Bygge av elektronik/data - rum/verkstad (#2)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Bygge av elektronik/data - rum/verkstad (#2)

Inlägg av mri »

Nästa vecka flyttar vi in till vårt nya hus och då blir det att sätta igång och bygga mitt nya elektronik/data - rum/verkstad. Rummet är för tillfället ett s.k. varmföråd i anslutning till garaget. I rummet finns 2-3 "garagefönstergluggar", gipsskiva på väggarna och målat cementgolv. Golvytan är 4 x 4 m, dvs 16 m2. Väggarna kommer jag antagligen bara att måla vita, om nu inte originalmålningen är tillräckligt bra, jag minns inte. Ett riktigt golv skall byggas ovanpå cementgolvet men jag har inte kunnat bestämma golvyta. Som jag ser det finns 3 alternativ:

1. Riktig antistatmatta (ca 32 Euro/m2 eller ännu mer)
2. Vanlig plastmatta (restbit 11 Euro/m2, normalt 15 Euro/m2 eller mera)
3. Trälaminat (6-10 Euro/m2)

Antistatmattan skulle ju givetvis vara bäst, men det känns dyrt för bara ett golv. Det finns ju annat att sätta pengar på i huset också...
Trälaminat är billigast men jag undrar om det ändå är för ömtåligt i en "verkstad" av det här slaget. Vanlig plastmatta tror jag är tåligare, men dyrare. Lustigt att laminat är billigare än plastmatta nuförtiden.

Åsikter? Vad skall jag satsa på?

Beklagar, inga bilder än. Har inte fått nycklarna dit.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det här ska bli spännande att följa!

Svårt val. Jag pendlar mellan alla tre alternativ. "Klart du ska satsa på antistatmatta. Men oj vad mycket billigare vanlig plastmatta är, det duger. Trälaminat är ju trevligt, och ännu billigare, men håller det?" Och så håller det på varv efter varv i huvudet...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tänk på att om du ska ha riktig antistatmatta så krävs det ju ändå en del tillbehör. Bland annat så lär du ju vilja ha skor/strumpor som är kompatibel med dettaa antistatgold, det lär ju gå lös på säkert 100 EUR. Det är ju även inte fel om skrivbordsstolen man sitter på kan leda bort ESD. Så det kommer ju bli några kronor extra utöver dessa 32 EUR/m^2. Självklart kan man ju säkert modifiera befintliga grejer för att leda bort ESD. Fulhackat när det gäller skor brukar ju vara att ha någon folie innuti och på undersidan av skon, och sen leda ihop detta med en bit kabel.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Skaffa en heltäckande ESD-matta till bordet. Det borde räcka och sen köra med vanlig plastmatta. Enkelt att städa och få bort fläckar.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag röstar på vanlig plastmatta till golvet. I studielägenheten i Åbo har vi trälaminat och det är inte bra att ha en kontorsstol (med hjul) direkt på golvet. Åtminstone mig stör det när det har oljud varje gång man rör på sig lite med stolen. Själv har jag lagt en matta under så man slipper det problemet.

Jag antar att du har tänkt kunna gå utan skor i rummet, men om inte så kan det gå att måla det också. Garagegolvet här hemma är "målat" med någon typ av tjockt golvmål, jag skulle gissa på att det är 1 - 3 mm tjockt, beroende på var man mäter. Det har hållit och ser bra ut ännu efter 14 år, men att gå barfota på det skulle nog vara lite kallt.

Vart flyttar du förresten, kanske vi blir grannar?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag slängde in laminat i min verkstad och så en antistatmatta på bordet... Efetrsom laminatet är så billigt (från 59:- per m2) kan man byta när det blir dåligt utan att grina allt för mycket :wink: Snyggt blir det också...

/Peter
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Laminat är väldigt hållbart! Vi har ikeas billigaste i bodelen på hästlastbilen, ena kanten mot dörren blir utsatt för fukt titt som tätt, men verkar inte ta skada!

Ikea själva har ju partier av detta golv i gångarna på varhuset, där går det förhoppningsvis mer folk med ytterskor än i din verkstad :) Visst ser de lite slitna ut, men ytskicktet verkar hålla!!

Men visst, under en stor metallsvarv kanske det inte är optimalt, däremot skulle jag inte tveka i en elektronikhobbyrum!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack för åsikterna, låt dem komma!

idiotdea: karta
Endast målat betong golv är nog uteslutet. Jag har så frusna fötter. :)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Luddig heltäckningsmatta är skönt att knorra in fötterna i. Inte bra för nåt annat. Du kanske kan köpa ett fint fårskinn att ha under skrivbordet. Finns det ESD-säkra får?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Kattskinn är åtminstone inte ESD säkert, det fick man ju lära sig på fysiklektionerna.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

jonnorberg skrev:Finns det ESD-säkra får?
Tror ena sidan av detta får skulle kunna vara det...

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Shit alltså, vilken ful bild! :)
Inte för att jag vet nåt om att klippa får, men inte är det väl tänkt att man ska klippa i skinnet ändå?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nej det är inte tänkt att man ska klippa i skinnet men då kan jag vända på det så här lite snabbt. Är det tänkt att du och många andra av det manliga könet ska raka er i skinnet? :roll:
Sånt som händer med andra ord...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

..du och många andra... ...raka er i skinnet... :roll: Betyder det att du själv inte rakar dig?

/PeterH
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

hehe jodå det gör jag. Dock kör jag bara med skäggtrimmer så risken för min del minskar en hel del mot att köra med hyvel/kniv.
Skriv svar