Solcellsdriven ventilation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matte86

Solcellsdriven ventilation

Inlägg av matte86 »

Hej, här kommer några novisfrågor.

Jag planerar att installera en datorfläkt som ventilation i båten. Den drar 0,09A. I båten har jag 2 st 75Ah batterier kopplade till en 25 watts solpanel och regulator.

Om jag vill att fläkten skall dra mindre och gå saktare, hur gör jag då?

På natten är luften fuktigare så det bästa vore om fläkten bara gick när solen lyser. Tänkte ett tag att jag skulle koppla fläkten direkt till solpanelen (mellan solpanelen och regulatorn). Men solpanelen lämnar 16 volt i slutspänning och det klara antagligen inte fläkten??? Ett bilrelä kopplat där klara väll inte heller 16 volt? Hur skulle man kunna lösa det?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

En datorfläkt är inte så kritiskt konstruerad så du kan
reglera ned spänningen med ett motstånd före.

Du har 16 volt, du vill ha 12V över din fläkt. Det blir 4 volt
över ditt seriemotstånd. U=R*I -> R= 4/0.09 = 44 ohm
Effekt = U*I -> 4*0.09 = 0.36W

så bäst är att labba med lite motstånd mellan 33 - 100 ohm, då kan du
även justera hastigheten.

I förlängningen sätter du ett ljuskänsligt motstånd och en förstärkare så kan fläkten styras automatiskt av ljuset..

Swech
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du måste fortfarande lösa det mekaniska, dvs montering, att det inte läcker in vatten etc. Det finns färdiga solcellsdrivna ventilatorer. Har haft en dylik i 10 år och den fungerar busbra. Numera finns det även sådana med inbyggd ackumulator så att de går även på natten.
matte86

Inlägg av matte86 »

Funderade lite på en färdig solcellsventilator, men dom är lite för dyra. Plus att det oftast verkar som man behöver göra lite ändringar i båten för att dom skall passa där electrolux-ventilen sitter nu.

Jag har i princip ordnat "kalla väggens" ventilation. Om det funkar i praktiken återstår att se. Idéen nu är att ordna "mekanisk tilluft".

Jag tror det är olämnligt ta in luft på kvällen, då den är fuktig. Man skulle kunna avfukta luften med ett peltierelement, om man leder luften via den varma och sedan den kalla sidan??? Snacka om att komplicera saker ... ;-)

Skall leta lite efter en byggsats med ljuskänsligt motstånd. Tack för tipset Swech!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte den absoluta fuktigheten av mer intresse än en rellativa? Och är den högre på kvällen?

Jo det borde den vara. morgonen borde vara bäst.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

matte86

Inlägg av matte86 »

Biltema ventilatorn är sweet. Tyvärr är håldiameter 150 mm och det som sitter där nu är 130 mm. 7 cm tjockt laminat att såga i.... nja.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag köpte en från Erlandssons brygga som passade dirent i samma hål som den gamla electroluxventlatorn. Den har dock ingen acku.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Jag har byggt in datafläktar i min båt, jag kör mina direkt på små solpaneler. De har hållt i över två år nu, så jag tror inte det är någon fara. Men du har ju lite större panel än mig så kanske någon resistor eller spänningsregulator. Har du fläkten kopplad direkt till panelen så kommer ju fläkten starta automatiskt så fort det blir ljust :-)

Bild

Sånna här små paneler har jag, de är på 1,5 w styck och jag har två små fläktar kopplade direkt till dom.

Bild

Så här har jag gjort för att få tätt, köpt en billig el-kopplings dosa och borrat hål i och satt fläkten i.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Snyggt!
Skriv svar