Tryckgivare i kaffebryggare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Tryckgivare i kaffebryggare?

Inlägg av PHermansson »

I min kaffebryggare (OBH Nordica King of Coffee MK1) finns en rund pryl, ett par-tre centimeter i diameter. Den sitter under vattenbehållaren, varifrån det finns ett rör för vattnet. På finns två eller tre flatstift för strömmen.
Jag har identifierat termostaten på vattenvärmeelementet och termosäkringen på det samma.
Kan detta vara en trycksensor? På den står det 'Pmax 0,5bar' och några siffror. Anledningen till att jag undrar är att kaffebryggaren efter att ha fått en ny termosäkring bryggde några koppar, sedan lade den av igen. Det finns ström i apparaten och lampan lyser, värmeplattan för kannan blir varm men vattnet värms inte (kommer ingen ström till vattenvärmeelementet trots att termosäkring och termostat verkar hela).
Är jag rätt ute när jag misstänker att det är en sensor som gör att värmeelementet inte värmer om det inte finns vatten i bryggaren?
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Låter precis som en komponent jag bytte i en Weller-lödröksug för ett tag sedan.
Det bör vara en trycksensor. Se exempel från Elfa här.

För övrigt har jag en Moccamaster som slår av vattenkokaren så fort det tar slut på vatten, så det låter rimligt att din har samma funktion.

Tillbaka till lödröksugen, där sensorn hade fått för högt tryck genom sig.
Hittade komponenten på Elfa och bytte den, varpå prylen fungerade klockrent igen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja det låter ju rimligt då. Fast den i min bryggare går på 230 volt?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Brukar se ut som en gummibälg med en microbrytare på.
Med vatten i behållaren trycks brytaren in.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

sånna sitter det ju tvätmaskiner
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nog är det en tryckgivare...Jag plockade ut den, och upptäckte då att det hamnat skräp i den. Jag tog bort detta, kopplade på multimetern (diodtesten), höll för ena hålet och blåste i det andra. Blev ett litet instrument, multimetern pep när jag blåste :)
Den verkar fungera i alla fall, antar att skräpet inte direkt förbättrade funktionen. Får sätta dit den igen och se om det blir nått kaffe.
The_ChOsen

Inlägg av The_ChOsen »

Jag skulle säga att det är en tryckvakt.
(Alternativt en flödesvakt.)

Hittade en liknande i en bryggare för ett par dagar sen. Ett vitt "UFO" med ett rör igenom och två kontaktytor på.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tryckvakt eller tryckgivare ja. Vad jag förstår gör den att värmeelementet är igång så länge det finns vatten i behållaren, när vattnet är slut stängs elementet (och bryggningen är klar).
Bryggaren har i alla fall fungerat sedan denna senaste reparation, kaffet smakar bra!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men elementet är ju på hela tiden så länge som bryggaren är påsatt, eller finns det 2 element, ett för varmhållning och ett för bryggning(styrt av denna trycksensor) ?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Om din kaffebryggare har ett värmeelement för varmhållning av kaffet och ett annat för bryggning av kaffet, vad sägs då om att plocka bort värmeelementet för varmhållning, sätta dit en maffig 15v-nätdel som kan leverera 30A och sedan montera ett bra peltierelement med den kalla sidan mot kaffet, och sedan någon bra kylning av den varma sidan...
(se bara till att 220v-brytaren på framsidan klarar ca 2-3 A)

Ahh, då blir det gott iskaffe av det.

Här är ett bra peltierelement som kan kyla med 227W:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0358&path=
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja i denna kaffebryggare är det två element, ett för värmeplattan och ett för att koka upp vattnet. Tror det bara är ett på enklare bryggare.
Hmm, tror det finns enklare sätt att göra iskaffe? Annars får man utöka med ett servo som vrider peltiern 180 grader när man vill ha vanligt kaffe...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

du kan polväxla om du vill ha varmt kaffe. Men det är väl goare med kallt kaffe...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Aha då blir det enklare :)
Fast iskaffe är ok, kallt kaffe är vidrigt. Varmt är bäst.
Lite mycket OT här nu... :)
Skriv svar