Problem med en förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke.orebro
Kontakt:

Problem med en förstärkare

Inlägg av Nicke.orebro »

Hej.

Har fått tag på en ONKYO tx-ds747 till rätt pris. Problemet med den är att, när man startar den så växlar den mellan A & B högtalarutgången hela tiden. Har googlat lite och sett att det är flera som har det problemet på den modellen. Någon som har nått tips om vad det kan va? Eller kanske rent av har en service-manual till den liggandes ?

En nödlösning jag funderat på är att helt enkelt plocka bort det 2 reläna som matar utgångarna. Då kommer det förvisso växla mellan A & B i displayen, men jag kommer att ha ljud i den iaf.

Mvh Nicklas

Edit: Verkar som att den lugnar ner sig när den blir varm...
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nicklas,ibland måste man vara lite envis och söka länge:
http://fileshare.eshop.bg/download.php?fileid=22358
OBS 2 delar.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Eftersom den fungerar när den blir varm så kan det bero på en värmekänslig komponent eller en lödning som inte är som den ska.Kolla på schemat vart kretsarna sitter för denna funktion, kan vara ngn krets eller nåt som går väldigt varm!Eller då en taskig lödning som sagt.
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Tack Rolf.

Styrningen till reläna verkar komma direkt från 2 pinnar på processorn.

Jag lossade däremot på en en flatkabel mellan DSP-kortet och DISPLAY-kortet igår. Då blev den helt normal, förutom att det stod nått felmeddelande om att "signal missing" och att det givetvis inte lät nått ;)

Skall kolla lite mer noga idag, nu när jag har schema.
Skriv svar