Behöver tips/råd, tänker köpa färdig CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kobbe
Kontakt:

Behöver tips/råd, tänker köpa färdig CNC

Inlägg av Kobbe »

Hej, mitt första inlägg i forumet!

Jag har efter några veckors besök insett att jag ännu inte kan allt och behöver rådfråga expertisen, nå till saken...

... jag inser att jag måste ha en Fräs!

Den kommer att köra 90% i plast och frigolit, och en ytterst liten del tunn (1mm) aluminium. (Jag jobbar med grafisk formgivning och har behov att göra lite skyltar, 3D dummys osv)

Jag har surfat runt en hel del på nätet för att försöka hitta ett KIT eller en färdig maskin och hittat ett intressant objekt, nämligen:
http://cnc-multitool.de

Det jag undrar angående ett köp av denna är:

De erbjuder en powersupply 24V/10A för ca 1200:-
eller en 0-30V/5A för ca 1800:-
Kan det vara en fördel att köpa det som de har eller löser jag detta billigare på hemmaplan?

Likaså gäller det 800W KRESS:en de säljer för ca 1400:-
Köpa där eller här?

Och till slut, De verkar såvitt jag kan se sälja en programvara som heter DeskCNC + en SPS-Controller, vilket jag inte riktigt har koll på vad det är.
Är det en fördel att köpa detta, eller går det att lösa på annat sätt?

Jag har inte tänkt mig att påbörja en allför lång process med att hitta delar och programvaror innan jag kommer igång, men om det finns lösningar som enkelt kan kopplas till denn maskin
, som dessutom kostar mindre, så är det OK.

För jag tror att denna maskin skulle passa mina behov alldeles utmärkt.

Det som egentligen väckte mitt intresse var när jag såg denna på Blocket:

Bild
Specs:
>CNC Fräs för plast och trä.
>Storlek, X=1500 mm Y=1000 mm Z=800 mm
>Nogranhet 0,1 mm
>Detta ingår:
>Borrchuck 0-10mm snabbspännande
>3 st Stegmotorer
>3st styrkort
>Kontrollerenhet

>Pris 30.000:-

Ser denna bra ut i era tränade ögon?
Den är såld, men han kanske skulle kunna fixa fler...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min rent spontana uppfattning är att den ser en aning rekig ut, men till det du tänkt ha den till borde den nog funka.

30 papp verkar ju rätt ok pris för en komplett, monterad och testkörd ny maskin om den är proffsbyggd.

Edit:

Complete set ML 1400F
€ 2.198,00 incl. VAT.
Senast redigerad av Mizzarrogh 9 juli 2008, 21:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Kobbe
Kontakt:

Inlägg av Kobbe »

Du tänker på den på bilden när du säger "rekig"?
Det som tillkommer är väl all strömförsörjning och programmet som styrsystemet är byggt för heter NC-Drive vilket inte ingick.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har du någon "riktig" bild på hur den på blocket ser ut?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... svårt att säga, men personligen tycker jag maskinerna från http://cnc-multitool.de verkar prisvärda

Alternativ 2 har ju litet längre Z-axel, men i gengäld står ju det hela sas på "lådans" ben, kan dock i nuläget ej svara på om det kan uppstå vibrationer i det nedhängande Z arrangemanget som nämnvärt påverkar resultatet pga detta tex vid fräsning av alu, men 1mm är ju ganska tunnt, för visso..

I övrigt är de nog rätt likvärdiga, skulle jag tro.
Kobbe
Kontakt:

Inlägg av Kobbe »

...ja jag tyckte också att de tyska maskinerna verkade stabila, och priset var vär rätt OK.

Om man laddar hem deras PDF så har dom en proffsversion med med Z axeln på "styltor" så att man får 205mm i Z-led, fast då sticker priset till det 3-dubbla. Man kan iofs. köpa till detta i ett senare läge och bygga på, det kan ju vara en idé.

Nix, bilden jag har på BOX-fräsen på blocket är den som var i annonsen.
Om man skulle köra alu med den och ha Z-axeln på "topp" och ha en hög placering av materialet, så borde man väl kunna stötta upp benen så att den blir stabilare?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Börja gärna i andra änden. Vad har du för behov, i storlek?
Har du behov av så mycket i Z? Desto mindre Z, desto stadigare/billigare fräs.
Vilka verktyg ska du använda?
Hur fort vill du att det ska gå?
Mm, mm.

Så fort du ska fräsa aluminium, så blir det en helt annan maskin.
Ska du fräsa 1mm eller 5mm är inte så stor skillnad.
5mm är i stort sätt samma som att fräsa 1mm, men 5 gånger.
Kobbe
Kontakt:

Inlägg av Kobbe »

Jojje:
Mina önskemål/ Behov: Kunna fräsa "tjocka bokstäver", just nu sågar jag dem med bandsåg ur Rosa porfri frigolit som jag ha laminerat med skummad PVC, och dom plattorna är 1200x600mm. Tjockleken någonstans kring 50-100mm.

Hade tänkt att kanske laminera frigoliten med tunn alu, jag vill inte köpa på mig något som alldeles strax blir för klent, det har jag lärt mig av tidigare snåla inköp :-)

Tänkte göra lite 3D (2,5D) modeller, i frigolit för att senare laminera/gjuta osv...

Verktyg: har inte jobbat med detta tidigare, men någon typ av pinnfräsar 1-5mm kanske.

Den "tyska" maskinen har lite olika påbyggnadssatser som man skulle kunna uppgradera med i ett senare skede, det låter liksom betryggande.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Skulle en sån häringa vara lagom stor?
Kobbe
Kontakt:

Inlägg av Kobbe »

Jojje:
Jorå, den ser stabil ut och måtten alldeles utmärkta, men jag saknar det som den tyska maskinen erbjuder1036dvs att det finns ett utbyggnadskit til Z-axeln som går att eftermontera. Jag vill inte fräsa in mig i ett hörn.

En liten undran till dig som har koll: Var någonstans delar man på "maskin" och "styrning" - Kan man köpa en maskin från cnc.multitool (bara hårdvaran), och sedan "koppla på" din styrning, och sen välja de programvaror som du rekommenderar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kobbe: Jag tog en titt på den tyska hemsidan och jag måste säga att deras maskiner ser väl ut som en scysst konstruktion så länge man håller sig till låg Z-höjd.

Att gå upp till över 20cm i z med den konstruktionen känns som att be om att få problem med precisionen, blir en jättefin hävstång på ett par enkla stänger...

Personligen hade jag hellre valt en fräs liknande jojjes nya och kanske tittat på att beställa en version med lite större Z från början om det känns som ett problem att bara ha 5cm Z (vilket jag kan förstå), en konstruktion liknande jojjes skulle jag lätt kunna tänka mig 10-20cm Z på.

Boxmodellen... vettefan hur mycket jag skulle lita på den i precision, lär ju vara ett fetingstort flex i den där Z-axeln, möjligtvis att den kommer upp i 0,1mm men jag måste säga att jag är tveksam...

Angående frågan om styrning.

Dom flesta moderna stegmotordrivare har Step/Dir signalingång, dvs en signal som talar om när den ska flytta motorn ett steg och en som talar om åt vilket håll steget ska tas. Dessa signaler kommer från datorns paralellport och kan matas ut med dom stora styrprogrammen (i huvudsak Mach3 och EMC2)

Så man kan säkert köra med deras styrning och programmen som jojje rekkomenderar.

Men man kan å andra sidan ännu säkrare köra en annan av alla de stegmotorstyrningar som finns. (personligen rekkomenderar jag geckodrive)

Egentligen delar man upp det i fyra delar.
1.) Mekaniken
2.) Motorerna (Steg- eller Servomotorer)
3.) Motordrivningen
4.) Datorn med styrprogram
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra svar Meduza.

Kobbe: Jag trodde du ville fräsa i flera material än frigolit, men solly, jag tog nog fel.
Kobbe
Kontakt:

Inlägg av Kobbe »

Nu när jag helt plötsligt måste tänka efter vad jag vill använda den till, så lutar det åt den modellen som cnc-multitool har med arbetsytan ca 1200x600.

Min tanke är att jag skall kunna laminera frigolit med ett tunnt skikt av plast eller liknande, eventuellt så tunn alu som går att uppbringa. Kanke några fräsningar i plexi. Jag vill helt enkelt kunna göra lite skyltar, kanske lite frigolitmodeller av akitektonisk, konstnärlig natur, kanske fräsa i MDF, men inga svänghjul till ångmaskiner och sådant...

Jag har just nu en lågperiod vad gäller jobb, så jag tänkte mig hinna inhandla, montera ihop och lära mig köra maskinen innan sommaren är till ända. Tyskarna har en leveranstid på 19 dagar? så det börjar luta åt att jag måste fatta ett beslut, hela kitet som jag tänkt mig skulle kosta ca 23.000:- (utan transport, och jag har dragit av 19% VAT då jag köper det i firman) som jag förstår det med 4-5 timmars montering, men allt inkluderat för att kunna köra.

Jag har jobbat som illustratör i många herrans år och är välbekant med Adobe illustrator, i vilket jag kan spara i dxf format. Jag jobbar också med maya, vilket är ett 3D program, men inte riktigt i CAD-läge om man så säger, jag vet att det går att exportera i en hel del format, som iges mm men inte raw, som jag har förstått är ett bra format.

Just nu gör jag en hel del skyltar som jag manuellt sågar ut ur olika material. Jag har en vinylskärare som väl är en "cnc 2D fräs fast med kniv", så jag förstår hur jag skall tänka.

Är det någon som skulle avråda mig från att ta steget till "the real thing", eller måste jag tänka mer?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Har inte lusläst tråden men mitt råd är att om du har råd, köp så mycket färdigt det bara går, även ihopkopplad elektronik. Så nära plug and play du kan komma då tiden verkar vara kritisk för dig. Ränka med att det tar grymt mycket längre tid än du tänkt dig, ungefär som med allt annat :)

Jag jobbar själv med CAD som konstruktör och använder CAM beredningen i samma program, men det är ändå mycket att lära sig. Är det bara 2D som ex skyltar och gravyr mm så är det betydligt enklare.

Hur som helst så vill jag absolut inte avråda dig till att "bli med CNC". Det är grymt kul och det låter som om du kommer ha användningen för maskinen.

Lycka till med köpet!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är det bara frigolit och kanske lite 0.2mm alu du ska köra i och inte har superkrav på precision utan kan ta en tiondels mm fel så är det inget problem med dom tyska maskinerna utan dom kommer nog prestera utmärkt!

Du kan även ta en titt på www.cnc-step.com som hade maskiner som såg intressanta ut för dig. (tänker på maskinererna High-Z S-1000 och High-Z S-1000/T)

High-Z S-1000/T är klart över din budget på 30k, men den maskinen kan nog uppnå riktigt bra prestanda och precision, High-Z S-1000 är inte mycket dyrare än dom du tittade på men den känns bättre byggd än dom från cnc-multitool.

(Även dessa är tyskbyggda om det nu spelar någon roll)
Skriv svar