Billigt labbaggregat, var?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Billigt labbaggregat, var?

Inlägg av Exige »

Hej, står lite i tankarna om att köpa ett labbaggregat. Jag har inte alls så stora krav, det ska klara att ge 15 V och minst 1 A. Spänningen bör vara så stabil att den ska hålla sig inom < 100 mV av inställt värde, samt ett konstantströmsläge är också bra, men inte ett krav. Ett till krav är digital display för spänning. Agget ska vara så billigt som möjligt dessutom :)

Har kikat på Labbaggregat 0-15V/0-3A dock vet jag inte hur lätt det är att ställa in spänningen till 100 mV när potensiometern i ratten ska räcka till 0-15 V, och hur bra den är i övrigt.

Tacksam för råd :P
starblue

Inlägg av starblue »

Jag har en son, funkar bra for mig.
Du har rätt i att det är svårt att ställa in spänningen, men om man är försiktigt så går det.
Jag gillar att den inte tar mycket plats på bordet.

Jürgen
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har en son, funkar bra for mig.

Jag har en dotter. Funkar bra det också. :wink:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Varför skall du ha digital display ?
Den har en fördel om man vill ställa in exakt spänning, men skall du strömförsörja en apparat i samband med felsökning så är det omöjligt att se snabba ändringar i strömförbrukning på en digital display.

Jag har räddat åtskilliga apparater i samband med felsökning tack vare analoga instrument, man ser omedelbart ändringar i strömförbrukningen.

Kjelle
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Jo absolut Kjelle, jag håller med dig, men jag har redan ett antal analoga multimetrar, så jag föredrar digital display på agget. Då kan man som du ju sa ställa in spänningen ganska exakt.

Jag tror det blir billigast för mig att invänta något gruppköp, tyvärr (med tanke på att det kanske dröjer ett tag). För då verkar man få mycket bättre grejer för pengarna.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag behöver också ett nytt labbagg. Tycker att Kjell är bra men kanske lite dyrt.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Skulle det bli något gruppköp så skulle jag gärna vara med om priset var det rätta.. =P
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det har precis varit ett gruppköp på labbaggregat. Det var MrMister som tog med sig sådana när han åkte hem från Asien.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Hm, synd att man missade de då..
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Verkar som vi är några stycken i alla fall, kanske inte dröjer så länge ändå tills någon anordnar ett gruppköp. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag börjar också ångra lite att jag inte köppte ett.. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Köpte ett på Classe för ett par år sedan. Kostade 500SEK vill jag minnas.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

kjell har ett nätagregat med 10mA noggranhet lcd display osv, det finns inte med på hemsidan men det finns i deras katalog. Kostar dock 1500kr

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se
något liknande detta.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Hm... Men om det skulle vara så att det fortfarande skulle finnas en del folk som skulle vilja köpa labbaggregat, är det någon som vet var man tjänar på att beställa många då?? Och hur många som det helst ska vara intresserade för att det ska bli "mängdrabatt"?
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Scorpiion: Någon kanske skulle skicka iväg ett mail till MrMister och höra, för han vet säkert en hel del om det. Om vi blir några fler som är intresserade så kan jag gärna maila.

AndersG: Jag kollade Clas Ohlson och de hade ingen som jag ville ha.

G4jm0r: Jag kollade upp det labaggregatet du föreslog, och det var riktigt frestande, speciellt eftersom det är digital inställning av spänning, ström och effekt, samt gränsvärden för dessa mm. Dock så står det ju i katalogen; "För ytterliggare tekniska data samt pdf-manual, se webshop.".
På webshopen finns den ju inte, och inte heller om man laddar ner upplaga två av katalogen, Katalog 27:2, så den har nog utgått tyvärr.
Skriv svar