PWM styrd CPU fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sMkr

PWM styrd CPU fläkt

Inlägg av sMkr »

Hej!

Jag var tvungen att köpa en ny fläkt till min dator, men den hade bara 3 pinnars anslutning och på moderkortet sitter det en 4 pinnars anslutning. Dvs. moderkortet lämnar en PWM signal för att styra fläktens varvtal.

Det går att koppla in fläkten ändå, men den går på max hela tiden oberoenda ev temp. (kyler iof bra :) )

Hur kan man göra för att använda den signalen till en fläkt som inte har någon "ingång" för en PWM signal?

Enligt vad jag har läst så rör det sig om en PWM på 5v - 25Khz +-5Khz.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Visst, bygg en liten förstärkare som styrs av PWM-signalen och sätt mellan 4-pol till 3-pol-kontakten.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Köp en fläkt som har PWM-in.

http://www.arctic-cooling.com/index.php
Användarvisningsbild
sMkr

Inlägg av sMkr »

En sådan förstärkare bör väl kunna konstueras med några trissor och motstånd? och kanske jämna ut PWM signalen med en konding.

Har börjat rita lite på det. När PWM är hög så stannar fläkten enligt mina beräkningar, ska göra några praktiska expriment i morogn och se vad det blir ut av det :)

barbarossa: jag har redan köpt en fläkt. så nu får jag tillfälle att dra igång lödkolven igen :D
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Fläkten skall stanna vid PWM-låg, annars kommer moderkortets temperaturreglering att haverera.
Skriv svar