Hembygge och är sk. schmackhorn byggda runt 1987 med lowther PM7 element, som då kostade runt 1800:- för ett par om jag inte mins helt galet, det var i allafall inget smärtsamt att köpa rent prismässigt (titta på vad dom kostar nu - man tror knappt sina ögon...) - dessvärre är inte lådorna tiptopp längre då det verkar vara en limfog som har släppt i ena lådan och kan märkas i vissa situationer - inte så mycket med musik men märks när man sveper med signalgenerator då något sjunger med.... Sedan är ett element tilltufsad och kan skrapa lite vid mycket höga ljudnivåer efter en händelse där jag råkade trampa ut phonopluggen havvägs ur den ojordade datorn - behöver jag säga mer än att förstärkaren som matade hornen peakar 400 Watt och det skedde klockan 3 på morron i ett hyreshus med lyhörda väggar/tak...
PDF där två första bilderna ger en uppfattning hur dom ser ut kan du se
här - ja mina har förståss ekfaner då lillbrorsan vid tidpunkten var möbelsnickare när dom byggdes - sådant underlättar en hel del...
Ärligt sagt så tror jag inte elementen passar kabinettet sådär riktigt bra rent impedansmässigt om man simulerar med hornresp, det är lite rippligt i bandet, känsligheten är runt 110 dB SPL vid 2.83 volt polspänning mellan 50 och 200 Hz, och gränsen 105 dB ligger vid 40 Hz - 300 Hz enligt hornresp
- man får ta det med en liten nypa salt, men klart är det i allafall att hornhögtalaren är mycket känsligare än standardhögtalare.
Rent ljudmässigt så har jag inte sett någon anledning att byta/förändra detta sen, tja... 1987

Rummet dom är i nu är dock inte optimal - dom har varit placerade i betydligt bättre akustiskt anpassade lokaler tidigare och dom är klart möbleringsskänsliga.
Har ett par pioner 70l tryckkammarhögtalare placerad ovanpå för syn skull, men har inte varit inkopplade på typ snart 10 år. - det går inte paralellköra dessa med hornen då det knappt hörs något ur dom medan hornen vrålar på ganska duktigt vid samma polspänning - har även provat med separat förstärkare - OK - tryckammarhögtalare ger en god lågbas i 20-30 Hz området som inte hornen kan matcha, men skiten bottar ju innan hornen ens har harkla rösten i ljudstyrka...

- så jag får nöja mig med lite sämre lågbas då jag numera föredrar hornens bättre transientrespons för trummor och annat typ akustisk blås och liknande (även om jag är mer åt synth-hållet).