Hur många mAh är det i köpebatterier? (ej laddbara typ AA
Hur många mAh är det i köpebatterier? (ej laddbara typ AA
När man ska köpa laddbara NiMH så specas det ju alltid hur många mAh de har och det är ju en bra jämförelse.
Dock vore det ju intressant att kunna jämföra kapaciteten även med vanliga icke-laddbara man köper på ICA - men dessa har ingenstans specat hur många mAh timmar de kan leverera!
Det vore ju intressant att veta, speciellt eftersom det säkerligen är skillnad om man köper Duracell, Varta, IKEA eller Euroshopper.
Är det någon som vet ungefär i vilket område dessa batterier ligger kapacitetsmässigt? (AA är det jag är mest nyfiken på...)
Dock vore det ju intressant att kunna jämföra kapaciteten även med vanliga icke-laddbara man köper på ICA - men dessa har ingenstans specat hur många mAh timmar de kan leverera!
Det vore ju intressant att veta, speciellt eftersom det säkerligen är skillnad om man köper Duracell, Varta, IKEA eller Euroshopper.
Är det någon som vet ungefär i vilket område dessa batterier ligger kapacitetsmässigt? (AA är det jag är mest nyfiken på...)
http://www.zbattery.com/zbattery/batteryinfo.html
Hittade jag nu efter lite snabb koll på google. De verkar ligga ganska lika och skiljer inte alls mycket.
Hittade jag nu efter lite snabb koll på google. De verkar ligga ganska lika och skiljer inte alls mycket.
Svaret är "Det beror på."
Det är kemin som ger ström som funkar olika bra beroende på hur stor last du har. För laddningsbara batterier är den variationen mycket liten, för alkaliska batterier mycket stor
Extremfallen är tex en vägg-klocka, som med kanske 0.15mA(!) kan taut 3000mAh mot tex en fotoblixt , som med kanske 2,5A(!) kan taut 300mAh.
Hela grafen hittar du i databladet: http://data.energizer.com/PDFs/E91.pdf
Det är kemin som ger ström som funkar olika bra beroende på hur stor last du har. För laddningsbara batterier är den variationen mycket liten, för alkaliska batterier mycket stor
Extremfallen är tex en vägg-klocka, som med kanske 0.15mA(!) kan taut 3000mAh mot tex en fotoblixt , som med kanske 2,5A(!) kan taut 300mAh.
Hela grafen hittar du i databladet: http://data.energizer.com/PDFs/E91.pdf
- jonnorberg
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Skillanden beror på hur hårt du belastar batteriet.
Så... att byta till större batterier gör inte bara att du har mer kapaciet du får en extra bonus av att det större batteriet klara din högre last bättre.
Jag har lite som hobby att byta till större batterihållare på dom saker jag använder ofta. Samma MP3-spelare som går 4timmar på ett R03, går i mer än 120timmar på ett R20.
Vad är det för prylar du använder?
Så... att byta till större batterier gör inte bara att du har mer kapaciet du får en extra bonus av att det större batteriet klara din högre last bättre.
Jag har lite som hobby att byta till större batterihållare på dom saker jag använder ofta. Samma MP3-spelare som går 4timmar på ett R03, går i mer än 120timmar på ett R20.
Vad är det för prylar du använder?
Ah, klockrena svar! Tack.
Verkar alltså ligga någonstans runt 2500 - 2700 mAh
...fast väldigt beroende av hur man belastar dem också.
Sen kan jag tänka mig att när man pratar om hur länge ett batteri "räcker" så måste man ta hänsyn till att köpebatterier (är det Brunsten eller?) börjar på 1,5v och NiMH börjar på 1.2 - eller hur?
EDIT: Det som fick mig att börja fundera var min fotoblixt - jag tror inte det är läge att sätta störra batterihållare i den!
Verkar alltså ligga någonstans runt 2500 - 2700 mAh
...fast väldigt beroende av hur man belastar dem också.
Sen kan jag tänka mig att när man pratar om hur länge ett batteri "räcker" så måste man ta hänsyn till att köpebatterier (är det Brunsten eller?) börjar på 1,5v och NiMH börjar på 1.2 - eller hur?
EDIT: Det som fick mig att börja fundera var min fotoblixt - jag tror inte det är läge att sätta störra batterihållare i den!
Fotablixt är ju extra-lätt. Där drar man en sladd till ett batteripack i benfickan/väskan, så väger kameran mindre också.
Jag har två "packar":
Ett med 4 NiMh-celler avsedda för RC-bilar.
Ett med 2 x 4st R20 för att ha i nödfall (om jag glömmer ladda , alkaliska ska klara sig i 7år på hyllan. Väger typ ett kilo att bära på.
Kan säga att även 2x4 R20 tyckte att fotoblixten var ett måttligt roligt skämt. Som peak drog blixten 2,8A och batteripacken föll från 6V till 2,1V under bråkdelen av en sekund.
Undra vad 4 x R6 tycker om samma sak?
Jag har två "packar":
Ett med 4 NiMh-celler avsedda för RC-bilar.
Ett med 2 x 4st R20 för att ha i nödfall (om jag glömmer ladda , alkaliska ska klara sig i 7år på hyllan. Väger typ ett kilo att bära på.
Kan säga att även 2x4 R20 tyckte att fotoblixten var ett måttligt roligt skämt. Som peak drog blixten 2,8A och batteripacken föll från 6V till 2,1V under bråkdelen av en sekund.
Undra vad 4 x R6 tycker om samma sak?
Hehe... vore jag inte allergisk mot sladdar så... Men kameran kan vara nog svårjobbad ändå ibland, trots att jag tagit bort alla remmar. Så en sladd från blixten slipper jag gärna.
Dock tycker jag att den lever bra och länge på de laddbara jag kör med, 2700mAh NiMH - tanken som dök upp var mest vilka batterier man ska välja om man ska fota länge utan att kunna ladda. Om det fungerade bra med det laddbara eller om man tjänade på att köpa "oladdningsbara".
Jag tror att konklusionen är att de laddbara är minst lika bra.
(Men ett batteripack är bäst
)
Dock tycker jag att den lever bra och länge på de laddbara jag kör med, 2700mAh NiMH - tanken som dök upp var mest vilka batterier man ska välja om man ska fota länge utan att kunna ladda. Om det fungerade bra med det laddbara eller om man tjänade på att köpa "oladdningsbara".
Jag tror att konklusionen är att de laddbara är minst lika bra.
(Men ett batteripack är bäst
För högeffektlaster så är NiMh betydligt bättre än motsvarande torr/akalinebatterier - på en LED-pannlampa med 1W lysdiod så kör man närapå dubbla tiden på 3 st 900 mA R03 NiMh gentemot samma typ av akalinebatteri.
nackdelen är lagringen - tills bara dryga halvåret sedan - att NiMh inte kan lagras och tro att man har någon ström kvar efter ett par månader, men nu har det kommit nya typer av NiMh som har runt 80% kapacite efter ett års lagring även om kapaciteten inte har hunnut fatt dom 'största' cellerna.
Är det smålaster som klockor så är det direkt olämpligt med NiMh då de ofta körs ned så hårt innan det syns på funktionen att de ofta inte går att ladda efteråt.
Av den anledningen har jag i allafall gått över till Lithium och uppladdningsbara Lithiumjonbatterier så mycket som möjligt i ficklampsväg (just nu Fenix P2D favoriten). Dom LiIon-celler av CR123-typ med skyddskrets (Vanson som clas i sjön sålde ett tag) som jag köpt verkar kunna ligga väldigt länge utan att dom tappat laddning. Åldringen verkar heller inte vara stort problem trots att dom hålls 100% fulladdade hela tiden (rek. 50% vid långtidslagring för LiIon) då dom äldsta cellerna som är över 3 år nu fortfarande har stort sett samma drifttid på en single cell 3W LED-lampa (ca 30 minuter).
Av detta så tror jag allt mer på att den vanliga 1-2 års livslängden för laptopbatterier beror mycket på att cellerna blir obalanserade i batteripacken och vissa celler blir överladdade och andra överurladdade och kapaciteten sjunker snabbt av den orsaken - inom el-modellflyg så är man idag väldigt noga med att balansera varje cell nogrant under laddning - det gör man inte i laptopbatterier...
nackdelen är lagringen - tills bara dryga halvåret sedan - att NiMh inte kan lagras och tro att man har någon ström kvar efter ett par månader, men nu har det kommit nya typer av NiMh som har runt 80% kapacite efter ett års lagring även om kapaciteten inte har hunnut fatt dom 'största' cellerna.
Är det smålaster som klockor så är det direkt olämpligt med NiMh då de ofta körs ned så hårt innan det syns på funktionen att de ofta inte går att ladda efteråt.
Av den anledningen har jag i allafall gått över till Lithium och uppladdningsbara Lithiumjonbatterier så mycket som möjligt i ficklampsväg (just nu Fenix P2D favoriten). Dom LiIon-celler av CR123-typ med skyddskrets (Vanson som clas i sjön sålde ett tag) som jag köpt verkar kunna ligga väldigt länge utan att dom tappat laddning. Åldringen verkar heller inte vara stort problem trots att dom hålls 100% fulladdade hela tiden (rek. 50% vid långtidslagring för LiIon) då dom äldsta cellerna som är över 3 år nu fortfarande har stort sett samma drifttid på en single cell 3W LED-lampa (ca 30 minuter).
Av detta så tror jag allt mer på att den vanliga 1-2 års livslängden för laptopbatterier beror mycket på att cellerna blir obalanserade i batteripacken och vissa celler blir överladdade och andra överurladdade och kapaciteten sjunker snabbt av den orsaken - inom el-modellflyg så är man idag väldigt noga med att balansera varje cell nogrant under laddning - det gör man inte i laptopbatterier...
En till anledning till att laptop-pack går sönder fort är att man vill ha ut max batteritid kortsiktigt och alltså ligger och toppar batterierna konstant, optimala lagringsförhållanden för en li-ion cell är inte på 105% som man försöker hålla dom utan snarare på 80%.
Sen går det även fortare ju högre temperaturer batteriet blir utsatt för, optimalt är runt 25 grader, då tappar dom ca 20% på ett år, vid högre temperaturer går det fortare.
Sen går det även fortare ju högre temperaturer batteriet blir utsatt för, optimalt är runt 25 grader, då tappar dom ca 20% på ett år, vid högre temperaturer går det fortare.
Dom här CR123-cellerna jag använder verka hålla betydligt längre än laptopbatterier, har legat i byxfickan och andra varma gosiga ställen under lång tid - alltid toppade till 100% ocn till sista halvåret en nasty 3 Watt ficklampa som typ drar 1.2 ampere på en 650 mAh-cell och går tom på 30 minuter - inte ens så hårt drar man ur laptopbatterier per mAh räknat då drifttiderna är långt över en timme (sedan håller jag med om att man där drar ut elaka toppströmmar som kan slita extra)
jag vidmaktåller nog fortfarande att obalancerade cellerna är en stor orsak till den förkortade hållbarheten, även om det inte är hela sanningen. dessutom fins det ingen intresse i branchen att batterierna skall hålla för längen - det är mycket pengar i reserevbatterier och extrabatterier som bekant.
är det någon som vet den praktiska livslängden på LiPol som används inom RC-elflyget - strömprestandan på dessa batterie är ju helt jäkla makalösa med typ 50 Ampere kostantlast och upp till 100 ampere topp på typ en 1200 mAh-batteri!!! - och dom är inte speciellt dyra längre...
jag vidmaktåller nog fortfarande att obalancerade cellerna är en stor orsak till den förkortade hållbarheten, även om det inte är hela sanningen. dessutom fins det ingen intresse i branchen att batterierna skall hålla för längen - det är mycket pengar i reserevbatterier och extrabatterier som bekant.
är det någon som vet den praktiska livslängden på LiPol som används inom RC-elflyget - strömprestandan på dessa batterie är ju helt jäkla makalösa med typ 50 Ampere kostantlast och upp till 100 ampere topp på typ en 1200 mAh-batteri!!! - och dom är inte speciellt dyra längre...
De laptop-batteripack jag sett balanserar cellerna, jag tror mer det är lagring vid 100% eller 0%, antingen i väggen eller helt död, + hög temperatur under drift pga kringkomponenter.
Jag har ca 50% kapacitet kvar på mitt 6-cells pack i laptopen efter 3 år nu, och använd nästan dagligen på batteri. (har haft på inställning att optimera laddning för bibehållen batterikapacitet, istället för att ladda max hela tiden)
Jag har ca 50% kapacitet kvar på mitt 6-cells pack i laptopen efter 3 år nu, och använd nästan dagligen på batteri. (har haft på inställning att optimera laddning för bibehållen batterikapacitet, istället för att ladda max hela tiden)
