Fläktstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Fläktstyrning

Inlägg av rectumfrier »

Tjena.. de här är mitt första jag nånsin gör här i forumet, så jag hoppas att det blir lyckat.

Jag ska bygga en variabel fläktstyrning till min dator.
Grejen är den att strömförsörjningen till kretsen kan max ha en spänning på 12 volt eftersom det är det högsta ett nätagg vill ge.

Jag tänkte bygga fläktstyrningen det hjälp av spänningsregulatorer, först tänkte jag bara en variabel spänningsregulator per fläkt men eftersom man måste mata spänningsregulatorn med högre spänning än vad utspänningen ska vara, så funkar ju inte 12 volt :(

Därför undrar jag om det går att ha en -5 volt spänningsregulator som referens/jord. Och sen en variabel regulator som man använder med en utspänning på 0 till 7 volt... Skulle detta fungera?

Tack å bock, hårdrock!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det ärväl inget problem att driva kretsen med 12V till en fläkt med samma spänningsmärkning? Vad skall styrningen göra? reglerasig själv eller göra det möjligt att manuellt reglera fläkten?
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Joo...
Tanken är att styra fläktarna med potentiometrar, och pottarna pallar bara 0.5 eller 0.25 watt och fläktarna körs på drygt 1 watt. Det skulle ju vara en dröm om det fanns pottar som pallade 2 watt, bara att sätta den emellan fläkten och strömförsörjningen.

Men efter som det inte finns 2 watts pottar (som är lättilgängliga), så skrotar jag idén med bara potentiometrar.

Har du nån aning om min tanke med spänningsregulatorerna kommer att fungera? :)
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tjo!

Lättillgängligt beror ju på hur man ser det, men jag hittade en hel del på eBay, kolla här

För övrigt så har DX en färdig produkt för 3-fläktar som kan väljas mellan 12-5V och klarar totalt 8W. Visserligen får du vänta på det från HongKong, men totalpriset blir ju under en 50-lapp.
Här har du den för 3 fläktar och här en motsvarande för 1 fläkt.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Men jag behöver 4, 5 eller 6 likadana... och dom som det finns så många av, kostar 50 spänn styck ^^ sen ska man betala frakt också. Jag anser det som icke lättillgängliga 8)

Sen vill jag ju göra en riktig manick, med kretskort och allt. Jag måste få användning för mina etsar-grejor :D
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Okej, jag förstår.
Det är aldrig lika roligt att köpa något färdigt.

Men jag måste ändå påpeka att det är fraktfritt från DX, samt att du får rabatt när du köper 3 eller fler av samma vara 8)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Oj, kollade inte igenom hela ditt inlägg... såg inte dom sista två länkarna men som sagt:

Det är aldrig lika roligt att köpa något färdigt.
:P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du kör med PWM så kan du köra fläktarna på fullfart också, men kör du med en linjär regulator så kommer du få ett spänningsfall på ca. 2v när du kör fläktarna på max..

På min hemsida (http://www.CrazyCaseMod.se) under fliken "moddar o Byggen" finns en fläktkontroller som heter "Medelsvår fläktkontroll. En PWM styrd fläktkontroll av en 555-krets" ta den. Om du sen ändrar R3 till runt 1-2Kohm så borde den fungera ganska bra enligt dina önskemål tror jag.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Varför skulle jag förlora 2 volt om jag använder en linjär regulator? :o

Du säger:
"Men man kan inte köra fläkten riktigt lika snabt som om du kopplar den direct till
12V, jag tror att det beror på spännings fallet över transistorn."

Är det runt 0.7 volt de handlar om eller?

Jag har alltid vart intresserad av att jobba med 555-krestsen så detta är ju ett ypperligt tillfälle :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har en pott som klarar 100 watt... men den kallas reostat och är inte till salu :wink: :D
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Tja... jag ska inte använda nån j*vla jetmotor så jag är inte intresserad av din rheostat :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Varför skulle jag förlora 2 volt om jag använder en linjär regulator?"
Mja.. Fråga den som har uppfunnit linjär regulatorn.. :) Det finns "low-drop" regulatorer som inte förlorar lika mycket, men en vanlig tex. LM314 har spänningsfall på ca. 2V

>"Är det runt 0.7 volt de handlar om eller?"
Mja, ca. 0,5v skulle jag gissa. Det motståndet jag hade på basen på den (R3) va lite för stort, så det gjorde att jag fick högre spänningsfall.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nog går det att komma lågt även med en diskret uppbygd linjär regulator beroende på koppling. Med en bipolär transistor kan man komma ner åt kanske 0,1-0,2V, en medelstor mosfet ännu lägre vid så här låga strömmar.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Skulle du kunna posta en transistor baserad krets här? Skulle det funka att ha 12 volt som matspänning, men endå så att det blir en utspänning på 11,8/11,9V? :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Krets

R1 är fläkten och R6+R7 är en 10k lin potentiometer. R9 bör ändras till 8k2 och R8 till 15k för att man ska kunna vara säker på att kretsen går att reglera hela vägen till max pga komponenttoleranser.

M1 behöver inte vara exakt IRF530, de flesta andra N-kanals mosfet i TO220 bör funka lika bra. Behöver en liten plåtbit för kylning.

Q1 kan vara vilken småsignals PNP som helst i princip.
Skriv svar