Hur kan elektriska klockor med visare dra så lite ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BJ

Hur kan elektriska klockor med visare dra så lite ström?

Inlägg av BJ »

Hur får dom batterierna att räcka så länge i elektriska klockor med visare?

Det finns två sorter, vad jag vet.

En med ett svänghjul med magneter på, som snurrar fram och tillbaka i ett magnetfält från en spole.

En med en elektromagnet som får ett litet magnetiskt hjul att vrida sig ett halv varv varje gång.
Hjulet står still mellan vridningarna.

Jag såg en ritning nånstans på en rör-styrd oscillator med en spole och en kondensator.
Där går energin fram och tillbaka mellan spolen och kondensatorn,
och så är röret med och knuffar till den lite varje period (skickar in lite ström).
Jag antar att det går ungefär lika bra med en transistor eller nånting.

Klockor som har svänghjul borde väl drivas med den svängande oscillatorn?
Då drar det väl inte så mycket, antar jag.
Men den andra sorten, som rör sig stegvis, där måste man väl göra ett magnetfält varje gång,
och ta bort det sen? Eller hur fungerar det?
Eller dom kanske har en svängande krets där med, med en periodtid på 2 sekunder?
Men då borde dom väl inte ticka så hårt? Eller...? (Sinus-våg, menar jag...)
Eller sitter det en spärr så att det inte kan snurra åt fel håll, och att det är den som låter?
Men då borde det ju gå åt massor med kraft till det...

Jag vet att man kan plocka isär och titta och mäta, men då är risken väldigt stor att det blir skrot
om det är fjädrar med små kilar och sånt.
Och att köpa klockor bara för att skrota dom är dyrt och onödigt. ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pulsbredd!

Om man relativt ofta ger en puls drar det en viss mängd energi. Om man minskar pulsen bredd till 10% av vad den var innan sjunker energibehovet motsvarande.

Detta betyder att de som driver balanshjulet ger oerhört korta pulser, tänk på ett fjäderverk som kan driva klockan ett bra tag.

Orsaken till detta är att de mekaniska förlusterna är så små, alltså ska det så lite energi till att ersätta dom och hålla allt körande.

De klockor som driver ett balanshjul styrs av balanshjulet och jag skulle betrakta dom som primitiva, de andra är digitala så till vida att de styrs av en kristall.
BJ

Inlägg av BJ »

Å... Är det så det fungerar. Då är det alltså ingen långsam svängningskrets,
utan små korta pulser som "knuffar på" den.

Tack. Det var intressant. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

System med väldigt lite inre förluster behöver också väldigt lite energitillskott i varje period för att hålla igång.

Även om man tycker att en mekaninsk klocka eller elmekanisk dito med oro som kanske kan gå fram och tillbaka 10 -30 ggr innan den stannar när man tar bort fjädertryck/batteri så är det ändå ingeting mot en kristall - där pratar man om 10000 - 100000 ggr för samma dämpningsgrad som de mekaniska systemen

dvs. en sådan hypotetisk klocka skulle gå halv till ett dygn efter när man plockat ur batteriet om den svängde med samma takt som de mekaniska klockorna... ...och lika lång tid för att starta igen...

Andra alternativet med en rotor som tickar halv/helt varv per sekund så kan man jämföra det med hur många varv en leksaksmotor kan snurra innan batteriet tar slut - det är ganska många, med skillnaden att i klockan så är varven utportionerade i sekundintervall.
Skriv svar