Jag har 4st orginal nätadaptrar till HP laptopar, dessa skall enligt utsago ha upphört att fungera när de använts ihop med billiga växelriktare i bil. Vid obelastad mätning ger två av dem korrekt spänning, de andra ingen. Ingen laptop visar tecken på att laddas utav dem, har dubbelkollat detta med fler datorer.
Så, finns det nu någon möjlighet för en lekman att få liv i dessa? Strömförsörjning kan man ju inte få för mycket av
EDIT: det låter som en sensationell aftonbladetrubrik!
Nädu, nu får du nog lugna ner dig lite. Om Aftonbladet hade fått välja rubrik hade det nog blivit.
"Skandal: Chocken kom när kifkroker rasade över att döds-växelriktaren haft sönder nätadapter"
Hur mäter du spänningen? Var det obelastat eller med inkopplat? Det är mycket möjligt att den levererar rätt spänning obelastat, men så fort man belastar den blir det spänningsfall.
EDIT: Fick ett annat tips på IRC:
11:06 < xles> Chockade laptopägare rasar över dödsväxelriktar skandal
Har funderat på en växelriktare till bilen för att kunna köra oscilloscop bl.a
men man kanske skall undvika dom billigare varianterna och köpa en sinusriktare.
Skulla vara intressant och veta vad det är för fel på dina adaptrar, är det elektrolyterna som lyft på locket ?
Jag misstänker att toppspänningen på riktarna överstiger maxspänning på
vad nätelektrolyten i laptopadaptern tål.
Finns det någonstans info om praktiska tester vad som går och köra på dom enklare riktarna, vad händer med en TV, DVD, oscilloscop m.m ?
Vill man vara säker så skaffar man sig den lite dyrare sinusvågomvandlaren.
Problemet med fyrkantvågomvandlare är att det blir gärna en strömspik vid varje polväxling på grund av dom switchade nätaggregatens avstörningskondensatorer - och kan ligga på 100-tal ampere under några us!, sedan beror på vilken av dessa som är 'svagast' om det ger några bekymmer. - Det är kanske dom 'spikarna' som har tagit livet av dina laptopaggregat, Den siemens fujutsu-dator jag har verkar i allafall ha PFC-kretsar i sig och inte så farliga strömspikar, vilket förvånade mig en aning - pfc-kretsar brukar annars hittas bara i dom lite större switchade aggegaten...
Sedan kan man få lite (o)lustiga effekter som att även om den billiga fyrkantvågriktare har liten tomgångsström oansluten så kan den stiga till mer än dubbla när utrustningen ansluts - utan att slås på - pga. dessa avstörningskondensatorer på dess ingång.
Vid anslutning till lysrör typ 18 W med drossel så drar en sinusomvandlare mindre ström totalt än en fyrkantomvandlare av samma storlek - medans oansluten så drar sinusomvandlaren mer ström i tomgång än fyrkanomvandalren.
---
I husvagnsammanhang så kan det vara bra med en större fyrkantomvandlare för dom lite större och mindre kräsna lasterna medans man har en mindre 300W sinusomvandlare för utrustning som inte trivs tillsammans med fyrkantvågomvandlare. I bilbruk och skall driva 'allt' när det gäller smålaster typ laptopar och mobilladdare så föredrar jag sinusomvadlare - har nämligen nästa lyckats bränt ett ciggarettuttag så att det rök om sladdarna baki och cigarettproppen smällte med fyrkantomvandlare bara för att jag skulle ladda en komradio med tillhörande lilla switchade laddaren påväg ut till kund - det var en motorolamaskin med alla CE-mätningar mm. i ordning som skulle laddas och inte någon kinapryl......