Finns det enkla cad program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hur ser det ut med utbudet av CAM-program för svarvar?
MB300E

Inlägg av MB300E »

tecno
Vart hittar du den prislappen?
ser gratis ut för mig i alla fall --> http://sketchup.google.com/
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

MB300E
Läser du innatill på sidorna för standard/free så ser att den kostar skjortan dvs PRO
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge skrev:Hur ser det ut med utbudet av CAM-program för svarvar?
Hej Fagge,

Det finns ju en del som sagt....

Art har Lazy Turn under utveckling där man kommer att klara av enklare operationer men ska man ge sig in på lite mer komplicerat typ slå lite gängor så behövs det lite kraftfullare grejer typ Partmaster. Sen tror jag inte att Lazy kommer att klara av udda verktyg - kompensering med kollisionskontroll osv... Den kommer ju att vara 'billig' och kan då givetvis inte klara av de mer krävande svarv operationerna.

Är det till B's svarv det är tänkt?
KemiRockarFett

Inlägg av KemiRockarFett »

tecno skrev:
KemiRockarFett skrev:Autocad är ju extremt bra om man har fem år och tålamod att lära sig hur man ritar en enkel linje i det. Det är med andra ord inget att rekommendera om man inte redan kan det. Det är baserat på en gammal plattform sen DOS tiden och borde lagts ner för länge sen.
Ett program som är extremt enkelt och i princip extremt gratis som genererar dwg samt dfx filer är google scetchup pro.
Det du säger om ACAD är bullshit, den ÄR enkel att använda.

Ketchup Pro är DYR med sin prislapp på 495USD
Den är INTE enkel att använda jmf med Scetchup !! Och en laglig version av AutoCad vad kostar den plus fem månader i inlärningstid, sen att rita 3 d i det är en mardröm om man vill komma igång snabbt.
Självklart är CAD lätt för alla som jobbat med det i tio år. Men är man totalt newbie är det en mardröm jmf med google scetchup.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Förutom att sketchup inte hanterar runda former bra och att du får betala 500$ för att kunna exportera till dxf så...

Missförstå mig inte, jag använder google sketchup massvis, kan faktiskt inget riktigt CAD-program och jag tycker inte att ACAD är enkelt, men sketchup är tänkt till att skissa upp grejor snabbt och det gör den faktiskt förbannat bra. (sålänge man inte ger sig ner på sub-millimeter med den då den i bland inte skapar faces och lite sådana buggar).

Uppfinner någon ett sätt som gör att jag skulle kunna ta grejor direkt från sketchup till ett CAM-program utan problem så skulle jag vara "all over it", men än så länge har jag inte sett det.

Använd Solidworks då om du inte gillar ACAD men gillar Sketchups sätt, tror att du skulle tycka det var betydligt enklare att lära sig... men det kostar en hel del :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.dolphin.zenwebhosting.com/do ... ftware.htm

Här kan ni ladda ner Dolphin Partmaster CAD som är helt gratis. Sen kanske ni vill gå vidare och koppla detta till CAM så hjälper jag till.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ACAD tycker jag är välldigt lätt att lära sig! Visst, för att man ska komma igång snabbt kan det vara bra med en bok/tutorial för att lära sig verktygen..

Jag har läst totalt 2-3 timmar i en bok och gjort några exempel där, och nu kan jag göra alla 2D ritningar jag har kommit på hur lätt, snabbt och smidigt som helst!

Sen priset för en laglig ny ACAD version, det ska vi nog inte snacka om :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

KemiRockarFett skrev:Autocad är ju extremt bra om man har fem år och tålamod att lära sig hur man ritar en enkel linje i det. Det är med andra ord inget att rekommendera om man inte redan kan det. Det är baserat på en gammal plattform sen DOS tiden och borde lagts ner för länge sen.
Det säger väl mer om dig än om AutoCAD. :D
KemiRockarFett

Inlägg av KemiRockarFett »

Meduza skrev:Förutom att sketchup inte hanterar runda former bra och att du får betala 500$ för att kunna exportera till dxf så...

Missförstå mig inte, jag använder google sketchup massvis, kan faktiskt inget riktigt CAD-program och jag tycker inte att ACAD är enkelt, men sketchup är tänkt till att skissa upp grejor snabbt och det gör den faktiskt förbannat bra. (sålänge man inte ger sig ner på sub-millimeter med den då den i bland inte skapar faces och lite sådana buggar).

Uppfinner någon ett sätt som gör att jag skulle kunna ta grejor direkt från sketchup till ett CAM-program utan problem så skulle jag vara "all over it", men än så länge har jag inte sett det.

Använd Solidworks då om du inte gillar ACAD men gillar Sketchups sätt, tror att du skulle tycka det var betydligt enklare att lära sig... men det kostar en hel del :)
Håller med om att runda former är ngt de kan jobba vidare med.
Ska testa solid works ! ska bara leta upp en crack :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Så där nu har jag fått tag på första boken som lärde mig AutoCAD runt år 2000. Boken heter "AutoCAD R14 LT97 steg för steg" och har isbn-nr 91-47-03524-2. Den boken använde jag då tillsammans med AutoCAD 2000. Gick kalas kan jag säga.
Boken tar upp på 2D och 3D dock var det bara 2D jag lärde mig med hjälp av boken då det var det enda vi läste i skolan vid det tillfället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"AutoCAD R14.."
R14 det är ju den versionen jag kör med, från 1997 :D
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag använde R14 ett tag, men hade problem med att cad-filer från nyare
program inte går att öppna... Finns det någon lösning på det problemet?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.a9tech.com/products/a9converter/

konverterar mellan olika Autocad-format.
Kanske det kan vara till Hjälp?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ett annat problem med ACAD R14 är att man inte har "Object Track" (OTRACK). Annars tycker jag att de olika versionerna har välldigt liten skillnad..
Skriv svar