Har en pioneer värstingstärkare, AX2AS som jag har kraftiga problem med störningar i. Den är ca 6 månader gammal.
1) Om jag har antennkabeln från centralantennen i huset ansluten samtidigt som jag har min aktiva subwoofer (Audio Pro Ace Bass 2) ansluten samtidigt så får jag ett 50hz brum som heter duga. Drar jag ur antennkabeln försvinner det, drar jag ut lågnivåkabeln försvinner det. Kopplar jag ihop de båda kablarna på skärmen så brummar det.
2) Jag har en Popcorn hour mediaspelare med en hårddisk i. Spelaren är ansluten via coax digitalanslutning till förstärkaren. Oavsett vilken ingång jag har påslagen så får jag KRAFTIGT oljud från högtalarna när hårddisken spinner upp i mediaspelaren. Det överlagras massa skräp på coaxkabeln som sedan fortplantar sig in i stereon oavsett vilken ingång jag väljer.
3) Jag har noterat att signaljord på alla elektriska ingånar = chassiejord. Skall det vara så? 0 ohm mellan ytterhölje på rca-pluggarna och stereons chassie
4) Stereon är inte skyddsjordad (apparatuttag med endast 2 stift). jag har försökt skyddsjorda den med en separat jordkabel men det påverkar inte ljudet överhuvudtaget.
Skall signaljord verkligen vara 0ohm till chassiejord?
Grymmt brumm i förstärkaren
1) Köp en jordavskiljare till antennledningen.
2) Här är det svårare eftersom störningar tar sig från nätagget via din förstärkare till jord (via trafon i förstärkaren). Prova att sätta på en ferrit på kabeln mellan spelare och förstärkare.
3) Ska och ska. Proffsapparater har differentiella ingångar för att slippa såna problem.
4) Störningsbekämpning görs bäst vid källan. Det är mediaspelaren du ska åtgärda.
2) Här är det svårare eftersom störningar tar sig från nätagget via din förstärkare till jord (via trafon i förstärkaren). Prova att sätta på en ferrit på kabeln mellan spelare och förstärkare.
3) Ska och ska. Proffsapparater har differentiella ingångar för att slippa såna problem.
4) Störningsbekämpning görs bäst vid källan. Det är mediaspelaren du ska åtgärda.
1) förslagvis http://www.kjell.com/?item=30411 Fungerade utmärkt för mig vid linkande symptom
I värsta fallet får du ha en audiotransformator på linekabeln för att skilja mediaspelaren och stereon åt varandra rent galvaniskt
att köra med obalanserat och gemensam jord som man gör inom hemstereovärlden är ett satyg ur störningssynpunkt och man lätt hamnar i precis dom problemen du har upptäckt.
Själv tycker jag att det borde vara mer balans mellan N och P på den dubbelisolerade 230-uttaget på pioneeen - dvs lika många pf kapactitans mellan nätsladdens 'P' del som 'N' del gentemot schassijorden på förstärkaren - har man inte det så kan man få den typen av 'genomslag' som i punkt 2.
tyvärr har man ofta switchade aggregat idag och kladdar på så mycket kondingar för att klara switcharstörningarn i EMC-tester att kapasitansvärdena blir både stora och inte särskillt matchade gentemot varandra i produktionen, vilket skapar en väg för störningar... - tvivlar att man gör commonde-tester inom HiFi-världen...
att köra med obalanserat och gemensam jord som man gör inom hemstereovärlden är ett satyg ur störningssynpunkt och man lätt hamnar i precis dom problemen du har upptäckt.
Själv tycker jag att det borde vara mer balans mellan N och P på den dubbelisolerade 230-uttaget på pioneeen - dvs lika många pf kapactitans mellan nätsladdens 'P' del som 'N' del gentemot schassijorden på förstärkaren - har man inte det så kan man få den typen av 'genomslag' som i punkt 2.
tyvärr har man ofta switchade aggregat idag och kladdar på så mycket kondingar för att klara switcharstörningarn i EMC-tester att kapasitansvärdena blir både stora och inte särskillt matchade gentemot varandra i produktionen, vilket skapar en väg för störningar... - tvivlar att man gör commonde-tester inom HiFi-världen...
Kolla om du har en omkopplare för nätspänningen bakpå apparaten för olika spänningar. 110 ,220,240 volt brukar det stå. Nu vet jag inte vilken årsmodell din apparat har.Brukar vara vanligt på lite äldre.Jag var med om att en förstärkare stod på 240 Volt,då blev det 50 Hz brum så ända in i ..ja just det...Mätte i vägguttaget..och fann att nätspänningen var endast 218 volt i detta gamla hus.Ställde då in omkopplaren på 220v ,vips så försvann störningarna!