programmerare med en 10-polig kontakt kan programmera ett utvecklingskort med en 6-polig kontakt och vice versa. Det viktiga här är att du ditribuerar(kopplar) dom 6 signalerna rätt. Vet inte hur det är med draken, men STK500 har både 6- och 10-polig programmeringskontakt.
kon10

Inlägg av kon10 »

ok så alltså skulle jag bara behöva isp programeraren för att programera den om jag kopplar in isp kontakten rätt till atmega8? sen är det bara att uppna programet och öpna hex filen o skriva det till avr en. eller är det något mer man måste göra för att skriva hexfilen till avr en? Tack än en gång för alla svar :P vad mer kan man göra med en avr? något mer "lätt" man kan göra.
Skriv svar