Vad göra åt varm FET
Vad göra åt varm FET
Jag har ett bygge där jag styr en elmotor med PWM via en P-kanal FET. Jag har tagit i rejält med transistorn (tror jag) och satt på en liten kylfläns. När jag provkörde blev ändå transistorn så varm att tennet smalt. Inte bra.
Min fråga är: bör jag satsa på en större kylfläns helt enkelt eller borde jag misstänka att något annat är fel?
Det är ju inga gigantiska strömmar, frekvensen är låg, jag gissar att flankerna på gatespänningen är knivskarpa... Detta är första gången jag bygger något med kraftelektronik så jag kan ju mycket väl ha missat något.
fakta:
transistor IRF5210
motor: slaktad 200 kronors skruvdragare/borrmaskin
strömkälla: 2st seriekopplade 6 V blyacc
PWM-frekvens: 100 Hz
Gaten styrs från en uP via en bipolär transistor
3ohm motstånd på gaten
Ingen kondensator eller diod kopplad direkt mot FETen
Min fråga är: bör jag satsa på en större kylfläns helt enkelt eller borde jag misstänka att något annat är fel?
Det är ju inga gigantiska strömmar, frekvensen är låg, jag gissar att flankerna på gatespänningen är knivskarpa... Detta är första gången jag bygger något med kraftelektronik så jag kan ju mycket väl ha missat något.
fakta:
transistor IRF5210
motor: slaktad 200 kronors skruvdragare/borrmaskin
strömkälla: 2st seriekopplade 6 V blyacc
PWM-frekvens: 100 Hz
Gaten styrs från en uP via en bipolär transistor
3ohm motstånd på gaten
Ingen kondensator eller diod kopplad direkt mot FETen
En hyfsat snabb flybackdiod parallellt med motorn, rättvänd.(Som tål hyfsat mycket ström.)
Alltså pekandes mot plus så den kortsluter backemk:n från motorn.
Som det är nu blir det nog transistorn som får ta spikarna och göra om energin till värme.
Och antagligen öka gatemotståndet, brukar bli problem med oscillationer om det är för litet, 22-47Ω är oftast ganska lagom,och du kan antagligen ha mer vid den låga frekvensen.
Gatespänning på helst -15V, men iallafall -10.
Den leder vid -4,5 men resistansen i transistorn är inte speciellt låg och det kan bli ganska stora peakströmmar med pwm.
Ett oscilloskop har man väldigt mycket nytta av när man pillar med sånt här.
Alltså pekandes mot plus så den kortsluter backemk:n från motorn.
Som det är nu blir det nog transistorn som får ta spikarna och göra om energin till värme.
Och antagligen öka gatemotståndet, brukar bli problem med oscillationer om det är för litet, 22-47Ω är oftast ganska lagom,och du kan antagligen ha mer vid den låga frekvensen.
Gatespänning på helst -15V, men iallafall -10.
Den leder vid -4,5 men resistansen i transistorn är inte speciellt låg och det kan bli ganska stora peakströmmar med pwm.
Ett oscilloskop har man väldigt mycket nytta av när man pillar med sånt här.
Gaten dras ned till jord via en bipolär transistor. Batterierna är nominellt på 12 V tillsammans, det ligger en liten spänning över den bipolära transistorn. Hm..det låter som att jag inte kan vara hundra på att jag får till 10 V i själva avstängnigsögonblicket om batteriets spänning sjunker under belastning.
(Jag kommer inte riktigt åt att mäta enkelt när jag kör belastat.)
Det vore kanskle förståndigt att byta transistor till en som kräver en mindre (negativ) spänning?
Edit: Elfa skriver: VGS (V) : −2...−4 Det är väl den spänningen vi pratar om? Var kommer 10 V ifrån? (Jag har itne databladet här.)
(Jag kommer inte riktigt åt att mäta enkelt när jag kör belastat.)
Det vore kanskle förståndigt att byta transistor till en som kräver en mindre (negativ) spänning?
Edit: Elfa skriver: VGS (V) : −2...−4 Det är väl den spänningen vi pratar om? Var kommer 10 V ifrån? (Jag har itne databladet här.)
Vgs(th) är precis när transistorn *börjar* leda. Kolla databladets Ic-Vds för olika Vgs. Runt 10V är i alla fall vad som brukar behövas normalt och den spänning de angivit Rds(on) vid i det här fallet.
Vad har du som stänger av transistorn? Resistor? Går det långsamt kan ju förlusterna bli stora men då ska det gå riktigt långsamt med tanke på du kör 100Hz.
Men har du ingen frihjulsdiod över motorn nu så är det det första som behövs. Sen skulle du kunna öka frekvensen också, vid 100Hz kommer inte strömmen vara kontinuerlig utan pulserande vilket ger högre förluster.
Vad har du som stänger av transistorn? Resistor? Går det långsamt kan ju förlusterna bli stora men då ska det gå riktigt långsamt med tanke på du kör 100Hz.
Men har du ingen frihjulsdiod över motorn nu så är det det första som behövs. Sen skulle du kunna öka frekvensen också, vid 100Hz kommer inte strömmen vara kontinuerlig utan pulserande vilket ger högre förluster.