Jag skulle vilj styra en värmepump / ac med datorn för att kunna fjärrstyra den över nätet. Det verkar inte finnas några styringångar på själva apparaten. Någon som har någon bra idé? Värmepumpen är en Mitsubishi.
Jag vill nog kunna styra någr av funktionerna också, t.ex. temperatur och fläkthastighet.
Jo, visst en ir - ethernet, men hur?? Hur får jag tag på koderna från fjärren? Finns det något sätt där jag kan "lära in" dom för att få hex-koderna??
Är fjärren det enda du har att styra den med?. Köp en till och koppla in kablar till knapparna. Eller en såndär universal fjärr som man programerar med den andra.
Varje gång man trycker på en knapp skickas hela setupen till maskinen. Dvs om maskinen är igång och värmer på 23c, och du trycker på "temperatur+" så skickar den typ "on, heat mode, 24c, fan speed auto, flap left, ion off osv"
Varje maskin har i stort sett egna koder, så det är bara skaffa en ir-mottagare och logga din fjärrkontroll.
Jag gjorde en styrning till min värme pump(sanyo). Jag läste av ir signalerna och gjorde en egen ir sändare med en mikrokontroller. Det svåra var att lista ut hur checksumman räknades ut.
Jag använde en IR-detektor som jag kopplade till mitt PCSU1000. Skrev ett litet program som gjorde att jag fick ut signalen som ettor och nollor. Till min värme pump var varje kommando långt tror det var över 150bitar så det var nästan omöjligt utan programet.
Senast redigerad av sdujolo2 7 juli 2008, 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Normalt sett så är fjärrkontroll via IR och IRDA, två helt olika saker. Sedan GÅR det naturligtvis att göra en fjärrkontroll via IRDA också om man verkligen vill det, men det är nog ovanligt att hitta sådana fjärrkontrollsystem.
Palm V kan skicka ut vanliga fjärrkontrollskoder via IRDA-porten, räckvidd ca 1m, så det borde ju gå att ta emot också tycker man, om man kan komma åt porten på lågnivå.
sdulo2; Gick det att se något system i hur koderna fungerade, eller fick du läsa in varje kod du behövde? Typ 20 grader, 3:e fläkthastigeten, swing, osv. osv. Någon som vet om något sätt att läsa in dessa koder till datorn???