Fråga om jordfelsbrytare med inbyggd säkring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Fråga om jordfelsbrytare med inbyggd säkring

Inlägg av zwitter »

Hej

Jag ska installera en jordfelsbrytare som har en inbyggd säkring likt denna:

http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 37_150.jpg

Den ska sitta i min båt och jag ska ta ström från diverse hamnar som jag besöker. Problemet är att vissa hamnar har ett "vanligt" uttag, alltså utan polarisering. Då vet jag inte på rak arm vilket som är fas resp. nolla.

1) Är det någon fara att byta plats på fas och nolla till en sånhär jordfelbrytare med säkring förutan att just säkringsfunktionen sätts ur spel?

2) Fungerar själva jordfelsfunktionen ändå fast att man "polvänder"?

3) Är lösningen på själva "polvändningenproblemet" att sätta en säkring på N-utgången
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Som jag ser det så kvittar det vilket som är fas och nolla.

Säkringsfunktionen kommer inte sättas ur spel, det går lika stor ström i fas och nollan. Gör det inte det så kommer jordfelsbrytarfunktionen bryta.

Det ser ut som den bryter 2 poligt i alla lägen, då säkerställer du att du inte står med fasen kvar med nollan bortbruten.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

ojjan

Inlägg av ojjan »

har du inte en multimeter/voltmeter i båten? stoppa i ena testpinnen i uttaget å den andra på jordstiftet.. 230V= att du har hittat var fasen är.. 0V=du har hittat nollan..
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Eller använd en beröringsfri spänningsprovare t.ex:
www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637372
laban12

Inlägg av laban12 »

De flesta båtar jag varit ombord på har en fasindikator!
Sätter man kabeln åt fel håll lyser det rött, åt rätt håll grönt. IBland får man helt enkelt dra ut kabeln och vända på den.

Det är ju helt klart en sådan du ska fixa! En lysdiod mellan jord och nolla borde räcka - lyser den är det felkopplat!!

(...en lysdiod, en resistor, en liten kondin... en diod kanske? Jag vet inte, men nått sånt)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Glimlampa med förkopplingsmotstånd är nog bättre, lyser bra redan vid 1mA eller så.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Det har med testfunktionen att göra att man inte får lägga fas och nolla fel.
Fast det känns lite skumt att dom inte kan hitta på nått som gör att automaten ( TS länkar till en Personskyddsautomat ) blir polberoende.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Testfunktionen är ju bara ett motstånd mellan ena polen efter själva jordfelsmätardelen och till före på den andra. Själva jorden i sig är aldrig ansluten till jordfelsbrytaren.

Altså kommer testfunktionen funka oberoende av fas/nolla växling.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Nej att skyddsjorden inte är ansluten till jordfelsbrytaren vet jag.
Men på den tiden det bekom sig att man fick sin utbildning sades att en jordfelsbrytare var beroende av hur man kopplade in fas och nolla.

Men efter lite avancerad forskning ( läs frågade grannen som är elektronikkonstruktör ) så har jag också kommit fram till samm sak som du skrev. Pratade med honom efter jag skrivit mitt inlägg och tänkte editera när jag såg vad du skrivit. Skit sak samma nu.

Till TS: Det är bara att köra på. Koppla in din Personskyddsautomat. Ingenting blir satt ur spel eller så.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det enda är ju att säkringen inte kommer att göra något vid jordslutning om den sitter i nollan. Iofs så bör ju jordfelsbrytaren lösa ut i så fall! Visst bryter den nollan också när den löser ut? Tycker det ser ut så på bilden.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Ja, den bryter tvåpoligt.

EDIT_ Det blir ju så eftersom jordfelsbrytarfunktionen måste vara tvåpolig, och då blir säkringsfunktionen automatiskt tvåpolig.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag får tacka för alla svaren!

En multimeter vill jag inte använda. Det system jag bygger ska vara så automatiskt som möjligt utan att jag ska behöva pilla med externa grejjer brevid. En fasindikator är nog lösningen jag söker!

Nu har jag inget på "insidan" som är beroende av var fas och nolla ligger. Det jag var mest intresserad av var om man behöver en extra säkring ifall jag vände nolla och fas fel till jordfelsbrytaren. Men av svaren att dömma så verkar det fungera som jag har kopplat nu.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Japp Det funkar som du har kopplat nu, förutsatt att du har kopplat rätt =p

Skämt osido; Det spelar ingen roll vart du har fas eller nolla på automaten, och du behöver ingen extra säkring. Bara du har lagt skyddsjorden så ska det vara lungt. Någon fasindikator behöver du nog inte heller, så läge du inte ska köra trefas-motorer i båten på bryggström. Men hur ofta har man trefas-motorer i en båt?
Eller snarare; hur ofta har dom vanliga småbåtsplatserna i hamnen tillgång till trefas??
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns 2-poliga JFB UTAN säkring och sedan sätter man 2 säkringar före JFB, MEN vad ska du med säkringar till?? Uttaget på bryggan är väl avsäkrat med 10A och sedan tror jag att det är lag på att sådana uttag (uttag på båtbryggor) ska vara försedda med JFB.

Med ditt tänkesätt blir ju kabeln till båten, kanske den största faran, oskyddad.

Om det nu inte sitter JFB i landströmsuttaget så finns det lösa JFB med stickpropp och uttag. Dessa JFB fungerar oavsett polarisering.

Protte
Skriv svar