Någon som kopplat ihop paralellport och en PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men man har sannolikt ingen som helst garanti att det inte blir
en paus på ett flera ms mitt i "skuren". Om man inte skriver
speciella drivers som helt "tar över" maskinen under tiden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och om man har XP eller liknande på PC'n kommer man bara åt parallellporten via en driver. Jag har testat att bara toggla porten och den fick jag upp i 300kHz på en 3,14GHz PC.

Och nej, jag har inte testat en massa avancerat, jag ville bara testa hur det var med standardversioner. Port-drivisen var "inpout32.dll".
nanopile

Inlägg av nanopile »

BJ skrev:Nja... Det blir nog 2,6 mikrosekunder.
....
Fel av mig, rätt av dig, jag har ofta problem att sätta rätt mikro nano och pico, milli funkar däremot alltid :)

Skulle nog funka med 300KB/s också fast ju snabbare ju bättre, är lite lite men jag skulle ju kunna köra i ren dos så man slipper interrupts.
Å andra sidan kan jag just inget om att programmera för något OS i alla fall.
Skulle gärna lära mig men 3-4 år bokmalande på en skola är inte riktigt min grej, behöver testa det jag lär mig, och tur det för jag hittar jämt fel i böckerna.
Att något skrivits gör inte automatiskt att texten blir korrekt
bearing

Inlägg av bearing »

Man lär sig inte sådana specialkunskaper på högskolan. Det är mer allmän vetenskap inom ämnet; sådant som är till fördel då problem ska lösas.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Då känns det ju rätt värdelöst att spendera tid på en högslkola.
Men å andra sidan har jag följt med en kompis på kth som läser elkraft och det har varit intressant.

Trodde att meningen med all sorts skola var att man ska lära sig saker maximalt fort och andvändbara saker.
Hittils har min skolgång varit både bra och dålig och fått en stor skopa korvstoppning att protestera emot.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Meningen med högskola är att man ska få ett roligt, utvecklande och välbetalt jobb med stora karriärsmöjligheter.

Därför får man breda kunskaper så att man inte begränsas till endast en typ av jobb. Specialkunskaperna lär man sig sedan på arbetsplatsen med hjälp av kunskaperna från högskolan.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Hmm, låter som inga kunskaper alls typ.
Fast det går tvärt emot det jag upplevt när jag följt med en kompis till kth ett antal gånger.
Där fick man ju lära sig saker :)
Det hade med elkraft att göra.
Fast snabbast tycker jag det gått när man gått ihop några vänner och byggt något.
Just nu byggs en sorts bil eller något, jag och en av mina vänner gör lite olika saker på den, får se hur den blir, knappast snygg men det är ju roligt att bygga.
Borde kunna gå ruskigt mycket snabbare på en skola än vad det gör tycker jag.
Fast vissa saker har jag löjligt mycket problem med.

Vill påstå att välbetalt inte har med kunskapen att göra utan ens förmåga att ta betalt.
Är iaf min erfarenhet.
Skriv svar