"Förbjuda" Eagle att routa top under komponenter

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sebastiannielsen
Kontakt:

"Förbjuda" Eagle att routa top under komponenter

Inlägg av sebastiannielsen »

Hur gör man för att ställa in autoroutern så att den undviker att rita toplayer-banor under IC-kretsar m.m.?

Dvs jag vill undvika det som är inringat på bilden:
Bild

Det är Light freeware edition jag kör med.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man låter helt enkelt bli att använda autoroutern, det är mycket sällan att autorouting fungerar något så när bra.

Ett alternativ är att rensa upp efter autorouterns kassa jobb, det är nog ganska vanligt bland dom som använder AR.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Man lägger en keep-out yta där. Tyvärr kommer jag inte ihåg utantill exakt hur man ritar det men det kommer nog snart av andra forumister :)

Annars är det bästa att undvika autorouter...

EDIT: Rita en polygon på lager 39 (tKeepout) har jag för mig.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

tKeepout fungerade INTE, men ni lyckades peka mig i rätt riktning, för jag hittade tRestrict där, och det fungerade mycket bättre.

Jag har bland annat ändrat så att Top Layer kostar 99 och Via kostar 0. Tanken är att kortet ska bli ett Single-Layer-kort med jumpers, tex på den här bilden är ett exempel:

http://www.anderswallin.net/wp-content/ ... ff_enc.jpg

Du ser alla nollohmsmotstånd va?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

tRestrict var det ja...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj jäklar vad mycket nollohmare. Själv brukar jag bli förbannad om jag behöver göra 5-6st på ett fullproppat eurocard. :?

Aja, huvudsaken är ju trots allt att det fungerar som det är tänkt. 8)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Varför kör man med nollohmare? :humm:

Jag kör alltid med en bygling av förtennad koppartråd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att det sannolikt är vad man hade i lådan, har man inte blank monteringstråd ska man skala o ha sig.

Dessutom tycker en del väl att det ser snyggare ut, jag tillhör dock INTE den del.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nollohmare kan vara snyggt om man har många motstånd och få byglingar. Då kanske man till exempel har en rad med 10st motstånd, och smyga in en liten nollohmare där, istället för att ha en bygling.

Sen kan jag tänka mig att det även är enklare för en maskin att montera en nollohmare än en bygling, speciellt vid ytmontering. Fast det var iofs bara en gissnig. 8)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Jepp, det är lättare att automatisera som chille säger. Har du lödjumpers måste du göra dubbla stenciler till lodpastan eller efterbearbeta manuellt. I en pick-and-place-maskin så har du bara två olika program att köra för att montera / inte montera nollohmare, mycket enklare. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåja... nu är priset för montering per motstånd så att det löner sig att ha dubbelsidigt mönsterkort... så noll-ohmare är för hempulare.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ja självklart är det inte en kostnadsaspekt på det sättet...

Men ibland kan du ju vilja göra en design där man baserar några olika varianter på samma hårdvara, och använder nollohmare för att skapa olika anslutningar... på så sätt gör du bara ett enda mönsterkort, en stencil etc etc. men monterar olika konfigurationer av nollohmare beroende på vad man ska ha för features, det jag syftade på.
Skriv svar